Krievijas korporācijas uzņēmuma «UVZ Baltija» vagonbūves rūpnīca ar plānotajām investīcijām 20 miljoni eiro ir viens no lielākajiem pēdējo gadu investīciju projektiem Jelgavā. Jau 15. jūlijā sāksies rūpnīcas celtniecība. Uzņēmuma pārstāvji uzsver, ka būvdarbi nesagādās lielākas neērtības kā jebkura cita objekta celtniecība, tostarp vides jautājumos – uzņēmums ir ieguvis visus nepieciešamos sertifikātus būvdarbu uzsākšanai.
Ilze Knusle-Jankevica
Apmēram nākamā gada rudenī bijušās Jelgavas cukurfabrikas teritorijā, Aviācijas ielā 2a, sliesies vagonbūves rūpnīca, kurā sākotnēji būs ap 200 darbavietu. Šis projekts ir visnotaļ grandiozs – ne tikai tāpēc, ka Krievijas koncerns par Latvijas ražotnes atrašanās vietu izraudzījās tieši Jelgavu, bet arī tāpēc, ka tas Jelgavā gadā plāno salikt ap 2500 vagonu, sasniedzot 80 miljonu latu apgrozījumu. «UVZ Baltija» valdes priekšsēdētājs Andrejs Sačiks uzsver: «Pamatā tam, ka ienākam Latvijā, ir trīs lietas: Krievijas finansējums, Eiropas stabilitāte un Latvijas iespējas.» Vieta izraudzīta, veicot rūpīgu infrastruktūras un nekustamo īpašumu tirgus cenu analīzi un ņemot vērā ģeogrāfisko dislokāciju, likumu sakārtotību, kapitāla drošību, darbaspēka pieejamību un izmaksas. Viņu papildina lielā koncerna «Uralvagonzavod» ģenerāldirektors Oļegs Sijenko: «Ja valstī ir attīstīta ostu infrastruktūra, tad jābūt arī kravu pārvadājumu infrastruktūrai. Mūsu ražotie vagonu sastāvi varēs efektīvi pārvadāt kravas uz Eiropu.»
Pašvaldība sevi labi pozicionēja
A.Sačiks uzsver, ka Jelgavas pozīcijas stiprināja arī pašvaldības attieksme, ieinteresētība šajā projektā un pretimnākšana – pašvaldība apņēmusies izbūvēt pievedceļu rūpnīcas teritorijai. Jau ziņots, ka starp a/s «UVZ Baltija», a/s «Jelgavas cukurfabrika» un Jelgavas pilsētas domi tika parakstīts trīspusējs nodomu līgums par lielgabarīta kravas vagonu ražošanas uzņēmuma būvniecību Jelgavā. Parakstot šo līgumu, pašvaldība apņēmās izbūvēt Aviācijas ielas turpinājumu apmēram 800 metru garumā, kas nepieciešams, lai nodrošinātu piekļuvi ražotnei. Zemi, kur izbūvēt ielas turpinājumu, 1,7 hektāru platībā abas akciju sabiedrības pašvaldībai uzdāvināja. Kā informē pašvaldība, šim ceļa posmam jau ir izstrādāts tehniskais projekts, piesaistīts ERAF līdzfinansējums un 11. jūlijā tiks atvērts būvdarbu iepirkums.
«Jelgavā konsekventi esam saglabājuši metālapstrādes un mašīnbūves tradīcijas, tāpēc kravas vagonu ražošanas uzņēmuma būvniecība ir pilsētai ļoti svarīgs projekts,» uzskata pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš. Viņaprāt, vagonbūves uzņēmuma ienākšana Jelgavā mums ir svarīga vismaz trīs iemeslu dēļ: pirmkārt, tās būs jaunas darbavietas; otrkārt, tas sasaucas ar pilsētā uzsākto izglītības reformu, kas orientēta uz profesionālo izglītību, tostarp metālapstrādes profesijām; treškārt, tas pavērs dažādas iespējas gan Jelgavas, gan Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem, piemēram, sadarbības iespējas ar jauno rūpnīcu.
Eiropas tirgū galvenais – kvalitāte
Krievijas puse labi apzinās, ka, lai iekarotu Eiropas tirgu, produktam pirmām kārtām jābūt ļoti kvalitatīvam. «Mūsu mērķis ir kļūt par Eiropas tirgus līderiem, un, lai to sasniegtu, ir būtiski, ka vagonus ne tikai ražosim, bet arī remontēsim un veiksim tehnisko apkopi. Produkcijai jābūt kvalitatīvai, ilgi jākalpo un par pievilcīgu cenu,» norāda A.Sačiks. Kā pirmos paredzēts apgūt Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Baltkrievijas, Moldovas un Vācijas tirgus, bet vēlāk – arī Rietumeiropu. Šobrīd Krievijas mašīnbūves koncernam «Uralvagonzavod» pieder 38,8 procentu Krievijas kravas vagonu ražošanas tirgus daļa, bet NVS tirgū – 23 procenti.
Vagonu ražošanā tiks izmantotas visjaunākās un modernākās tehnoloģijas, kas ļaus dažu stundu laikā pārslēgties no viena veida produkta ražošanas uz cita veida produkciju. Uzņēmuma pārstāvji uzskata, ka tas arī ir ļoti liels un nopietns solis uz priekšu, jo ļaus ražot dažādus speciālpasūtījumus, ko lielie konveijeri nevarēs izpildīt.
Darbu sāks 2015. gadā
Lai gan paredzēts, ka vagonu rūpnīca būs gatava jau nākamā gada rudenī un tad arī tiks komplektēti pirmie kravas vagoni, ar pilnu jaudu rūpnīca sāks darboties 2015. gada sākumā. Plānotie apjomi ir ap 2500 vagoniem gadā. Plānots ražot dažādu tipu kravas vagonus, tajā skaitā platformas, cisternvagonus, graudu hopervagonus un slēgtos vagonus garumā līdz 21 metram.
Foto: Ivars Veiliņš un no uzņēmuma arhīva
«Jelgavas Vēstneša» lasītāju jautājumi a/s «UVZ Baltija» valdes priekšsēdētājam Andrejam Sačikam:
Jautājums: Dzīvoju cukurfabrikas tuvumā un ļoti gribētu saņemt kādu informāciju par iespējamo trokšņu un piesārņojuma līmeni plānotajā rūpnīcā. Kādas tehnoloģijas tiks izmantotas ražošanas procesā un kā plānots novērst piedūmojumu, kas, visticamāk, radīsies, būvējot vilcienu vagonus. Vai būs putekļi?
Atbilde: Pirmkārt, jāuzsver, ka a/s «UVZ Baltija» vagonbūves rūpnīcā vagoni tiks komplektēti, turklāt lielākā daļa procesu ir automatizēta, ko nodrošinās vienas no modernākajām tehnoloģijām koncernā. Līdz ar to mēs maksimāli samazināsim dažādu izmešu un trokšņu līmeni. Otrkārt, jau tagad ir veikta uzņēmuma ietekmes uz vides novērtēšanu un a/s ir saņēmusi visus nepieciešamos sertifikātus turpmākai būvniecībai. Attiecīgi jebkuru ražošanas ietekmi uz vidi, ja tāda radīsies, mēs novērsīsim atbilstoši Latvijas un ES normatīvajiem aktiem.
Jautājums: Cik lielu teritorijas daļu aizņems rūpnīcas apbūve?
Atbilde: A/s «UVZ Baltija» no a/s «Jelgavas cukurfabrika» iegādājās 13,6 ha zemes, kas arī tiks izmantoti rūpnīcas un tai nepieciešamās infrastruktūras (transporta ceļu un dzelzceļa pievedceļu) būvniecībai. Daļu no šīs teritorijas «UVZ Baltija» un «Jelgavas cukurfabrika» uzdāvināja Jelgavas pilsētas pašvaldībai, lai uzlabotu un attīstītu rūpnīcai piegulošo teritoriju.
Jautājums: Vai tiek plānots, ka rūpnīca iesaistīsies apkārtējās teritorijas labiekārtošanā (apzaļumošanā, apkārtnes sakopšanā, infrastruktūras uzlabošanā)? Vai uzņēmums būs sociāli atbildīgs un iesaistīsies jelgavnieku ikdienas uzlabošanā vai tomēr rūpēsies tikai par sevi un savu teritoriju?
Atbilde: A/s «UVZ Baltija», pārņemot sava mātes uzņēmuma koncerna «Uralvagonzavod» praksi, ilgtermiņā ir iecerējusi ne tikai sakārtot un uzlabot rūpnīcai piegulošo infrastruktūru, bet arī īstenot sociālās atbildīgas programmas gan darbiniekiem, gan Jelgavas iedzīvotājiem. Viens no pirmajiem soļiem šajā virzienā būs sadarbībā ar pilsētas pašvaldību iesaistīties iedzīvotāju nodarbinātības programmā, nodrošinot nepieciešamās apmācības un pārkvalifāciju potenciālajiem rūpnīcas darbiniekiem. Ilgtermiņā noteikti varēs runāt vēl par citām korporatīvās sociālās atbildības programmām.
Jautājums: Vai rūpnīcas būvniecības procesā un arī vēlāk netiks (uz laiku vai pastāvīgi) traucēta iedzīvotāju sadzīve (satiksmes apgrūtinājumi, ūdens padeve), kā arī Cukurfabrikas stacijas pasažieru ērtības? Kā plānots saražotos vagonus transportēt?
Atbilde: Reizēm, pirms seko būtiski uzlabojumi, ir jāsamierinās ar nelielām neērtībām, kamēr norisinās process – līdzīgi kā brīžos, kad pilsētā top jaunas ielas, krustojumi un tilti. Teritorija, kurā norisināsies būvniecība, atrodas pietiekami nomaļus, lai kopumā mēs neradītu apgrūtinājumu iedzīvotājiem. Ja arī kāda ietekme varētu rasties, tad mūsu mērķis ir par to savlaicīgi informēt teritorijas iedzīvotājus. Gan gatavās produkcijas, gan detaļu piegādēm plānots izmantot dzelzceļu, kādēļ arī tiks izbūvēti pievedceļi. Nav plānots, ka šāda veida transports traucēs iedzīvotājus.