15.2 °C, 3.3 m/s, 54.5 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāMediķi aicina noteikt obligātu ķiveres lietošanu velosipēdistu drošībai
Mediķi aicina noteikt obligātu ķiveres lietošanu velosipēdistu drošībai
02/07/2013

Šogad pirmajos piecos mēnešos Latvijā avārijās ir gājuši bojā divi, savukārt ievainoti 120 velosipēdisti, tāpēc mediķi iestājas par obligātu aizsargķiveru lietošanu, raksta laikraksts «Diena». Šobrīd šāda prasība ir tikai bērniem līdz 12 gadu vecumam.

Šogad pirmajos piecos mēnešos Latvijā
avārijās ir gājuši bojā divi, savukārt ievainoti 120 velosipēdisti,
tāpēc mediķi iestājas par obligātu aizsargķiveru lietošanu, raksta
laikraksts «Diena». Šobrīd šāda prasība ir tikai bērniem līdz 12
gadu vecumam.

 

Pērn ceļu satiksmes
negadījumos gājuši bojā 18 velosipēdisti, savukārt ievainoti 401,
no tiem 37 ievainoti smagi. Šogad pirmajos piecos mēnešos Latvijā
bojā gājuši divi velosipēdisti un, pēc Neatliekamās medicīniskās
palīdzības dienesta (NMPD) datiem, vidēji divi līdz trīs cilvēki
katru dienu tiek nogādāti slimnīcā ar dažādām traumām, kuras
guvuši, braucot ar velosipēdu. Biežākās traumas ir kāju, roku un
plecu kaulu lūzumi un galvas smadzeņu satricinājumi, pastāstījusi
NMPD pārstāve Inga Vītola.

 

Mediķi uzskata, ka ķivere nozīmētu papildu
drošību. Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas bērnu
ķirurgs-traumatologs Ģirts Salmiņš norādīja, ka viennozīmīgi ķivere
palīdz samazināt galvas traumu smagumu. «Līdzko mēs pērkam
velosipēdu jaunietim, tā uzreiz komplektā būtu jāiegādājas arī
aizsargķivere. Tas būtiski samazinātu risku galvas traumām, kuras
pēc tam var atsaukties uz mācīšanos,» atzīmējis Salmiņš. Lai gan
ķivere var būt tikai papildu drošības elements, tomēr, ja tā ir
kvalitatīva, pareizi uzlikta un piesprādzēta, tad negadījuma
gadījumā galvas traumas nebūs tik smagas, piebildusi NMPD pārstāve
Ilze Bukša.

Arī Latvijas Ārstu biedrības prezidents
Pēteris Apinis uzskata, ka vismaz līdz 18 gadu vecumam ķiveru
lietošanai vajadzētu būt obligātai. Viņš paudis cerību, ka šādai
idejai saņems atbalstu no Veselības ministrijas (VM), tomēr
biedrība pie ministrijas vēl nav vērsusies.

Televīzijas raidījuma «Zebra» vadītājs Pauls
Timrots savukārt uzskata, ka par obligātām ķiverēm visiem
nevajadzētu runāt, ja nav zināms, cik velosipēdistu guvuši tieši
galvas traumas. Pēc viņa domām, ķivere ir vairāk dekoratīva un tā
būtu apgrūtinājums, kura dēļ daudzi pārstātu ikdienā pārvietoties
ar velosipēdu. Piemēram, Austrālijā līdz ar obligātu ķiveru
ieviešanu velosipēdistu skaits esot samazinājies par 30%, piebildis
Latvijas Riteņbraucēju apvienības (LRA) valdes priekšsēdētājs
Viesturs Silenieks, kurš arī neatbalsta šādu prasību.

Latvijas Riteņbraukšanas federācijas (LRF)
pārstāvis Toms Markss pieļāvis, ka šāds samazinājums būtu tikai
īstermiņā, bet ilgtermiņā būtu ieguvumi, līdz ar to LRF atbalsta
obligātu ķiveru lietošanu, piedaloties arī ikdienas satiksmē, ne
tikai sacensībās.

CSDD pārstāve Agnese Korbe stāstījusi, ka gadu
no gada Latvijā ķiveru lietotāju skaits pieaug, kas panākts ar
informatīvajām kampaņām. Tāpat līdzšinējo diskusiju rezultātā
Latvijā ar likumu ir noteikts, ka velosipēdu pasažieriem līdz
septiņu gadu vecumam un velosipēdistiem līdz 12 gadu vecumam
obligāti jālieto aizsargķiveres.

Lai veiktu papildu izmaiņas normatīvajos
aktos, vispirms nepieciešams izvērtēt iespējamo izmaiņu
efektivitāti, uzskata VM preses sekretārs Oskars Šneiders. «Ja
nosakām obligātu prasību riteņbraucējiem lietot ķiveres, jāizvērtē,
kā tas ietekmēs izvēli lietot velosipēdu kā transporta līdzekli.
Nav arī pieredzes citām Eiropas valstīm, kur šāda prasība būtu
ieviesta,» sacījis VM pārstāvis.

LETA