16.4 °C, 9.6 m/s, 93 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaLLU zinātnieki izpēta: hidrogenēta augu eļļa ir videi draudzīga alternatīva fosilai degvielai
LLU zinātnieki izpēta: hidrogenēta augu eļļa ir videi draudzīga alternatīva fosilai degvielai
28/06/2013

LLU Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta pētnieku veiktā neatkarīgā testā, kurā tika salīdzināti automobiļa ekspluatācijas rādītāji, izmantojot NExBTL atjaunojamo degvielu (hidrogenēta augu eļļa) un standarta fosilo dīzeļdegvielu, noskaidrots, ka NExBTL daudzos parametros līdzinās vai pārspēj fosilo dīzeļdegvielu un nākotnē tā varētu būt videi draudzīga fosilās degvielas alternatīva, informē «Neste Latvija» Mārketinga un klientu attiecību vadītāja.

www.jelgavasvestnesis.lv

LLU Tehniskās fakultātes
Spēkratu institūta pētnieku veiktā neatkarīgā testā, kurā tika
salīdzināti automobiļa ekspluatācijas rādītāji, izmantojot NExBTL
atjaunojamo degvielu (hidrogenēta augu eļļa) un standarta fosilo
dīzeļdegvielu, noskaidrots, ka NExBTL daudzos parametros līdzinās
vai pārspēj fosilo dīzeļdegvielu un nākotnē tā varētu būt videi
draudzīga fosilās degvielas alternatīva, informē «Neste Latvija»
Mārketinga un klientu attiecību vadītāja.

«Veiktie pētījumi ir tikai aizsākums
plašākai šīs degvielas izpētei Latvijā, un tie rada pozitīvu
priekšstatu par šīs degvielas izmantošanas potenciālu nākotnē. Pēc
iegūtajiem rezultātiem var secināt, ka tādi parametri kā automobiļa
jauda un griezes moments praktiski nav mainījušies, pat nedaudz
uzlabojušies. Degvielas tilpuma patēriņš ir palielinājies vidēji
par četriem procentiem, tomēr tas izskaidrojams ar atšķirīgo
degvielas blīvumu. Pārrēķinot degvielas patēriņu masas vienībās,
tas ir līdzvērtīgs fosilās dīzeļdegvielas patēriņam,» stāsta Vilnis
Pīrs, inženierzinātņu doktors, LLU Spēkratu institūta docents,
atzīmējot, ka būtiskas pozitīvās iezīmes vērojamas arī, analizējot
izplūdes gāzu sastāvu. NExBTL dažādos režīmos salīdzinājumā ar
fosilo degvielu uzrāda NOx atgāzu komponentes samazinājumu vidēji
par 6,8 procentiem, nesadegušo ogļūdeņražu – par 37,5 procentiem,
SO2 – par 13,1 procentu, CO2 – par pieciem procentiem. Tvana gāze
(CO) auto izplūdes gāzēs, izmantojot NExBTL atjaunojamo
dīzeļdegvielu, netika konstatēta vispār. Tuvākajā nākotnē pētījumus
paredzēts turpināt, nosakot NExBTL degvielas ietekmi uz automobiļu
ilgizturību, kā arī šīs degvielas izmantošanas rādītājus atšķirīgas
konstrukcijas spēkratos.

Artu Airiainens, SIA «Neste Latvija»
ģenerāldirektors: «Šis ir pirmais gadījums, kad «Neste Oil» NExBTL
atjaunojamās degvielas testi pēc LLU Spēkratu institūta iniciatīvas
notika Latvijā. Patiess prieks, ka Latvijas zinātnieki var veikt
tikpat augsta līmeņa degvielas pārbaudes, kā ārvalstu speciālisti,
kas ir pamudinājums mums šo sadarbību izvērst arī
turpmāk.»

Tests tika veikts LLU Alternatīvo
degvielu zinātniskajā laboratorijā šī gada aprīlī un maijā. Kopā
tika testēti divi degvielas paraugi – NExBTL (hidrogenēta augu
eļļa) un standarta dīzeļdegviela. Eksperimentos noteikta automobiļa
jauda, griezes moments, degvielas patēriņš un izplūdes gāzu sastāvs
dažādos braukšanas režīmos ar katru no testētajiem degvielu
paraugiem.

NExBTL atjaunojamā dīzeļdegviela arī
citviet pasaulē testos ir pierādījusi sevi kā ļoti augstvērtīgu
dīzeļdegvielu. Trīs gadus ilgā testā ap 300 Helsinku sabiedriskā
transporta autobusu izmēģināja «Neste Oil» NExBTL atjaunojamo
degvielu, nobraucot vairāk nekā 50 miljonus kilometru.
Aviokompānija «Lufthansa» bija pirmā aviokompānija pasaulē, kas
uzsāka NExBTL atjaunojamās degvielas izmantošanu komercreisos. Arī
autobūves nozares pārstāvji Vācijā pēc NExBTL lietošanas
«Mercedes-Benz» autobusos un kravas auto, novēroja būtisku izmešu
samazināšanos salīdzinājumā ar fosilo degvielu, tādēļ auto ražotājs
atzinis NExBTL par izcilu produktu.

NExBTL ir «Neste Oil» premium kvalitātes
atjaunojamā dīzeļdegviela, kura tiek iegūta hidrogenizējot dažādas
augu un dzīvnieku pasaules izcelsmes eļļas – palmu augļu eļlu,
dzīvnieku un zivju tauku pārpalikumus, rapšu un sojas eļļu. Nākotnē
izejmateriālu klāsts tiks paplašināts ar biomasu, aļģēm un
mikroorganismiem. Šobrīd NexBTL tiek ražota trīs «Neste Oil»
rūpnīcās – Somijā, Nīderlandē un Singapūrā, gadā saražojot līdz pat
diviem miljoniem tonnu atjaunojamās dīzeļdegvielas
NExBTL.