18.4 °C, 4.2 m/s, 48.9 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāSmēķēšana bērna klātbūtnē definēta kā vardarbība (papildināta)
Smēķēšana bērna klātbūtnē definēta kā vardarbība (papildināta)
30/05/2013

Saeimas deputāti šodien trešajā, galīgajā, lasījumā pieņēma grozījumus Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kas smēķēšanu bērna klātbūtnē definē kā vardarbību.

(Papildināts no 4. rindkopas)

Saeimas deputāti šodien trešajā,
galīgajā, lasījumā pieņēma grozījumus Bērnu tiesību aizsardzības
likumā, kas smēķēšanu bērna klātbūtnē definē kā
vardarbību.

Noteikts, ka fiziska vardarbība ir bērna
veselībai vai dzīvībai bīstams apzināts spēka pielietojums
saskarsmē ar bērnu vai apzināta bērna pakļaušana kaitīgu faktoru,
tostarp tabakas dūmu, iedarbībai, aģentūru LETA iepriekš informēja
Saeimas Preses dienestā.

Lai veicinātu bērnu tiesības uzaugt ģimeniskā
vidē, bez vecāku gādības palikušam bērnam primāri būs jānodrošina
iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē. Likumā paplašināta
emocionālās vardarbības definīcija un noteikts par pienākumu
vecākiem vai personām savas prombūtnes laikā bērnam nodrošināt
uzraudzību. Noteikts izveidot nepilngadīgo personu atbalsta
informācijas sistēmu.

«Jācer, ka likuma grozījumi veicinās izpratni
par smēķēšanas kaitīgumu un liks cilvēkiem atbildīgāk izturēties
pret bērnu veselību. Vēlos uzsvērt, ka šie likuma grozījumi
nenozīmēs automātisku bērnu izņemšanu no ģimenes, kurā viens vai
abi vecāki smēķē, kā vairākkārt nepatiesi izskanējis medijos,» par
likumprojekta virzību atbildīgās Saeimas Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētājas Ināras Mūrnieces
viedokli aģentūru LETA informēja Saeimas Preses dienestā.

Atbalstītie grozījumi paredz noteikt
gadījumus, kad viens no bērna vecākiem tiek atbrīvots no samaksas
par bērna ārpusģimenes aprūpes pakalpojumiem, piemēram, ja bērns
mātei piedzimis dzimumnozieguma rezultātā un virknē citu
gadījumu.

Ar grozījumiem likumā tiek noteikts pienākums
vecākiem vai personām, kuru aprūpē bērns nodots, savas prombūtnes
laikā bērnam līdz septiņu gadu vecumam nodrošināt uzraudzību.
Vienlaikus definēts arī bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējs un
noteikti tā darbības pamatprincipi – pakalpojuma sniegšanas vietā
jānodrošina bērnam atbilstoša vide, kas nerada draudus viņa
drošībai, dzīvībai, veselībai, tikumībai un vispusīgai
attīstībai.

Noteikts arī to personu loks, kurām
nepieciešamas speciālas zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā.
Tāpat kā līdz šim, tie būs speciālisti, kuri izskata lietas, kas
saistītas ar bērnu tiesību aizsardzību, taču vienlaikus tiek
iekļauti arī citu profesiju pārstāvji, kuri ikdienā strādā ar
bērniem un var laicīgi pamanīt un novērst bērnu tiesību pārkāpumus,
piemēram, vardarbību pret bērnu.

Savukārt, lai nodrošinātu tiesību aizsardzību
tiem cietušajiem bērniem, kuri saņem sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu, sociālās rehabilitācijas iestādes vadītājam turpmāk
būs tiesības bērnu pārmeklēt vai pārbaudīt bērnam adresēto
korespondenci vai sūtījumu, piemēram, lai aizsargātu bērnu no
vainīgās personas draudiem.

Paredzēts izveidot arī nepilngadīgo personu
atbalsta informācijas sistēmu, kurā tiktu integrēta valsts un
pašvaldību institūciju, kā arī ārstniecības personu informācija par
nepilngadīgajiem, kuriem vajadzīgs atbalsts, un gadījumiem, kad
nepieciešami preventīvi pasākumi bērnu aizsardzībai.

Likumprojektā ietvertās normas pilnvērtīgāk
nodrošinās bērnu tiesību ievērošanu atbilstoši ANO Konvencijai par
bērna tiesībām, jo īpaši bērniem no sociālā riska grupām un
bērniem, kuri cieš no vardarbības, norāda likumprojekta autori.

LETA