20.2 °C, 1.9 m/s, 85 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēni pilsētas prezentēšanai piedāvā «Jelgavas monopolu»
Skolēni pilsētas prezentēšanai piedāvā «Jelgavas monopolu»
28/04/2013

Gribi nopirkt Jelgavas biznesa parku, Jelgavas tipogrāfiju, Lielupes promenādi vai varbūt pilsētas slimnīcu? Nav problēmu! Tas par īpašiem Jelgavas latiem iespējams 4. vidusskolas 7. klases skolēnu izstrādātajā spēlē «Jelgavas monopols», ko klasesbiedri izveidojuši Jelgavas pētniecisko darbu konkursā «Izzini Jelgavu!», spēlē ļaujot labāk iepazīt pilsētu un gūt pirmās iemaņas darījumos ar nekustamajiem īpašumiem. Skolēni uzskata, ka šis produktus varētu būt labs pilsētas prezentācijas materiāls.

Ritma Gaidamoviča

Gribi nopirkt Jelgavas biznesa
parku, Jelgavas tipogrāfiju, Lielupes promenādi vai varbūt pilsētas
slimnīcu? Nav problēmu! Tas par īpašiem Jelgavas latiem iespējams
4. vidusskolas 7. klases skolēnu izstrādātajā spēlē «Jelgavas
monopols», ko klasesbiedri izveidojuši Jelgavas pētniecisko darbu
konkursā «Izzini Jelgavu!», spēlē ļaujot labāk iepazīt pilsētu un
gūt pirmās iemaņas darījumos ar nekustamajiem īpašumiem. Skolēni
uzskata, ka šis produktus varētu būt labs pilsētas prezentācijas
materiāls.

«Monopols» ir viena no populārākajām
spēlēm pasaulē, kuru labprāt spēlē arī 4. vidusskolas puiši jaunās
spēles autori Mārtiņš Runkulis, Kārlis Bušmanis, Kārlis Žūriņš,
Kristers Grava, Dzintars Brūvers un Klāvs Pumpuriņš. Puiši
nenoliedz, ka vienaudžiem šodien ļoti patīk datorspēles, taču tomēr
nolēmuši, ka jārada spēle, kas ļautu jautri pavadīt laiku draugu
kompānijā un reizē būtu arī izglītojoša.

«Ar savu darbu vēlamies parādīt, ka
Jelgavu var iepazīt, ne tikai dodoties ekskursijās vai lasot uzziņu
literatūru. To var darīt arī citā interesantā un aizraujošā veidā –
spēlējot spēli,» spriež Mārtiņš.

Jauniešu izgudrotajā spēlē katram
spēlētājam pie starta tiek piešķirti 4 610 000 īpašie Jelgavas
lati, kurus katrs lieto pēc saviem ieskatiem, lai saimniekotu gudri
nekustamā īpašumu tirgū un nebankrotētu, cīnoties spēlē par
uzvaru.

«Jelgavas monopolā» spēlētājiem tiek
dota iespēja iegādāties 22 dažādus tūrisma un sabiedriskos
objektus, kā arī uzņēmumus pilsētā – Lielupes krasta promenādi par
300 000 Jelgavas latiem, «Amo Plant» par miljonu, kas ir
dārgākais objekts spēlē, Zemgales Olimpisko centru par 800 000
latiem, autoostu – par 240 000, Jelgavas tipogrāfiju par
900 000 Jelgavas latiem, bet viņu skolu – 4. vidusskolu – var
nopirkt par 450 000 latiem. Jautāti par objektu izvēli, puiši
stāsta, ka vispirms meklējuši tos, kas potenciālajiem biznesmeņiem
jeb spēlētājiem varētu šķist saistoši. «Atšķirībā no klasiskās
spēles mūsu mērķis nebija to veidot tikai kā īpašumu pirkšanu un
pārdošanu – mēs gribējām, lai spēlētāji reizē iepazīst Jelgavas
populārākos ražošanas, kultūras, vēstures un dabas objektus,»
piebilst Mārtiņš. Cenas gan esot pašu izfantazētas, ne balstītas uz
ekonomiskiem aprēķiniem.

Lai vēl vairāk spēli sasaistītu ar
pilsētu, tajā ir īpaši spēles lauciņi ar Jelgavas logo, uz kura
uzkāpjot dalībniekam jāatbild uz jautājumu, kas saistīts ar
Jelgavu, tādējādi papildinot savas zināšanas. Piemēram, kādās
krāsās ir Jelgavas karogs; kas attēlots Jelgavas ģerbonī; kas ir
LLU?

Tāpat šajā spēlē ir savs cietums –
Jelgavas cietums, bet, uzkāpjot uz lauciņiem ar sarkanajām
izsaukuma zīmēm, spēles dalībnieks ņem kartīti «Iespēja» un izpilda
minētos nosacījumus, piemēram, «Bez maksas izkļūstat no cietuma».
Uzejot uz lauciņa «Bezmaksas stāvvieta», var veikt darījumus. Uz
saviem īpašumiem celt mājas, viesnīcas vai kaut ko nopirkt
izsolē.

Puiši spēli jau nodevuši testēšanai arī
saviem klasesbiedriem, kuri atzīst, ka tā iemāca jaunas lietas,
sniedz ziņas par Jelgavu un reizē pamāca, kā rīkoties ar
naudu.

Paši puiši uzskata, ka spēle labi
noderētu arī Jelgavas popularizēšanai vai kā suvenīrs. «Mūsuprāt,
ar spēli var radīt interesi citos cilvēkos apmeklēt Jelgavu,»
spriež puiši.

Vērtējot puišu ideju, žūrijas pārstāve
Jelgavas reģionālā Tūrisma centra Tūrisma nodaļas vadītāja Vita
Kindereviča teic: «Manuprāt, puišu ideja ir ļoti interesanta un
noteikti izmantojama. Nav diskusijas par to, ka «Monopols» ir ļoti
populāra spēle, taču, pielāgojot to Jelgavas situācijai, man šķiet,
tas kļūst vēl aizraujošāks. Turklāt atzinīgi ir novērtējams, ka
spēle ļauj tās dalībniekiem tuvāk iepazīt pilsētu. Puišiem ir
izdevies veiksmīgi izvēlēties Jelgavas objektus, tāpat viņi tajā
iekļāvuši jauno Jelgavas pilsētas logo.»

V.Kindereviča atzinīgi novērtē puišu
radošumu, izvēloties spēles figūras jeb kauliņus, kas veidoti
saistībā ar Jelgavu: Sprīdītis, Students, Piena paka, Tornis, Alnis
un Grāmata.

«Jāuzsver, ka puišiem izdevies arī
izveidot kvalitatīvu vizuālo noformējumu. Šis ir gatavs produkts,
tikai vajag atrast sponsoru! Spēli noteikti var izmantot kā
prezentācijas materiālu, piedāvājot plašākai auditorijai, tikai
jāņem vērā, ka tā uzrunās galvenokārt jelgavniekus. Taču «Jelgavas
monopols» noteikti veicinās lokālpatriotismu,» pārliecināta ir
V.Kindereviča.

Foto: Ivars Veiliņš