20.2 °C, 1.9 m/s, 85 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēni izvērtē mācību ekskursiju noderīgumu
Skolēni izvērtē mācību ekskursiju noderīgumu
27/04/2013

«Ekskursijas uz uzņēmumiem skolēniem ir vērtīgas. Tā viņi klātienē uzzina par to, ko ražo mūsu pilsētā, un redzētais varbūt iedrošina nākotnē pašiem uzsākt uzņēmējdarbību. Taču problēma ir noturēt skolēnu uzmanību, jo bieži vien viņi visu palaiž «gar ausīm». Secinājums: motivāciju var rast, tikai uzdodot uzdevumu, par ko skolēns var nopelnīt atzīmi,» pēc zinātniski pētniecisko darbu konkursam «Izzini Jelgavu!» pieteiktā darba «Skolēnu mācību ekskursijas uz Jelgavas uzņēmumiem kā mācību darba forma» izstrādes secina viens no autoriem Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 10. klases skolnieks Romāns Galaiko.

Ritma Gaidamoviča

«Ekskursijas uz uzņēmumiem
skolēniem ir vērtīgas. Tā viņi klātienē uzzina par to, ko ražo mūsu
pilsētā, un redzētais varbūt iedrošina nākotnē pašiem uzsākt
uzņēmējdarbību. Taču problēma ir noturēt skolēnu uzmanību, jo bieži
vien viņi visu palaiž «gar ausīm». Secinājums: motivāciju var rast,
tikai uzdodot uzdevumu, par ko skolēns var nopelnīt atzīmi,» pēc
zinātniski pētniecisko darbu konkursam «Izzini Jelgavu!» pieteiktā
darba «Skolēnu mācību ekskursijas uz Jelgavas uzņēmumiem kā mācību
darba forma» izstrādes secina viens no autoriem Jelgavas Spīdolas
ģimnāzijas 10. klases skolnieks Romāns Galaiko.

Viņš kopā ar klasesbiedru Elvi Barkauski
pētījis, cik efektīva mācību darba forma ir ekskursijas uz
uzņēmumiem un ko tās dod skolēniem. Abi puiši mācās
komercnovirziena klasē, interesējas par uzņēmējdarbību un labprāt
paši nākotnē gribētu kļūt par uzņēmējiem. Tieši tāpēc radusies
interese idejas un ierosmi smelties jau pie pieredzējušiem pilsētas
uzņēmumiem, par kuriem iepriekš nemaz nebija dzirdējuši. «Tas, ka
Jelgava ir ražošanas pilsēta, ir skaidrs, taču ar konkrētu uzņēmumu
zināšanu arī mums pašiem «klibo». Ja godīgi, mēs nezinājām, ka
Jelgavā ražo ceļa zīmes un SIA «Signum» jau ir sena vēsture. Par
«Latvijas keramiku», redzot uzrakstu garāmbraucot, bija radies
priekšstats, ka tur pārdod keramikas traukus, bet īstenībā mums
Jelgavā ir tik liela ražotne,» stāsta Romāns.

Mācību ekskursiju eksperimentā puiši
iesaistīja skolasbiedrus – 9. komercklases skolēnus, lai
pārbaudītu, cik noderīgas ir ekskursijas uz uzņēmumiem.

Pēc darba izstrādes autoriem radušās
vairākas atziņas: mācību ekskursija ir viena no visefektīvākajām
mācību darba organizācijas formām, jo tieši tā sniedz priekšstatu
par ekonomiskajiem procesiem dzīvē, kā arī motivē skolēnus
pievērsties uzņēmējdarbībai. Tāpat tā ir iespēja klātienē iepazīt
pilsētas uzņēmumus. «Pēc «Latvijas piena» apmeklējuma sapratu, ka
nekad neveidošu uzņēmumu pārtikas nozarē, jo ir tik grūti tikt
iekšā tirgū, ja vien produkts nav izcili inovatīvs,» tā
Romāns. 

Vispirms paši darba autori apmeklēja
uzņēmumus «Signum», «Amo Plant», «Latvijas keramika», «Latvijas
piens» un «Jelgavas tipogrāfija», lai saprastu, par ko uzņēmuma
pārstāvji stāsta, un vēlāk izstrādājuši īpašas darba lapas ar
jautājumiem, uz kuriem atbildes var rast, tikai uzmanīgi klausoties
uzņēmumā stāstītajā. «Nav noslēpums, ka šodien skolēnu uzmanību
noturēt ir ļoti grūti un bieži vien viņi ekskursijā it kā klausās,
taču patiesībā dara sev saistošākas lietas – spēlē spēles telefonā,
sarakstās ar draugiem, sarunājas. Un tad no tā visa nav jēgas,»
atzīst puiši. Tieši tāpēc viņi izdomājuši, ka ekskursijas
dalībniekus to uztvert nopietni motivētu īpašas darba lapas, kur
pēc ekskursijas jāatbild uz konkrētiem jautājumiem. Piemēram, kurā
gadā uzņēmums sācis darbu, uz kurām valstīm un ko eksportē, ko
ražo. «Mūsuprāt, darba lapas palīdz sistematizēt mācību ekskursiju,
tādējādi padarot to efektīvāku un uzskatāmāku. Tās motivē skolēnus
uzmanīgi sekot līdzi,» tā Elvis.

Jāteic, ka puišu ideja par darba lapām
iepatikusies un tās gatavi izmantot arī Karjeras dienu
organizatori, kuri ik gadu rīko skolēnu ekskursijas uz dažādiem
pilsētas uzņēmumiem. Puiši ir apņēmības pilni izveidot jautājumu
lapas arī par citiem uzņēmumiem, tāpēc aicina uz sadarbību
uzņēmējus.

Vēl skolēni rosina uzņēmējus izveidot
kopīgu Jelgavas uzņēmumu katalogu, lai tas būtu viegli pieejams
skolotājiem un viņi spētu vēl sekmīgāk organizēt mācību
darbu.

Konkursa žūrijas pārstāve Jelgavas
Izglītības pārvaldes galvenā speciāliste izglītības un skolvadības
jautājumos Lilija Stepanova vērtē, ka puiši izveidojuši noderīgu
rīku ekskursiju noderīguma izvērtēšanā. «Vērtīgākais noteikti ir
jauniešu sagatavotās darba lapas, kas skolēniem jāaizpilda pēc
ekskursijas. Tās motivē ne tikai aiziet uz uzņēmumu, bet arī
klausīties un dzirdēt to, ko viņiem stāsta, līdz ar to veidojas
atgriezeniskā saite. Domāju, ka skolēni šīs darba lapas droši var
piedāvāt arī citām pilsētas skolām, kas tās var izmantot darbā,»
uzskata L.Stepanova.

Foto: Ivars Veiliņš