18.8 °C, 0.8 m/s, 94.7 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraAktieris G.Grasbergs iejutīsies dzejnieka Sudrabkalna ādā
Aktieris G.Grasbergs iejutīsies dzejnieka Sudrabkalna ādā
21/04/2013

Nākamnedēļ, 24. aprīlī, Latvijas Nacionālajā teātrī pirmizrādi piedzīvos izrāde «Trubadūrs uz ēzeļa», kurā galveno lomu atveidos jelgavnieks aktieris Gundars Grasbergs – viņš iejutīsies dzejnieka Jāņa Sudrabkalna tēlā.

Ilze Knusle-Jankevica

Nākamnedēļ, 24. aprīlī, Latvijas Nacionālajā teātrī
pirmizrādi piedzīvos izrāde «Trubadūrs uz ēzeļa», kurā galveno lomu
atveidos jelgavnieks aktieris Gundars Grasbergs – viņš iejutīsies
dzejnieka Jāņa Sudrabkalna tēlā.

«Maestro Raimonda Paula mūzika reiz nenotikušai izrādei un
aktiera Gundara Grasberga personība ir impulss, kas radījis jaunu
mākslas darbu – izrādi «Trubadūrs uz ēzeļa». Tas ir veltījums
izcilam dzejniekam un nelaimīgam cilvēkam, ko salauza laikmets, –
Jānim Sudrabkalnam. Izrāde ir dzeja un skaistākās lappuses no
Sudrabkalna un aktrises Birutas Skujenieces mīlestības vēstulēm
Nacionālā teātra versijā kopā ar Maestro, Gundaru Grasbergu, Ditu
Lūriņu un Mārtiņu Brūveri,» teikts teātra anotācijā. Jāpiebilst, ka
izrādes režisors ir Valdis Lūriņš, scenārija autors – Jānis
Peters.

Laikraksts «Kultūras Diena un Izklaide» raksta, ka izrāde par
J.Sudrabkalnu ar Raimonda Paula mūziku un Jāņa Petera libretu bija
iecerēta jau pirms vairākiem gadiem Daugavpils teātrī, bet
pirmizrādi tā arī neieraudzīja. Nu šī iecere materializējusies,
tikai uz cita teātra skatuves. Aktieris G.Grasbergs laikrakstam
norāda, ka izrādē būs parādīta gan dzejnieka personība un
attiecības ar B.Skujenieci, gan viņš padomju laika kontekstā. «Varu
teikt, ka pilnīgi neko nezināju. Nebija ne asociāciju ar kādu
dzejoli, nekā,» tā par dzejnieku, kura tēlā nācies iejusties, saka
pats aktieris.

G.Grasbergs gan šobrīd ar sievu, arī Latvijas Nacionālā teātra
aktrisi, Ingu Misāni un bērniem dzīvo Rīgā, bet viņa mamma Indra ir
gleznotāja un dzīvo Jelgavā.

J.Sudrabkalns (1894 – 1975) (īstajā vārdā Arvīds Peine, kopš
1925. gada – Arvīds Sudrabkalns) ir viena no nozīmīgākajām figūrām
20. – 30. gadu dzejā, pēckara dzejnieku paaudzes garīgais vadonis
un brīžiem arī virzītājspēks (piemēram, viņš viens no pirmajiem
ieraudzīja un atzina Čaka talantu), teikts Literatūras un mākslas
centra mājas lapā. J.Sudrabkalna poētikas pamat ir klasiski
skaidras un profesionāli noslīpētas formas, ekstravagantas
metaforikas un mazliet simboliskas aizplīvurotības apvienojums.

«Trubadūrs uz ēzeļa» ir J.Sudrabkalna dzejoļu krājuma, kas tika
izdots 1921. gadā, nosaukums. Krājumā ir arī dzejolis ar šādu
nosaukumu.

Foto: teatris.lv

 

TRUBADŪRS UZ ĒZEĻA

J.Sudrabkalns

Sabiedrībā spožā
Rādos:
Ar saviem zvēriem
Priekšā stādos.
I-ā!* Ķikaragāl Tirili-tirilil
Tiricirili!
Pa dvēseļu lielceļiem izmīdītiem platiem,
Kur filozofi aizgrand ar smagi piekrautiem ratiem,
Kur mirdzot auļo dzejnieku kavalkādes, —
Nedarīdams nevienam nekādas skādes,
Es uz ēzeļa jāju —
Šūpodams brīžiem kreiso, brīžiem labo kāju,
Mirkšķinādams brīžiem labo, brīžiem kreiso aci,
Brīžiem ar kreiso, brīžiem ar labo roku ēzelim pa skaustu
bungodams,
Savas nerra dziesmiņas dungodams.
Un ēzelis man ir gudrs un saka:
I-i* un tas ir tikpat kā —
Āmen.
Man nav smieklu daudz, izsmiekla nav nemaz —
Kā neatlaidīgas lietus lāses manas dziesmiņas līst pār dvēseļu
lielceļiem izmītiem platiem.
Viss jums ir apnicis, viss ir bez vērtības, viss ir vienaldzīgs
jums, ak ļaudis!
Ko te līdz sprediķi, himnas un odas, manifesti, proklamācijas,
traģēdijas, programas, likumi, mītiņi ?
Ak, šīs dzejnieku vētras ūdens glāzēs! šīs oratoru Marnas
kaujas tabakdozēs!
Kur viņi trauc? šie jātnieki-likumdevēji, jātnieki-likumgrāvēji,
jātnieki-sludinātāji savos zirgos?

Dvēseļu lielceļi ir izmīti no naida un varas, no
no apspiestības: visi ceļi ir vienādi un neviens neaizved vairs
nekur.
Vakarā krēslainā
Pa izcirstām, izdegušām cilvēces alejām,
Pa šrapneļu izēstiem kalniem un palejām
Sērīgi-smaidošs jāj uz ēzeļa sava
Trubadūrs-nerrs,
Acīm kaisli-gaidošām vērdamies brūkošā tumsā.
Izskrien pakavu-atskaņu dzirkstis gaisos,
Smagi domu pātaga šmiukš,
Un ēzelis gudrs ir, un saka mūžīgi*
«I-i!»
Uz ēzeļa muguras priekšā stāv gailis,
Nekustīgs uz vienas kājas,
Un vienu aci vaļā —
Izskats viņam lepns, komiski- majestātisks, kāds mēdz būt
iznīkstošo, iznīcināmo pēdējo ķeizaru gvardiem, un viņam pašam ir
savs lozungs:
«Ķikaragā!» un tas ir tikpat, kā —
Urrā! uz priekšu!
Urbjošo, neatlaidīgo, smaidīgi-dzeļošo, dendija tradīciju
frakā, bibliofiļa talārā tērpjošos strofu vidū,
Nakts vidū
Jadzied būs gailim:
Neaizguļaties par ilgu! neiemiegat uz laikiem!
Mūžīgais Jaunsgads jātaurē gailim:
Ķikaragā.
Uz labā pleca,
Pelēkos spārnus cietsakļāvis,
Debesu menestrels cīruls man sēd.
Vaj jūs nedzirdat, ka kaklā viņam sudrabaini guldz
Tirilil Tiricirili!
Augstu pār galvām viņš tiks reiz laists.

Viņa kaklā slēpjas visu sāpju atmaksa:
Šellijdziesmu sudrabs, nākotnes dvēseļu smarža un
gaisma —
Tiricirili!
Nenicināt ēzeli! Pa dvēseļu ceļiem izmītiem platiem bez
trokšņa viņš neapnicīgi soļo,
Uz viņa platās muguras viegli kūleņus mest! lai iesmīdinātu
jūs.
Nenoguļat gaili, viņa Jaungada atgādinājumu.
Ticat cīrulim! gaismas pilnam rītam pār zaļatzaļojošo pasauli!
mīlai! un dziesmām, kas sudrabaini burbuļo cīruļa
kaklā.

*

Tad nu —
Lūk, es pats,
Trubadūrs arlekīns, dūcošs dziesmu rats —
Un, lūk, mani zvēri, un šīs ir viņu balsis :
«I-ā!» Ķikaragā! Tirili-tirili!
Tiricirili!

Avots: www.periodika.lv