17.1 °C, 1.6 m/s, 79.5 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūra«Vecmammas darbi skolai bija par smalku»
«Vecmammas darbi skolai bija par smalku»
15/09/2012

Līdz 17. oktobrim Ādolfa Alunāna memoriālajā muzejā apskatāma Latvijas teātra tēva meitas Zuzannas rokdarbu izstāde «No Zuzannas Stašienes (Alunānes) rokdarbu pūra». «Man gan rokdarbi pie sirds negāja, jo biju tāda emancipēta sieviete – nekādu rokdarbu, nekādas virtuves. Un, kad skolā vajadzēja ko tamborēt, adīt vai šūt, nesu mammas darbus. Vecmammas darbus nest nevarēju – tie bija pārāk smalki un uzreiz mani nodotu,» stāsta Zuzannas mazmeita Dainora Juchnevičiūte-Vaivadiene.

Ilze Knusle-Jankevica

Līdz 17. oktobrim Ādolfa Alunāna memoriālajā muzejā
apskatāma Latvijas teātra tēva meitas Zuzannas rokdarbu izstāde «No
Zuzannas Stašienes (Alunānes) rokdarbu pūra». «Man gan rokdarbi pie
sirds negāja, jo biju tāda emancipēta sieviete – nekādu rokdarbu,
nekādas virtuves. Un, kad skolā vajadzēja ko tamborēt, adīt vai
šūt, nesu mammas darbus. Vecmammas darbus nest nevarēju – tie bija
pārāk smalki un uzreiz mani nodotu,» stāsta Zuzannas mazmeita
Dainora Juchnevičiūte-Vaivadiene.

Dainoras un Ā.Alunāna muzeja sadarbība aizsākās pirms gada, kad, kā
saka muzeja vadītāja Maija Matisa, kā no debesīm nokrita teātra
tēva radiniece – mazmazmeita. «Mēs par to ļoti priecājamies, jo
līdz šim mums nebija neviena Alunānu dzimtas radinieka, ar ko
draudzēties,» tā M.Matisa, atzīstot, ka arī muzejnieku zināšanās
par šo dzimtu ir daudz caurumu. «Par tā laika sadzīvi zinām visai
maz, tikai tik, cik lasīts. Tā mēs uzzinājām, ka pie baltā galdiņa,
kas ir viens no ievērojamākajiem muzeja eksponātiem, Dainora ir
rakstījusi, ka Ādolfa meita Emīlija ģimenē tika saukta par Mīlu.
Tāpat mums ir bildes, kurās redzamos cilvēkus nepazīstam, bet
Dainora apskatās un nosaka: tas ir tas, tas ir tas,» stāsta muzeja
vadītāja. Viņa piebilst, ka ir arī ieceres nākotnē – tuvākā varētu
būt kopīga Ādolfa Alunāna dzimšanas dienas svinēšana 11. oktobrī,
bet tālākā – grāmata par Alunānu dzimtu.

Mātes meitām dāvināja lakatus
Viens no izstādes eksponātiem ir plecu lakats, kas glabājies
muzejā. To vienai no savām piecām meitām par piemiņu uzdāvinājusi
Ādolfa sieva, bet tāds lakats vai plecu šalle bija katrai meitai.
«Manai vecmammai bija sarkans, bet mammiņai – zaļš,» atceras
Dainora, piebilstot, ka tas, ka māte meitai dāvina lakatu vai
šalli, kļuvis par tradīciju ģimenē, jo Ādolfa sieva visām meitām
iemācījusi rokdarbus.

No Zuzannas pūra lādes uz Jelgavu atvesti dažādi izšuvumi,
tamborējumi un citi rokdarbi, kas tolaik plaši lietoti sadzīvē un
lielākoties bijuši daļa no gultasveļas. «Kad gultasveļa nolietojās,
mammiņa rokdarbus izgrieza un salika kastē. Kad viņa nomira, es
visu kārtoju un to atradu, un tagad šie darbiņi atgriezušies
mājās,» tā Dainora. Tiesa, Zuzanna pati mājā, kur ierīkots
Ā.Alunāna muzejs, nedzīvoja, jo laikā, kad te mitinājās viņas
vecāki, jau bija precējusies.

Iepazīstas uz aptiekas kāpnēm
Dainoras vecmāmiņa Zuzanna (1884 – 1967) dzīvoja un mācījās Jelgavā
un te arī iepazinās ar savu nākamo vīru Konstantīnu Staši. «Viņš
tolaik studēja Tērbatas universitātē farmāciju un Jelgavas aptiekā
bija praktikants. Aptiekas īpašnieks bija ievērojis, ka praktikants
katru dienu iet ārā uz trepītēm, un prasīja, kas tad tur tāds ir,
ko viņš tādu ieraudzījis. Viņš esot atbildējis, ka te garām katru
dienu staigājot skaista žīdiete. Tā bija vecmamma, uz kuru viņš
katru dienu skatījās,» stāsta Dainora. Viņa spriež, ka Konstantīnu
varēja samulsināt vecmammas tumšās acis. «Ādolfa sieva ir cēlusies
no poļiem, kuri sajaukušies gan ar vāciešiem, gan ungāriem. Domāju,
ka no ungāriem ir tās tumšās acis, kādas bija gan Zuzannai, gan
manai mammiņai, gan ir manai māsai. Tikai man tādas gaišas,» stāsta
Ā.Alunāna mazmazmeita.

1908. gadā abi apprecējās un pārcēlās uz dzīvi Lietuvā. 1909.
gada 3. novembrī piedzima viņu meita Konstance, Dainoras māte.
Pirmā pasaules kara gados Konstantīnu mobilizēja armijā. Kopā ar
sievu un meitu viņi dzīvoja Krievijas teritorijā un strādāja kara
lauku slimnīcu aptiekās. Pēc kara ģimene atgriezās Viļņā un bija
pasniedzēji ģimnāzijā. Konstantīns mācīja ķīmiju un dabas zinības,
bet Zuzanna – vācu valodu. Zuzanna pārvaldīja vācu, latviešu,
lietuviešu, poļu, krievu un franču valodu. To, ka mājās skanējušas
daudzas valodas, atceras arī Dainora.

Staši bija lietuviešu sabiedriskās dzīves centrā, Zuzanna
darbojās dažādās biedrībās – glāba politiski ieslodzītos,
aizstāvēja sieviešu tiesības, kopa lietuviešu tautas mākslu, poļu
laikos organizēja ceļojošo izstādi un aktīvi iestājās pret
alkoholismu. Konstantīns 1939. gadā kļuva par Viļņas mēru.

Bērnus nepēra, bet ar viņiem nerunāja
Dainora stāsta, ka Zuzanna darba tikumu mācījusi arī bērniem un
mazbērniem un bijusi ļoti stingra. «Viņa bija ļoti pedantiska un
stingra. Ja pateica, ka sešos jābūt mājās, tad bija jābūt. Ja
nebūsi, zini, ka vecmamma ar tevi nerunās,» atceras Dainora. Viņa
uzsver, ka Zuzanna arī vienmēr izdarījusi to, ko solījusi, un
bijusi ļoti strikta un kategoriska: ja kas patīk, tad patīk, ja
nepatīk, tad nepatīk. «Un viņa vienmēr teica, ka negrib, lai tie,
kuri viņai nepatīk, nestu viņas zārku,» tā Zuzannas mazmeita.

Ģimene 1941. gadā tika izsūtīta uz Sibīriju un lielākā daļa
izstādes eksponātu – līdz ar viņiem. Sešus gadus vēlāk viņiem
izdevās atgriezties, tiesa, nelegāli, ar viltotām pasēm. Tieši no
tā Zuzanna esot visvairāk baidījusies – ka pēc viņas nāves gaismā
nāks tas, ka viņa dzīvojusi ar viltotu pasi. «Kad vecmamma nomira,
mēs ar māsu pasē ar ūdeni dzēsām viņas uzvārdu un ierakstījām īsto,
bet pašu pasi krietni saņurcījām un nosmērējām ar zemi un taukiem,
lai tā izskatītos pēc veca cilvēka pases,» atceras Dainora.

Mantojusi mākslinieka gēnus
Dainora ir dzimusi 1934. gadā. No vectētiņa Konstantīna viņa,
šķiet, mantojusi mīlestību pret dzīvniekiem un dabu, bet no
vecmāmiņas Zuzannas – mākslinieciskumu. Dainora ir pabeigusi
Lietuvas Mākslas akadēmijas ainavu arhitektus. «Gribēju studēt
tēlniecību, bet tajā gadā šajā specialitātē neuzņēma. Tad mana
skolotāja teica, ka visinteresantākā esot arhitektūra. Tā nu arī
iestājos,» stāsta Alunānu dzimtas pārstāve. Visvairāk viņu esot
baidījis eksāmens gleznošanā ar akvareļiem, bet krustmāte Mīla esot
Dainoru gan pamācījusi, gan iedevusi savus akvareļus.

D.Juchnevičiūte-Vaivadiene ir Lietuvā zināma arhitekte un
veidojusi tādus objektus kā memoriāli, Kauņas rātslaukums. Tagad
viņa plāno ierīkot vectēva Konstantīna vārdā nosauktu parku.

Lai gan rokdarbi Dainorai netīk, no Alunāniem viņa mantojusi
tieksmi uz skaisto. «Tā viņa pie mums pēkšņi ieradās ar čemodāniem,
kuros bija Zuzannas rokdarbi. Viņa tos izkrāva, bet pēc tam daļu
salika atpakaļ čemodānos un aizbrauca. Bijām nesaprašanā, bet dažas
dienas pirms izstādes atklāšanas Dainora atkal bija klāt ar jau
ierāmētiem darbiem, gataviem eksponēšanai,» stāsta M.Matisa,
piebilstot: «Paskatoties uz Dainoru, man tiešām ir skaidrs, kā
Ādolfs Alunāns varēja radīt latviešu teātri. Viņa taču nevienu
mirkli nesēž mierā!»

Foto: Ivars Veiliņš