Šonedēļ 40 pilsētas 6. un 9. klašu skolēni, kuriem ir augsti rezultāti eksaktajos priekšmetos, piedalās Junioru universitātes vasaras sesijā. Viņi Svētes pamatskolā pēta, atklāj, eksperimentē un diskutē. Piemēram, vakar viņi šifrējuši tekstus, rakstījuši ar slepeno tinti, bet šodien pēta, kurš ūdens labāks. Skolēni atzīst: «Lai arī esam skolā, te mūs neviens nemāca, mēs paši mācāmies un pētām.»
Ritma Gaidamoviča
Vasaras sesija norisinās visu šo nedēļu, un tajā talantīgākajiem nu jau 6. un 9. klašu skolēniem eksaktajās zinātnēs caur spēlēm ir iespēja gūt jaunas zināšanas dabas zinībās un matemātikā. Līdz šim skolēni matemātikas nodarbībās mācījušies šifrēšanu, izveidojuši savu šifrēto alfabētu, pēc kā šifrējuši tekstus, ko vēlāk cita komanda atšifrēja. Šodien skolēni piedalījās bioloģijas un ķīmijas darbnīcās, kur devās pēc ūdens un smilšu paraugiem uz Svētes upi un netālajām karjerām. Viņu uzdevums bija pētīt piecu dažādu ūdeņu – upes, karjera ūdens, ūdens no krāna, jūras un destilēta ūdens – paraugus, nosakot ķīmiskās pozīcijas – krāsu, smaržu, temperatūru, fizikālās īpašības, ūdens cietību, sāļu daudzumu.
Nometnes dalībnieki atzīst, ka viņiem te patīk. «Kad pirmdien braucu šurp, domāju: ak šausmas, kurš tad vasarā mācās! Bet te ir super! Te nav kā skolā, te mēs caur interesantām spēlēm iemācāmies ko jaunu un mūs neviens nespiež mācīties no grāmatām. Piemēram, mums iedeva jēlu olu, kokteiļa salmiņus, skoču, papīru un dažus koka irbulīšus. Pašiem bija jāizdomā, kā iepakot olu tā, lai tā krītot nesaplīstu. Mums izdevās – metām no skolas 2. stāva loga un nesaplīsa. Ietinām to salmiņos, aplīmējām ar skoču, bet no papīra un koka irbulīšiem izveidojām izpletni, kas bremzē olu, lai tā nosēžas lēnāk un mīkstāk,» stāsta 2. pamatskolas 9. klases skolnieks Igors Pūris. Ļoti interesanta šī nometne šķiet tiem skolēniem, kuri šogad uzsāks mācības 6. klasē. Proti, mācību gada laikā Junioru universitātes nodarbībās viņiem ir tikai matemātikas nodarbības, bet šonedēļ viņiem ir iespēja ieskatīties arī tajā, kas tad ir bioloģija un ķīmija. «Arī matemātika ir interesanta, taču bioloģija un ķīmija – foršākas. Tās ir tās mācības, kas mums tikai vēl būs. Ceru, ka arī skolā mums nebūs garlaicīgi,» nosaka 4. pamatskolas 6. klases skolniece Zane Maksīne Cunska. «Man šeit ļoti patīk, jo mēs darām interesantas lietas. Šī vasaras sesija dažādo manu brīvlaiku. Līdz šim pa vasaru trenējos karatē, biju aizbraucis uz pasaules čempionātu atbalstīt savējos,» tā Mikus Svikulis no 4. pamatskolas, piebilstot, ka visvairāk viņam līdz šim paticis uzdevums ar jēlas olas mešanu. Lielai daļai patikusi arī šifrēšana ar slepeno tinti – tekstu uzraksta ar citrona sulu, kurai ļauj nožūt, un vēlāk to sasmērē ar joda tinktūras un ūdens maisījumu.
Nometnes vadītāja matemātikas doktore Ilze France stāsta, ka vēl skolēni šonedēļ veidos matemātiskas spēles, ko vēlāk ņems uz mājām, bet piektdien, 17. augustā, viņiem plānots improvizēts pārgājiens pa Svētes pamatskolas apkārtni, pildot deviņus uzdevumus, kuru atrisināšanā būs nepieciešamas pa nedēļu gūtās zināšanas.
Vasaras sesiju organizē Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs. Nodarbības skolēniem ir bez maksas – tā tiek segta no Jelgavas pilsētas pašvaldības budžeta.
Atgādinām, ka Junioru universitāte darbu uzsāka pagājušajā mācību gadā Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā. Tajā piedalījās 60 pilsētas skolu piekto un astoto klašu skolēni, kuri ar augstiem rezultātiem apliecinājuši savas spējas eksaktajos priekšmetos. Skolēni neformālā gaisotnē padziļināti apgūst matemātiku, fiziku, ķīmiju un bioloģiju, lai jau iespējami agrāk varētu izkopt savas prasmes atbilstoši spējām.
Foto: Anna Būmane