24.4 °C, 2.1 m/s, 48.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēni vasaras sesijā šifrē tekstus un raksta ar slepeno tinti
Skolēni vasaras sesijā šifrē tekstus un raksta ar slepeno tinti
14/08/2012

Šonedēļ 40 pilsētas 6. un 9. klašu skolēni, kuriem ir augsti rezultāti eksaktajos priekšmetos, piedalās Junioru universitātes vasaras sesijā. Viņi Svētes pamatskolā pēta, atklāj, eksperimentē un diskutē. Piemēram, vakar viņi šifrējuši tekstus, rakstījuši ar slepeno tinti, bet šodien pēta, kurš ūdens labāks. Skolēni atzīst: «Lai arī esam skolā, te mūs neviens nemāca, mēs paši mācāmies un pētām.»

Ritma Gaidamoviča

Šonedēļ 40 pilsētas 6. un 9.
klašu skolēni, kuriem ir augsti rezultāti eksaktajos priekšmetos,
piedalās Junioru universitātes vasaras sesijā. Viņi Svētes
pamatskolā pēta, atklāj, eksperimentē un diskutē. Piemēram, vakar
viņi šifrējuši tekstus, rakstījuši ar slepeno tinti, bet šodien
pēta, kurš ūdens labāks. Skolēni atzīst: «Lai arī esam skolā, te
mūs neviens nemāca, mēs paši mācāmies un
pētām.»

Vasaras sesija norisinās visu šo nedēļu,
un tajā talantīgākajiem nu jau 6. un 9. klašu skolēniem eksaktajās
zinātnēs caur spēlēm ir iespēja gūt jaunas zināšanas dabas zinībās
un matemātikā. Līdz šim skolēni matemātikas nodarbībās mācījušies
šifrēšanu, izveidojuši savu šifrēto alfabētu, pēc kā šifrējuši
tekstus, ko vēlāk cita komanda atšifrēja. Šodien skolēni piedalījās
bioloģijas un ķīmijas darbnīcās, kur devās pēc ūdens un smilšu
paraugiem uz Svētes upi un netālajām karjerām. Viņu uzdevums bija
pētīt piecu dažādu ūdeņu – upes, karjera ūdens, ūdens no krāna,
jūras un destilēta ūdens – paraugus, nosakot ķīmiskās pozīcijas –
krāsu, smaržu, temperatūru, fizikālās īpašības, ūdens cietību, sāļu
daudzumu.

Nometnes dalībnieki atzīst, ka viņiem te
patīk. «Kad pirmdien braucu šurp, domāju: ak šausmas, kurš tad
vasarā mācās! Bet te ir super! Te nav kā skolā, te mēs caur
interesantām spēlēm iemācāmies ko jaunu un mūs neviens nespiež
mācīties no grāmatām. Piemēram, mums iedeva jēlu olu, kokteiļa
salmiņus, skoču, papīru un dažus koka irbulīšus. Pašiem bija
jāizdomā, kā iepakot olu tā, lai tā krītot nesaplīstu. Mums izdevās
– metām no skolas 2. stāva loga un nesaplīsa. Ietinām to salmiņos,
aplīmējām ar skoču, bet no papīra un koka irbulīšiem izveidojām
izpletni, kas bremzē olu, lai tā nosēžas lēnāk un mīkstāk,» stāsta
2. pamatskolas 9. klases skolnieks Igors Pūris. Ļoti interesanta šī
nometne šķiet tiem skolēniem, kuri šogad uzsāks mācības 6. klasē.
Proti, mācību gada laikā Junioru universitātes nodarbībās viņiem ir
tikai matemātikas nodarbības, bet šonedēļ viņiem ir iespēja
ieskatīties arī tajā, kas tad ir bioloģija un ķīmija. «Arī
matemātika ir interesanta, taču bioloģija un ķīmija – foršākas. Tās
ir tās mācības, kas mums tikai vēl būs. Ceru, ka arī skolā mums
nebūs garlaicīgi,» nosaka 4. pamatskolas 6. klases skolniece Zane
Maksīne Cunska. «Man šeit ļoti patīk, jo mēs darām interesantas
lietas. Šī vasaras sesija dažādo manu brīvlaiku. Līdz šim pa vasaru
trenējos karatē, biju aizbraucis uz pasaules čempionātu atbalstīt
savējos,» tā Mikus Svikulis no 4. pamatskolas, piebilstot, ka
visvairāk viņam līdz šim paticis uzdevums ar jēlas olas mešanu.
Lielai daļai patikusi arī šifrēšana ar slepeno tinti – tekstu
uzraksta ar citrona sulu, kurai ļauj nožūt, un vēlāk to sasmērē ar
joda tinktūras un ūdens maisījumu.

Nometnes vadītāja matemātikas doktore
Ilze France stāsta, ka vēl skolēni šonedēļ veidos matemātiskas
spēles, ko vēlāk ņems uz mājām, bet piektdien, 17. augustā, viņiem
plānots improvizēts pārgājiens pa Svētes pamatskolas apkārtni,
pildot deviņus uzdevumus, kuru atrisināšanā būs nepieciešamas pa
nedēļu gūtās zināšanas.

Vasaras sesiju organizē Zemgales reģiona
Kompetenču attīstības centrs. Nodarbības skolēniem ir bez maksas –
tā tiek segta no Jelgavas pilsētas pašvaldības budžeta.

Atgādinām, ka Junioru universitāte darbu
uzsāka pagājušajā mācību gadā Zemgales reģiona Kompetenču
attīstības centrā. Tajā piedalījās 60 pilsētas skolu piekto un
astoto klašu skolēni, kuri ar augstiem rezultātiem apliecinājuši
savas spējas eksaktajos priekšmetos. Skolēni neformālā gaisotnē
padziļināti apgūst matemātiku, fiziku, ķīmiju un bioloģiju, lai jau
iespējami agrāk varētu izkopt savas prasmes atbilstoši
spējām.

Foto: Anna Būmane