19.6 °C, 1.7 m/s, 74.8 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraRudenī par Jelgavas vērtībām – grāmatās
Rudenī par Jelgavas vērtībām – grāmatās
29/07/2012

Ne tik sen klajā tika laists bagātīgi ilustrēts un apjomīgs rakstu krājums «Senā Jelgava», kas bija ļoti pieprasīts, bet nu rudenī tiks izdodas divas jaunas grāmatas par Jelgavas vērtībām. Finiša taisnē ir grāmata par Svētās Trīsvienības baznīcas torni, kurā būs iespējams ieraudzīt tā greznumu laika griežos, un arī grāmata par izcilo latviešu mākslinieku Ģedertu Eliasu, atceroties viņa 125. dzimšanas dienu.

Ritma Gaidamoviča

Ne tik sen klajā tika laists
bagātīgi ilustrēts un apjomīgs rakstu krājums «Senā Jelgava», kas
bija ļoti pieprasīts, bet nu rudenī tiks izdodas divas jaunas
grāmatas par Jelgavas vērtībām. Finiša taisnē ir grāmata par Svētās
Trīsvienības baznīcas torni, kurā būs iespējams ieraudzīt tā
greznumu laika griežos, un arī grāmata par izcilo latviešu
mākslinieku Ģedertu Eliasu, atceroties viņa 125. dzimšanas
dienu.

Vairāk nekā 400 lapaspušu biezo grāmatu
par Ģ.Eliasu izdos izdevniecība «Neputns», kuras tapšanā daudz
darba ieguldījusi izdevniecības galvenā redaktore Laima Slava.
Viņai palīdzēja Ģ.Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja
direktores vietniece Marija Kaupere. «Doma par grāmatu Eliasam ir
sena, taču viss vienmēr apstājies pie naudas. Mazi katalogi ir
bijuši, taču tas ir krietni par maz – viņš ir pelnījis ko vairāk.
Beidzot ar izdevniecības «Neputns» un L.Slavas gādību tas būs
noticis,» atzīst M.Kaupere. Pašlaik tiek veikti pēdējie
precizējumi, domāts par grāmatas vāku, taču nu jau var teikt, ka
grāmata ir finiša taisnē. M.Kaupere stāsta, ka šī grāmata īpaša ar
to, ka tajā būs atmiņas par Ģ.Eliasu. «Atmiņās ir dalījies
mākslinieka drauga gleznotāja Ugas Skulmes dēls Jurģis, kurš pats
ir mākslinieks un mākslas zinātnieks un labi atceras onkuli Ģedertu
no savas bērnības. Viņš grāmatā dalās savos iespaidos, tāpat
informāciju atradis tēva piezīmēs. Jurģis stāsta arī par savām
sarunām ar Eliasu,» tā M.Kaupere. Tāpat iekļautas Ģ.Eliasa
māsasmeitas Izabellas Cielēnas atmiņas par laiku, kad viņš
viesojies pie viņiem Francijā.

Ja jāizvēlas sieviete vai
māksla, sieviete zaudē

«Neatsverams ieguvums noteikti ir
Ģ.Eliasa vēstules, ko saglabājusi viņa māsīca Elza Ružģiete. Pirmo
reizi būs iespēja ielūkoties viņa domās par dzīvi un mākslu,» tā
M.Kaupere, sakot, ka tajās var smelties daudz informācijas – tās
parāda, kas māksliniekam dzīvē bijis svarīgs, vēsta par viņa
attiecībām ar tuviniekiem, draugiem un sievietēm. Tiek atklātas
līdz šim nezināmas lapaspuses viņa dzīves gājumā. «Jā, var sacīt,
ka šī informācija nākusi vēlu, taču jāņem vērā arī fakts, ka vēl
pirms 30 gadiem daudzas lietas, kas šodien būs lasāmas grāmatā,
nemaz īsti nevarētu pieminēt,» tā M.Kaupere.

Viņa spriež, ka šī grāmata ļaus tuvāk
iepazīt mākslinieku. «Lai gan šķiet, ka Ģ.Eliasu jau biju
iepazinusi gana labi, atklājās fakti, kas arī man bija
pārsteigums,» tā M.Kaupere, piebilstot, ka mākslinieks visu mūžu ir
bijis noslēgts un noslēpumains. «Uz kādu jautājumu, ko man uzdeva,
es parasti atbildēju nē, taču, izrādās, tas nav tiesa. Turpmāk būs
jāteic jā,» saglabājot intrigu, saka M.Kaupere. Viņa spriež, ka par
Ģ.Eliasa raibo dzīvi, daudzajām mīlestībām un kaislībām var rakstīt
romānu vai uzņemt filmu. «Iznāktu īsts bestsellers,» ar iedvesmu
stāsta M.Kaupere, atklājot, ka viņš mīlējis sievietes, sievietes
mīlējušas viņu, bet gadījumos, kad bijis jāizvēlas – sieviete vai
māksla, priekšroka vienmēr dota mākslai.

 

Ar torni dzīvo jau 35
gadus

Gandrīz pabeigta arī teju 300 lapaspušu
biezā grāmata ar 200 attēliem par Svētās Trīsvienības baznīcas
torni, kuras autors ir mākslas vēsturnieks Ojārs Spārītis. Viņš ar
torni dzīvi saistījis jau 35 gadus. Tieši pirms tik gadiem viņš
sāka interesēties par šo neparasto kultūras fenomenu, bet jau
piecus gadus savāktos materiālus apkopo grāmatā. «Kaut pats esmu
rīdzinieks, mani kā mākslas zinātnieku piesaistīja šī pirmā
luterāņu mūra baznīca Eiropā un pirmā mūra sakrālceltne, kas
kalpoja par jelgavnieku tikšanās un kultūras telpu. Vieta, ar kuru
jelgavnieki var patiesi lepoties,» tā O.Spārītis. Jāteic, ka
O.Spārītis grāmatas tapšanā ieguldījis milzīgu darbu. Runājot par
materiāliem, viņš stāsta, ka niecīga daļa – fakti par to, kas
cēlis, kas ziedojis tās celšanai, kas te apbedīti un par mācītājiem
– iegūta tepat no Latvijas valsts Vēstures arhīva, taču daudz
laika, pētot torņa vēsturi, pagājis Vācijā, kuras bibliotēkas un
arhīvi glabā ļoti vērtīgus faktus par Trīsvienības baznīcu.
«Baltijas vācieši pirms Otrā pasaules kara bija daudz
fotografējuši, kā baznīca izskatās, nemaz nenojaušot, ka no torņa
pēc kara pāri paliks tiks maz,» tā O.Spārītis, uzsverot, ka tā ir
liela bagātība, no kuras var noskaidrot daudz.

«Te bija milzīga
bagātība»

Uz jautājumu par to, kāpēc vēstures
grāmatas šodien «nāk» tik gausi, kaut arī vēsturisku vērtību arī
mūsu pilsētā ir ļoti daudz, O.Spārītis atzīst, ka viens no
iemesliem ir tas, ka valstī pētniekiem traucē nesamērīgi augstās
cenas par arhīvu dokumentu un foto materiālu kopijām. « Pie mums
ierēdņi nevēlas domāt, kam tev tas materiāls vajadzīgs –
komercdarbībai vai pētniecībai, tālab bieži darbi apstājas,» tā
O.Spārītis.

Vācijā, kur viņš ieguvis ļoti daudz
fotogrāfiju par Svētās Trīsvienības baznīcu, ir pavisam citādāk.
«Latvijā no Pieminekļu Valdes foto arhīva par dažiem desmitiem
materiālu samaksāju 1000 latus, labi, ka Kurzemes bruņniecības
fonds palīdzēja ar finansēm. Vācijā par līdzīgu materiālu kopijām
augstākā cena ir pieci eiro, bet man ar atlaidi izdevās iegūt ap
100 attēlu par divi eiro gabalā,» tā O.Spārītis.

Pārspriežot grāmatas saturu, vēsturnieks
atzīst, ka parasti cilvēkiem vairāk interesē fotogrāfijas. Līdz šim
noteikti daudzi šur tur ir redzējuši, kā Svētās Trīsvienības
baznīca izskatījusies pirms kara, pēc kara, no ārpuses, bet tikai
retais ir redzējis, kā izskatījās telpas pirms lielajiem
postījumiem. To tagad būs iespēja redzēt grāmatā, kurā iekļauti ap
200 fotoattēlu. «Te bija milzīga bagātība – sudrablietas, smalki
kokgriezumi, gleznas, mākslas priekšmeti. Jelgavā tolaik dzīvoja
turīgi baltvācieši, kas spēja nodrošināt baznīcai greznu iekārtu,»
stāsta O.Spārītis. Viņš ir priecīgs par to, ka, grāmatas tapšanas
laikā, ir izdevies atgūt vienu no vērtībām, kas pieder mums – 17.
gadsimtā darināto lasāmpulti, ko šobrīd iespēja apskatīt lielajā
muzejā.

Kā vēl viens pasaules
brīnums

Vērtīgi noteikti būšot attēlos redzēt
krēslu kolekciju. «Baznīcā bagātākajiem cilvēkiem bija iespēja
uzbūvēt savas ložas. Notika sacensība, kuram būs greznākā un labākā
loža, izsmalcinātākie krēsli, sofas. Muižnieki mēbeles pasūtīja no
ārzemēm, citi lika Jelgavas meistariem izgatavot stila mēbeles. To
ir vērts redzēt,» tā vēsturnieks. Tiesa, 19. gadsimta vidū
cilvēkiem radusies pārliecība, ka tomēr vajag gaišu baznīcu un
ložas traucē, tāpēc nolemts par to nojaukšanu.

Otrajā pasaules karā tornis tika
nodedzināts, līdz ar to pāri palikusi vien torņa daļa. «Grandioza
celtne, ja stāvētu nesagrauta. Pēc apjoma tā noteikti būtu nākamā
aiz Doma un Pētera baznīcas,» tā vēsturnieks, mudinot: ja kāds grib
iztēloties, kāda šī baznīca izskatījās no iekšpuses, lai aiziet uz
Rīgas Svētā Jāņa baznīcu un nostājas ar skatu uz altāri – šīs
baznīcas jaunā daļa ir Svētās Trīsvienības baznīcas dvīņumāsa.
Tiesa, mazākos izmēros.

«Priecājos, ka tornis arī šodien dzīvo
un kalpo par sabiedrisku un kulturālu iestādi. Šī baznīca bija
renesanses laika Eiropas mēroga kultūras piemineklis. Ja būtu
«dzīva», piesaistītu daudzus pasaules pētniekus. Gluži kā vēl viens
pasaules brīnums,» spriež O.Spārītis.

Foto: Ivars Veiliņš