Ja martā Jelgavā vēl nevarēja atrast nevienu sertificētu servisu, kurā būtu iespējams automašīnai uzlikt gāzes iekārtu, tad tagad tādi ir jau vairāki. Servisu pārstāvji norāda – interese par autogāzi ir un šobrīd vidēji mēnesī Jelgavā tiek pārveidotas ap 30 automašīnu.
Ilze Knusle-Jankevica
Šajā pavasarī Jelgavā parādījušies servisi, kuri piedāvā pārbūvēt automašīnu, iebūvējot tai gāzes iekārtu. Tā esot reakcija uz lielo pieprasījumu un līdz šim niecīgo piedāvājumu. «Mēs šo pakalpojumu piedāvājam apmēram mēnesi, un esam jau pārbūvējuši desmit mašīnas. Šajā lauciņā nolēmām ienākt, jo Jelgavā ir ļoti mazs piedāvājums – līdz šim to galvenokārt darīja kaktu kantori vai pagrīdes meistari, pie kuriem rindā bija jāgaida gandrīz divus mēnešus,» situāciju ieskicē autoservisa «Auto fans» veikala vadītājs Juris Jaunciems. Viņš norāda, ka nereti servisā vēršas klienti, kuri autogāzes iekārtas bija uzstādījuši citur, bet nu jānovērš defekti. «Iemesli, kāpēc automašīna pēc pārbūves neiet, var būt dažādi – uzlikta slikta iekārta, bijis nekvalitatīvs darbs,» lēš J.Jaunciems.
Ar līdzīgām situācijām saskāries arī serviss «Goldengaz». Kā stāsta uzņēmuma īpašnieks Jurijs Strižaks, visbiežāk nākas labot poļu un lietuviešu ražotās iekārtas. «Nesen atbrauca pie manis klients un sūdzējās par servisu, kurā bija uzstādījis gāzes iekārtu. Viņam mašīna knapi kustas, bet meistars pateicis, ka nevar paņemt uz remontu, kaut gan joprojām darbojas garantija. Es jau, protams, varēju remontēt, bet tad tas būtu par maksu,» tā viņš, spriežot, ka tagad daudzi, vēloties vairāk nopelnīt, priekšroku dod jauniem klientiem, kam gāzes iekārta jāuzstāda, nevis remontiem un apkopei. Līdz ar to «ieslēdzas» konveijera režīms un par kvalitāti tiek piemirsts.
Servisos saka: uzlikt gāzes iekārtu principā var jebkurai automašīnai, neatkarīgi, kur tā ražota. Tomēr «Autogāze24» meistars Ritvars Vēvers uzsver, ka svarīgākais nosacījums ir, lai mašīna būtu ļoti labā tehniskā stāvoklī.
Galvenais iemesls, kāpēc izvēlas pāriet no benzīna uz gāzi, ir ekonomija: gāze ir apmēram uz pusi lētāka nekā benzīns – vidējā benzīna cena (E95) ir 0,96 lati, bet gāzes – 0,44 lati. «Gāzes iekārta atmaksājas jau pēc nobrauktiem 20 000 kilometru,» piebilst «Auto fana» pārstāvis. Savukārt «Goldengaz» papildina: ietaupījums esot lielāks nekā 50 procenti, jo, piemēram, automašīnai ar 4 – 5 kubikcentimetru dzinēju, lai nobrauktu 100 kilometrus, benzīns jāielej apmēram par 25 latiem, bet gāze izmaksās līdz desmit latiem.
Interesi par autogāzi izrāda ne tikai privātpersonas, bet arī uzņēmumi. Piemēram, servisā «Goldengaz» pārbūvētas piecas ceļu būves uzņēmumam «Igate» piederošas vieglās automašīnas. Cena par vienas vidējas automašīnas pārbūvi svārstās no 280 latiem plus PVN (tas ir, 340 lati) līdz 470 latiem, ja nepieciešama papildu eļļošanas sistēma.
Tomēr, lai gan gāze ir lētāka, daļu autovadītāju attur dzirdētie «neveiksmes stāsti», piemēram, par gāzes noplūdēm un sliktu smaku. Tas jo īpaši uztrauc ģimenes cilvēkus ar maziem bērniem. «Tas ir mīts, kas saglabājies no tiem laikiem, kad tika izmantotas vecās paaudzes gāzes iekārtas. Tehnoloģijas ir ļoti attīstījušās – tagad gāzes padeve notiek elektroniski, un tas ir daudz precīzāk, ekonomiskāk un drošāk,» skaidro J.Jaunciems.
Šobrīd Jelgavas servisos pārbūvētas ir tikai benzīna automašīnas, bet, iespējams, jau drīzumā gāzes iekārtu varēs uzlikt arī dīzeļiem. Kā lēš J.Strižaks, šajā gadījumā ietaupījums varētu būt ap 20 procentiem, bet vienlaikus līdz 30 procentiem palielināsies automašīnas jauda jeb zirgspēki. Viņaprāt, tas ir izdevīgi komerctransportam – autobusiem, kravas mašīnām, furgoniem.
To, ka Jelgavā pieaug interese par autogāzi, apliecina arī autogāzes tirgotāji – pārdošanas apjomi pēdējos mēnešos palielinājušies par pieciem septiņiem procentiem – un CSDD statistikas dati: šogad Jelgavā mēnesī ar gāzi reģistrēti un pārreģistrēti vidēji 65 automobiļi.
Nolemjot pārbūvēt automašīnu, būtiski pārliecināties, ka meistars ir sertificēts un pakalpojumam ir garantijas laiks. Un jāatceras, ka, pārbūvējot automašīnu, tā jāpārreģistrē arī CSDD.
Foto: Ivars Veiliņš