Šodien NP Jelgavas biznesa parkā ar atmiņu stāstiem atklāts «RAF vintage» festivāls, kurā organizatori dod iespēju ielūkoties «RAF republikā». Jelgavniekiem šī ekspozīcija būs apskatāma sestdien, 19. maijā, Muzeju nakts laikā no pulksten 19 līdz 24. Bez maksas būs iespēja ielūkoties RAF kinozālē ar 600 vietām, redzēt šujmašīnu, uz kuras šūti pārvalki rafiņu krēsliem un, protams, arī restaurētos un daļēji restaurētos busiņus no Andra Dambja kolekcijas. Sestdien uz dažādiem Muzeju nakts pasākumiem aicina arī citi pilsētas muzeji. Jāpiebilst, ka arī rīt, 18. maijā, Starptautiskajā Muzeju dienā, Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja un Ādolfa Alunāna muzeja ekspozīcijas un izstādes apskatāmas bez maksas.
Ritma Gaidamoviča
Šodien parka teritorijā Aviācijas ielā 18, kur agrāk atradās leģendārā Rīgas Autobusu fabrika jeb RAF, kas bija Padomju Savienībā viena no modernākajām ražotnēm un tika dēvēta par «RAF republiku», tikās auto inženieris un auto kolekcionārs A.Dambis, bijušie rūpnīcas darbinieki, Jelgavas domes mērs Andris Rāviņš, parka vadība, lai atklātu festivālu. A.Rāviņš uz pasākumu tika pat atvests restaurētajā RAF busiņā. «Jūtos gandarīts, ka Latvijas autobūves citadelē – Jelgavā – ar šo pasākumu atgriežamies pie tā, ko esam darījuši. Milzīgs paldies tiem, kuri to augstu godā un sarūpēja mums,» tā savā uzrunā sacīja A.Rāviņš, izsakot cerību, ka tas cilvēkos radīs vēlmi aizvien vairāk strādāt pie saviem, Latvijas, produktiem un lepoties par to, ko esam radījuši.
Pasākumā piedalījās arī veco RAF mikroautobusu un autobusa īpašnieks A.Dambis, kurš atzina, ka šīs idejas īstenošana – parādīt citiem šo vēsturisko vērtību – prasījusi ilgu laiku. Bijušās RAF teritorijas telpās apskatāma tikai maza daļa no viņa septiņu gadu laikā savāktās kolekcijas – 50 busiņiem. Pie tiem viņš ticis, aktīvi tos meklējot. «Te ir iespēja paskatīties, cik dažādus auto var uzbūvēt uz vienas bāzes,» tā A.Dambis. Viņa kolekcijā ir autobuss, ar kuru vēl 2000. gadā pa Latviju pārvietojās kāda draudze, pusaugstais busiņš «RAF 22038 – 02», kurš savā mūžā nobraucis tikai 199 kilometrus. «Ar šo busiņu RAF «graudā» samaksāja kādai organizācijai – nebija naudas, iedeva busiņu, taču tai organizācijai nebija lielas vajadzības pēc tā, tāpēc tas nostāvēja garāžā. Tiesa, tas var kalpot kā paraugs, kā nevajag mašīnas taisīt. Skaidri redzams, ka tajā sabāzts viss, kas rūpnīcā bija palicis pāri, lieks,» tā A.Dambis, piebilstot, ka sākumā rūpnīcā mašīnas gatavojuši cunftes meistari, taču laikā no 1955. līdz 1988. gadam daudz kas mainījies un beigās zem kvalitātes zīmes ar lielo burtu slēpās ne visai kvalitatīva tehnika. Ekspozīcijā apskatāmi 15 mikroautobusi, bet papildus tam ir iespēja iepazīties ar vēsturiskām relikvijām. Piemēram, iespēja redzēt tā laika datortehniku, ar kuru strādāja finansisti, šujmašīnu, uz kuras šūti pārvalki rafiņiem, kā arī te aplūkojama radiotehnika un televizors. RAF rūpnīcai bija savs radio un televīzija, tāpat ik pa divām nedēļām iznāca avīze uz četrām A3 lapām. Tāpat te var apskatīt arī unikālu fotoizstādi – rūpnīcas strādniekus ikdienā. Šīs fotogrāfijas bildējis rūpnīcas praktikants diezgan paslepus, jo tajā laikā tas bija aizliegts un visas fotogrāfijas bija jāsaskaņo. Var ielūkoties rūpnīcas kino zālē ar 600 vietām, kur arī šodien atrodas gan krēsli, gan baltais ekrāns, tiesa, noplukuši, un apmeklētājiem sēdēt uz tiem nav ļauts. Izskanējis arī fakts, ka savulaik RAF reklāmā filmējies dziedātājs Gunārs Kalniņš, kurš stāvējis pie lielā autobusa un sapņojis, ka reiz kļūs par šoferi.
Pasākumā tikās arī daži bijušie RAF darbinieki, tostarp galvenais konstruktors Artis Bergs, kas darbu rūpnīcā sāka kā atslēdznieks eksperimentālajā cehā un arī šodien darbs saistīts ar auto, proti, viņš veido tehniskās specifikācijas medicīnas auto. Viņš stāsta, ka RAF bija vienīgā vieta pasaulē, kur ražoja ātrās palīdzības mašīnas konveijerā. Rūpnieciskā prese vien tolaik maksāja 11 miljonus, bet visas rūpnīcas kopējā vērtība esot bijusi 45 miljoni – tikpat Rīgas HES.
Bijušās RAF rūpnīcas izmēģinātājs Jānis Baltiņš atzīst, ka šodien sajūtas ir drūmas, jo tolaik strādājuši nākotnei, bet diemžēl viss sagruvis. «Mums bija iespēja ražot auto pasaules līmeņa kvalitātē, taču radās visādi šķēršļi,» tā J.Baltiņš, piebilstot, ka rūpnīcā par izmēģinātāju nostrādājis 30 gadus, tiesa, tas atspoguļojies uz veselību – šobrīd viņam ir sliktāk ar dzirdi. Taču viņš par to nebēdā, sakot, ka tolaik ar kolēģiem bijuši lieli fanātiķi, strādāja, cik vajag, lai tikai mašīnas gatavas, ne darba stundas skaitīja. «Liels paldies Andrim, kurš savācis šos busiņus kopā. Atceros, te pāri ceļam bija šķūņi, kur stāvēja eksperimentālie modeļi, taču laika gaitā tie izvazāti,» tā J.Baltiņš.
Jāpiebilst, ka jelgavnieki to visu vienkopus, kā arī dzirdēt paša A.Dambja stāstīto par katru no eksponātiem varēs sestdien, 19. maijā, Muzeju naktī, no pulksten 19 līdz 24. Festivāls ir bez maksas, un tajā būs arī iespēja iejusties populārā «RAF 22031 Latvija» neatliekamās medicīniskās palīdzības pasažiera lomā, savām acīm skatīt vienu no tikai desmit jebkad saražotajiem «RAF 976M» autobusiem un iztēloties, kā savulaik notika tirdzniecība no «RAF 2924» autoveikala. Kā arī aplūkot pasaulē pirmo un līdz šim vienīgo pilnībā restaurēto RAF modeli – mikroautobusu «RAF 977 Latvija».
Muzeju nakts laikā pilsētnieki gaidīti arī Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā, Alunāna muzejā, Jelgavas pilī un Latvijas dzelzceļa muzeja Jelgavas ekspozīcijā.
Bet, bet, atzīmējot Starptautisko Muzeju dienu, arī piektdien, 18. maijā, Ģederta Eliasa Vēstures un mākslas muzejs un Ādolfa Alunāna memoriālais muzejs piedāvā apmeklētājiem iespēju bez maksas apmeklēt visas pastāvīgās ekspozīcijas un izstādes.
Foto un video: Ivars Veiliņš