13.1 °C, 0.6 m/s, 65.5 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāPētījums: Skolēniem vidēji tiek uzdoti 15,1 mājasdarbs nedēļā, kuru izpildei viņi velta 5,5 stundas
Pētījums: Skolēniem vidēji tiek uzdoti 15,1 mājasdarbs nedēļā, kuru izpildei viņi velta 5,5 stundas
28/03/2012

Skolēniem vidēji tiek uzdoti 15,1 mājasdarbs nedēļā, kuru izpildei viņi velta 5,5 stundas, liecina Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) pētījuma «Izglītojamo mācību slodze vispārējās izglītības iestādēs» rezultāti.

Skolēniem vidēji tiek uzdoti 15,1 mājasdarbs nedēļā,
kuru izpildei viņi velta 5,5 stundas, liecina Izglītības kvalitātes
valsts dienesta (IKVD) pētījuma «Izglītojamo mācību slodze
vispārējās izglītības iestādēs» rezultāti.

Kā aģentūru LETA informēja izglītības un zinātnes ministra
padomniece komunikācijas jautājumos Inita Blačforda, IKVD izpēti
veicis 52 izglītības iestādēs jeb 6% no visām vispārizglītojošajām
izglītības iestādēm. No 52 izglītības iestādēm 58% atrodas
pilsētās, 42% – lauku teritorijās.

Izpētē tika iesaistīti 1., 3., 5., 6., 9. un 12.klases skolēni,
viņu vecāki un pedagogi, kuri māca matemātiku, latviešu valodu un
literatūru, angļu valodu, Latvijas vēsturi, pasaules vēsturi,
mājturību un tehnoloģijas.

IKVD pēc aptaujām secinājis, ka visās klašu grupās vislielākais
uzdoto mājasdarbu apjoms ir latviešu valodā un literatūrā,
matemātikā, angļu valodā, dabaszinībās, sociālajās zinībās,
mājturībā, sociālajās zinībās, vecākajās klasēs arī vēsturē.

Procentuāli visvairāk laika skolēni patērē latviešu valodas un
literatūras un matemātikas mājasdarbu izpildei.

1. un 3. klasē skolēni mājasdarbu izpildei velta 4,4 stundas
nedēļā. 67% aptaujāto norādījuši, ka viņiem ir iespēja apmeklēt
pagarinātās dienas grupas nodarbības, kurās viņi saņem atbalstu
mājasdarbu izpildei.

Aptaujātie 5. klases skolēni norādījuši, ka mājasdarbu veikšanai
viņi vidēji patērē 3,8 stundas nedēļā, bet viņu vecāki domā, ka
bērni mājasdarbus pilda vidēji 4,6 stundas nedēļā. 96,4% no
aptaujātajiem skolēniem un viņu vecākiem norādīja, ka skolā var
apmeklēt konsultācijas mācību priekšmetos, un 80% no viņiem to arī
dara.

6. klases skolēni aprēķinājuši, ka mājasdarbus viņi pilda sešas
stundas nedēļā, bet viņu vecāku novērojumi liecina, ka viņi šai
nodarbei vidēji velta 5,4 stundas. 97,9% no aptaujātajiem skolēniem
un viņu vecākiem sacīja, ka skolā piedāvā konsultācijas mācību
priekšmetos, un 85,2% skolēnu tās arī izmanto.

Aptaujātie 9. klases skolēni informējuši, ka mājasdarbu izpildei
vidēji patērē 5,8 stundas nedēļā, savukārt vecāki uzskata, ka viņu
bērni mājasdarbiem velta 5,6 stundas. Šajā klašu grupā 97,8% no
aptaujātajiem skolēniem un viņu vecākiem sacīja, ka skolā piedāvā
konsultācijas mācību priekšmetos, un 88,1% skolēnu tās arī
apmeklē.

Vidusskolas pēdējā klasē skolēni mājasdarbu veikšanai velta
vidēji 4,9 stundas nedēļā, savukārt vecāku atbildes liecina, ka
viņu atvases mājasdarbu izpildei velta vidēji 5,3 stundas. 97,2% no
aptaujātajiem skolēniem un viņu vecākiem sacīja, ka skolā piedāvā
konsultācijas mācību priekšmetos, un 88,2% skolēnu tās arī
apmeklē.

Skolēniem mājasdarbi galvenokārt tiek uzdoti uz nākamo mācību
stundu, retos gadījumos mājasdarbu izpildes termiņš ir noteikts no
nedēļas līdz vienam mēnesim, izņemot mājturību, kurā mājasdarbs uz
nākamo stundu tiek uzdots tikai reizēm.

Izpētes laikā IKVD secinājusi, ka skolotāji nav pamanījuši
pagājušā gada 30. augusta grozījumus Izglītības un zinātnes
ministrijas (IZM) pamatizglītības programmas paraugā, kas atcēla
iepriekš noteikto skolēniem patstāvīgi veicamo mājasdarbu kopējo
apjomu vienā nedēļā. To, ka skolas darbību reglamentējošajā
likumdošanā ir noteikts mācību priekšmetos uzdodamo mājasdarbu
apjoms, norādīja 72% no aptaujātajiem skolotājiem.

IKVD rosinās IZM atkārtoti izvērtēt un veikt grozījumus IZM
apstiprinātajās paraugprogrammās, nosakot maksimāli pieļaujamo
skolēnu patstāvīgi veicamo mājasdarbu kopējo apjomu vienā
nedēļā/mēnesī. IKVD uzskata, ka būtu nepieciešams noteikt
pagarināto dienas grupu nodarbību organizācijas kārtību, lai tajās
pavadītais laiks skolēniem būtu lietderīgs.

IKVD savā ziņojumā izglītības un zinātnes ministram Robertam
Ķīlim norādījusi, ka skolu administrācijai jau sākotnēji izglītības
iestādē ir jāaktualizē jautājums par mājasdarbu kopējo skaitu vienā
nedēļā, pievēršot uzmanību uzdodamo mājasdarbu apjoma uzraudzībai.
IKVD rosina aktualizēt mājasdarbu optimizācijas iespējas, piemēram,
popularizējot starppriekšmetu uzdevumus/mājasdarbus.

Šodien Ķīlis par skolēnu mācību slodzes jautājumiem skolās runās
ar Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvjiem un uzklausīs viņu
viedokli.

LETA