24 °C, 2.9 m/s, 83.4 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraMuzejā apmeklētāju apskatei nodota 17. gadsimtā darinātā lasāmpults
Muzejā apmeklētāju apskatei nodota 17. gadsimtā darinātā lasāmpults
08/03/2012

Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā šodien atklāta izstāde «No hercoga Gotharda līdz hercogam Jēkabam», kurā apskatāma arī 17. gadsimtā darinātā Svētās Trīsvienības baznīcas lasāmpults, kas Otrā pasaules kara laikā tika izvesta no Latvijas un tikai pirms dažām nedēļām atgūta. Vēstures speciālisti atzīst, ka šī izstāde ir kā vēstures stunda, kurā ikviens tuvāk var iepazīt interesantus dokumentus no Kurzemes un Zemgales hercogistes laika. Piemēram, Kurzemes dzimtzemnieku zvērestu, ka nebēgs no sava kunga, Greznības nolikumu, par galma sadzīvi, par to, ka Kuldīgas pils svarīga ar hercogu kāzām, bet Jelgavas pils – ar bērēm.

Ritma Gaidamoviča

Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures
un mākslas muzejā šodien atklāta izstāde «No hercoga Gotharda līdz
hercogam Jēkabam», kurā apskatāma arī 17. gadsimtā darinātā Svētās
Trīsvienības baznīcas lasāmpults, kas Otrā pasaules kara laikā tika
izvesta no Latvijas un tikai pirms dažām nedēļām atgūta. Vēstures
speciālisti atzīst, ka šī izstāde ir kā vēstures stunda, kurā
ikviens tuvāk var iepazīt interesantus dokumentus no Kurzemes un
Zemgales hercogistes laika. Piemēram, Kurzemes dzimtzemnieku
zvērestu, ka nebēgs no sava kunga, Greznības nolikumu, par galma
sadzīvi, par to, ka Kuldīgas pils svarīga ar hercogu kāzām, bet
Jelgavas pils – ar bērēm.

Šī izstāde veltīta Kurzemes un Zemgales
hercogistes 450. dzimšanas dienai, un arī lasāmpults ir saistīta ar
šo laiku. «Sākotnēji tā ir atradusies hercoga kapelā un tikai tad
tikusi pārvietota uz Svētās Trīsvienības baznīcu,» tā muzeja
direktores vietniece Marija Kaupere. Muzeja speciālisti arī
atraduši 1917. gada Kurzemes provinces muzeja ceļvedi, kurā
ierakstīts, ka šī lasāmpults pieder Jelgavai. «Pults ir diezgan
augsta, un mazāka auguma cilvēkam no tās runāt būtu grūti,» spriež
M.Kaupere, tiesa, muzeja apmeklētājiem gan nebūs ļauts par to
pārliecināties.

Atklāšanas pasākumā pilsētas mērs Andris
Rāviņš atzīmēja, ka lasāmpults ir patiešām vērtīgs atguvums
Jelgavai, un sacīja paldies visiem, kuri strādāja pie tā, lai to
mums atdotu. «Mēs esam iemantojuši lielu Polijas labvēlību. Ir ļoti
maz gadījumu, kad kaut kas tiek atdots, bet mūsu diplomātiem
izdevās to panākt. Protams, gribētos, lai pilsētā atgriežas arī
vēsturiskā pilsētas amata ķēde. Mēs zinām, kur tā ir,» tā
A.Rāviņš.

Latvijas Valsts vēstures arhīva (LVVA)
un LU Latvijas Vēstures institūta sagatavotajā izstādē apskatāmi
dokumenti, kas vēsta par Kurzemes un Zemgales hercogisti. «Izstādē
redzamie dokumenti, no vienas puses, demonstrē LVVA bagātos un
daudzveidīgos dokumentu krājumus, no otras, – sniedz ieskatu
nozīmīgākajās Kurzemes hercogistes vēstures norisēs, parādot, ka
daudz kas no tā, ko it kā ieviesis hercogs Jēkabs, Kurzemē
pastāvēja jau pirms viņa kāpšanas tronī,» teikts izstādes aprakstā.
Izstādi papildina vizuālie materiāli – kartes, plāni, portreti un
citi attēli – gan no LVVA un Rundāles pils muzeja krājumiem, gan
arī no internetā pieejamajiem resursiem un izstādes autoru
personīgajiem materiāliem.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau
rakstīja, ka Jelgava vērtīgo mākslas priekšmetu – lasāmpulti, kura
ilgus gadus glabājās Polijas pilsētā Poznaņā, atguva 1. martā. «Jau
tas vien, ka pults izgatavota 17. gadsimtā, piešķir tai vērtību,
turklāt tas ir labs lietišķās mākslas paraugs,» tā M.Kaupere. Pulti
izgatavoja kokgriezējs Tobiass Heincs. Grāmatā «Senā Jelgava»
minēts, ka T.Heincs Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcai darinājis
arī kanceli un altāra rentablu – dekoratīvu paaugstinātu daļu –,
iespējams, arī dziedātāju «luktu», tomēr lasāmpults uzskatāma par
viņa zināmāko darbu. Pults priekšpusē iestrādāts paša mākslinieka
dāvinājuma teksts, savukārt iekšpusē – autora pašportrets, kas
uzskatāms par tā laika novitāti. «Mākslinieka pašattēlojums
aplūkojams ciešā kontekstā ar Bībeles sižetiem lasāmpults dekorā.
Jādomā, ka Vecās derības tēma «Īzaka upurēšana» un trīs ainas no
Tobija (kas pazīstams arī kā Tobiass ar sargeņģeli) dzīves nav
izvēlētas nejauši un satur autobiogrāfiskas norādes,» rakstīts
grāmatā. Jāpiebilst, ka Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcas
lasāmpults ir viens no vērtīgākajiem Ģederta Eliasa Jelgavas
Vēstures un mākslas muzeja eksponātiem.

Foto: Ivars Veiliņš