18.8 °C, 0.6 m/s, 84.6 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītība«Spīdolieši»: ja skola būtu nosiltināta, uz siltumu izdotos ietaupīt apmēram 6600 latus gadā» (+VIDEO)
«Spīdolieši»: ja skola būtu nosiltināta, uz siltumu izdotos ietaupīt apmēram 6600 latus gadā» (+VIDEO)
05/03/2012

Jelgavā šodien notiek Zemgales reģionālā kārta skolēnu konkursam «Caur izpratni – aktīvai rīcībai», kurā skolēni prezentēja skolu vides audita rezultātus un izteica priekšlikumus, kā, mainot ikdienas ieradumus, varētu ietaupīt elektroenerģiju, siltumu un saudzēt vidi. Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas skolēni jau sākuši taupības pasākumus – skolā atsevišķi vāc makulatūru, baterijas, ir ieskrūvētas ekonomiskās spuldzes, gaiteņos samazināts lampu skaits.

Ritma Gaidamoviča

Jelgavā šodien notiek Zemgales
reģionālā kārta skolēnu konkursam «Caur izpratni – aktīvai
rīcībai», kurā skolēni prezentēja skolu vides audita rezultātus un
izteica priekšlikumus, kā, mainot ikdienas ieradumus, varētu
ietaupīt elektroenerģiju, siltumu un saudzēt vidi. Jelgavas
Spīdolas ģimnāzijas skolēni jau sākuši taupības pasākumus – skolā
atsevišķi vāc makulatūru, baterijas, ir ieskrūvētas ekonomiskās
spuldzes, gaiteņos samazināts lampu
skaits.
 

Jelgavu šajā kārtā pārstāv divas skolas – Spīdolas ģimnāzija un
6. vidusskola. Abu skolu komandas šodien prezentēja veiktos skolu
vides auditu, kurā izpētījuši, cik un kā skola patērē
elektroenerģiju, siltumenerģiju un ūdens resursus, kā arī paši
atklāja, kā, mainot ikdienas paradumus un ieviešot skolās
energoefektivitātes pasākumus, iespējams ne tikai samazināt
enerģijas patēriņu, bet arī ekonomēt līdzekļus un ierobežot
siltumnīcefekta gāzu rašanos, kas ietekmē klimata izmaiņas
pasaulē.

Spīdolas ģimnāzijas 11.v klases skolēni
savā pētījumā secinājuši, ka skolas sienas un jumts ir salīdzinoši
bēdīgā stāvoklī un rada siltuma zudumus, tāpat kā vecā ventilācijas
sistēma. «Ja skolu nosiltinātu, tad gadā mēs varētu ietaupīt
apmēram 6600 latu uz siltuma rēķina vien,» tā 11. klases audzēknis
Ernests Šteinbergs. Skola mācību gada laikā mēnesī patērē 6000
kilovatus elektroenerģijas, par to maksājot apmēram 600 latus. Lai
samazinātu šos rādītājus, skolēni jau sākuši taupīšanas kampaņu.
Skolā izvietojuši informatīvus paziņojumus ar aicinājumu taupīt.
«Tāpat gaiteņos ir samazināts lampu skaits līdz minimumam un teju
visā skolā ieskrūvētas ekonomiskās spuldzes. Taču jāteic – jo
vairāk attīstāmies, jo vairāk patērējam. Elektroenerģijas patēriņa
palielinājumu ietekmē interaktīvās tāfeles, projektori un datori nu
arī pārējo mācību priekšmetu klasēs. Mūsu skolā ir 76 datori, 80
projektori; ja visas elektroierīces saslēgtas, skola minūtē patērē
1,5 santīmus,» tā Anrijs Tukulis. Tāpat skolēni noskaidrojuši, ka
skolā savāc 6300 kilogramus atkritumu gadā, bet tikai 2500
kilogramus no tiem pārstrādā. Kā risinājumu skolēni min, ierīkot
arī skolas iekštelpās atkritumu šķirošanu, šķirojot atsevišķi arī
plastmasas izstrādājumus, kas veido 37 procentus no kopējā
atkritumu daudzuma, taču šobrīd netiek šķirots. Lai izdotos gan
taupīt resursus, gan saudzēt vidi, skolēni iesaka nosiltināt skolu,
nomainīt jumtu, modernizēt apkures sistēmu un ventilāciju, kā arī
turpināt sekot līdzi tam, vai skolēni elektroenerģiju un ūdeni
lieto taupīgi. No Spīdolas ģimnāzijas pētījumā iesaistīti
septiņpadsmit 11.v klases audzēkņi.

6. vidusskolas komanda četru cilvēku
sastāvā secinājusi, ka uz siltuma rēķina šobrīd jau tiek taupīts,
jo skola 2010. gadā ir siltināta. Salīdzinājumā ar 2008. gadu
skolai samazinājies ūdens patēriņš. 2008. gadā skolā iztērēti 2258
kubikmetri ūdens, bet 2010. gadā – 1092 kubikmetri. Taču tajā pašā
laikā krietni palielinājies elektroenerģijas patēriņš. Arī šīs
skolas komanda uzsver, ka tas izskaidrojams ar interaktīvo tāfeļu,
datoru un projektoru izmantošanu skolā. «Viens no mūsu ieteikumiem,
ko ceram tuvākajā laikā arī īstenot, jo skolas vadība to
atbalstījusi, ir atkritumu šķirošana skolā, lai mēs saaudzētu
vidi,» tā 6. vidusskolas 12. klases audzēknis Aleksejs
Lukjančikovs.

Zemgales reģionālajā kārtā piedalās arī
Dignājas pamatskolas, Skaistkalnes vidusskolas un Vecumnieku
vidusskolas komandas. Dienas beigās žūrijas komisija, izvērtējot
skolēnu izstrādātos darbus, nosauks trīs labākos, ar kuriem skolēni
piedalīsies konkursa noslēguma pasākumā Rīgā 19. martā.

Foto un video: Ivars Veiliņš