Autovadītājiem, kuri mēro ceļu no Jelgavas uz Rīgu un atpakaļ, tagad jārēķinās, ka viņu braukšanas ātrumam varētu sekot fotoradari. Pirmajās divās nedēļās radari uz Jelgavas–Rīgas šosejas fiksējuši 49 atļautā braukšanas ātruma pārkāpumus.
Ilze Knusle-Jankevica
Rīgas reģionā sākuši darboties pirmie 15 pārvietojamie fotoradari. Valsts policija internetā publicējusi karti, kurā norādītas 83 iespējamās radaru atrašanās vietas, un uz Jelgavas–Rīgas šosejas tādas ir 28. kilometrā (starp Cenām un Olaini), Olainē pretī skolai Zeiferta ielā, Jaunolainē pretī mājām «Nāburdziņi», 14. kilometrā (Olaines novada teritorijā). Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Lita Juberte skaidro, ka policija izlemj, kurā vietā konkrētajā dienā radari atradīsies, bet par rīkojumu izpildi atbildīga ir firma «Vitronic Baltica un Partneri», kas uzvarēja radaru piegādes un uzstādīšanas konkursā. 15 pārvietojamie fotoradari ir tikai pirmais radaru ieviešanas plāna posms – priekšā ir vēl divi, kuros paredzēts Latvijā izvietot stacionāros radarus. Lai gan policija no sīkākiem komentāriem par nākamajām kārtām atturas, iepriekš minētas piecas stacionāro radaru vietas Jelgavas pusē – gan uz Rīgas–Jelgavas, gan uz Rīgas–Liepājas šosejas. Fotoradaru karte pieejama Valsts policijas mājas lapas www.vp.gov.lv sadaļā «Ceļu satiksme».
Uz jautājumu, vai stacionārie radari tiks izvietoti arī Jelgavā, L.Juberte atbild: «Pieļauju, ka jā.» Policija gan uzsver, ka apmēram 150 metrus pirms stacionārajiem radariem tiks izvietotas informatīvas zīmes. Tomēr autovadītājiem jārēķinās, ka jau tagad Zemgales reģiona policistu rīcībā ir viens pārvietojams radars, kurš kopš oktobra Jelgavā fiksējis 21 pārkāpumu. Jāpiebilst, ka Jelgavā policija šogad fiksējusi 2411 ātruma pārkāpumus. Statistika par to, cik par šiem pārkāpumiem iekasēta soda nauda, Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldei gan nav pieejama.
Policija uzsver – radaru atrašanās vietas izraudzītas, ņemot vērā operatīvos statistikas datus un tā saucamo melno punktu karti. Policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš norāda, ka radaru atrašanās vietas var mainīties, jo arī situācijas mainās, tomēr prioritāte ir skolas un gājēju pārejas, kā arī vietas, kur notikuši smagi ceļu satiksmes negadījumi. «Radaru pieļaujamā kļūda ir trīs kilometri, ja ātrums ir līdz 100 kilometriem stundā, un trīs procenti no ātruma, ja tas ir virs 100 kilometriem stundā. Tas nozīmē, ka radaram būtu jāfiksē, piemēram, ja vadītājs brauc ar 54 kilometriem stundā atļauto 50 vietā, tomēr ir saprotams, ka tas satiksmei nav bīstams ātrums. Tāpēc katrā vietā ātrums, ko sāk fiksēt radars, ir citādāks,» skaidro policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks. Soda punkti par pārkāpumiem, kas fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, netiek piešķirti.
Līdz nākamajai vasarai valstī plānots ieviest 160 jaunus fotoradarus – gan stacionāros, gan pārvietojamos. Šobrīd gan radaru ieviešana aizkavējusies, jo uzņēmums «Vitronic Baltica un Partneri» kredītlīniju to uzstādīšanai bija atvēris uz maksātnespējas sliekšņa esošajā «Krājbankā».
Foto: Ivars Veiliņš