27.7 °C, 2.1 m/s, 51.6 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaKas un ar kādām idejām lec biznesā?
Kas un ar kādām idejām lec biznesā?
16/10/2011

Nupat startējusi Hipotēku un zemes bankas piedāvātā programma – atbalsts uzņēmējdarbības uzsākšanai «Lec biznesā!». Konkurss notiek otro gadu, un pērn no Jelgavas saņemti 11 pieteikumi. Paralēli notiek arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras rīkotais konkurss «Ideju kauss» – 2. kārtā iekļuvušas 15 idejas no Zemgales. Kādas ir jelgavnieku idejas un cik gatavi viņi ir uzsākt uzņēmējdarbību?

Ilze Knusle-Jankevica

Nupat startējusi Hipotēku un zemes bankas piedāvātā
programma – atbalsts uzņēmējdarbības uzsākšanai «Lec biznesā!».
Konkurss notiek otro gadu, un pērn no Jelgavas saņemti 11
pieteikumi. Paralēli notiek arī Latvijas Investīciju un attīstības
aģentūras rīkotais konkurss «Ideju kauss» – 2. kārtā iekļuvušas 15
idejas no Zemgales. Kādas ir jelgavnieku idejas un cik gatavi viņi
ir uzsākt uzņēmējdarbību?

Pagājušajā gadā konkursā «Lec biznesā!» tika saņemti 183
pieteikumi, tostarp 45 procenti jeb 82 pieteikumi no Rīgas, bet
seši procenti jeb 11 pieteikumi no Jelgavas. Savukārt «Ideju kausā»
šogad saņemtas teju 500 idejas, tostarp 33 no Zemgales.

Lai gan konkursu rīkotāji attiecībā uz idejām un to autoriem
cenšas saglabāt konfidencialitāti, Hipotēku bankas sabiedrisko
attiecību speciāliste Sandra Eglīte norāda, ka idejas bijušas
atšķirīgas – sākot no dažādiem pakalpojumiem, ar tirdzniecību
saistītiem projektiem un beidzot ar ražošanu. Viņa uzsver, ka
Hipotēku banka atbalsta dažādas biznesa idejas, galvenais, lai tās
atbilstu Starta programmas nosacījumiem, kuros ir noteikts, kam
aizdevums netiek piešķirts.

«Mēs meklējam un apbalvojam tās idejas, kas īstenojamas dzīvē.
Tas, vai ideja ir inovatīva vai unikāla, ir pakārtoti,» uzsver
projekta «Lec biznesā!» vadītāja Zane Štālberga.

Atsaucība – liela
Kopumā gan Hipotēku banka, gan «Ideju kausa» organizētāji norāda,
ka aktivitāte ir liela un daudzi patiešām ir gatavi pievērsties
uzņēmējdarbībai. Piemēram, «Ideju kausā», kas notiek jau piekto
gadu, pērn tika pieteiktas 677 idejas, no kurām izraudzītas 158
labākās. Uz to pamata arī izstrādāti biznesa plāni. «Ir daudz tādu
piemēru, kad pretendents neuzvar konkursā, bet tik un tā atnāk uz
banku, jo ir pārliecināts par savu ideju un vēlas to īstenot,» tā
Z.Štālberga. Viņa norāda: «Lec biznesā!» ir papildu iespēja iegūt
mentoru, mācīties un pilnveidoties, saņemt grantus jeb dāvinājumus
pēc tam, kad uzņēmums jau būs nodibināts un darbosies.

Interesanti, ka konkursā «Lec biznesā!» vidējais idejas
pieteicējs ir aktīvs jaunietis, vienlīdz bieži puisis vai meitene,
pilsētnieks, 26 – 27 gadus vecs, ar vidējo vai augstāko izglītību,
darba pieredzi privātajā sektorā. Izvēlētā uzņēmējdarbības joma
atkarīga no darba pieredzes vai aizraušanās. 

«Piedalīšanās konkursā ir veids, kā pārbaudīt sevi un savu
biznesa ideju – nav jau obligāti jāuzsāk bizness. Daudzi iziet
mācības un saprot, ka biznesa plāns vairs nav aktuāls vai arī
atliekams uz laiku citu iemeslu dēļ. Arī tā gadās,» stāsta
Z.Štālberga.

Izveidota Latvijā pirmā skūteru taksometru
firma

No tām idejām, kas jau ir realizētas, Hipotēku bankas pārstāvji kā
interesantākās min SIA «Eco Spa», kas Vecrīgā izveidojusi salonu un
piedāvā dažādas ekolietas, Latvijā pirmo skūteru taksometru firmu
SIA «City Scooter», uzņēmumu, kas piedāvā paukošanās nodarbības,
reklāmas aģentūru Valkā, automazgātuvi ar tvaiku mazpilsētā.
Turklāt ne visas no šīm idejām ieguva naudas balvas. Piemēram,
skūteru taksometru firma un paukošanās studija bija to ideju vidū,
kam tika piesaistīts mentors, un jaunie uzņēmēji atzīst, ka tas
bijis tiešām vērtīgi – pieredzējuša uzņēmēja padomi sākumposmā
bijuši teju zelta vērtē.

«Jauniešiem, kuri nav pabijuši biznesa vidē, pašiem dažkārt ir
sarežģīti novērtēt savas idejas finansi­ālo pamatotību, sava
nākotnes uzņēmuma konkurētspēju, finansiālo atdevi un pelnītspēju.
Tāpēc Hipotēku banka atbalsta ar bezmaksas konsultācijām, bezmaksas
apmācībām, grantiem, laureāti saņem arī mentora palīdzību. Mūsu
rīcībā ir daudz instrumentu, lai palīdzētu un atbalstītu jauno
uzņēmēju,» tā S.Eglīte, piebilstot, ka lielākā daļa ideju ir
orientētas uz vietējo tirgu un tikai tad, kad novērtēta
konkurētspēja un biznesa specifika to atļauj, jaunie uzņēmēji sāk
domāt par eksportu.

Tendence – pakalpojumu sniegšana
Jelgavā ar topošajiem uzņēmējiem strādā Zemgales reģiona Kompetenču
attīstības centrs (ZRKAC). Centra Uzņēmējdarbības atbalsta nodaļas
vadītāja Līga Miķelsone stāsta, ka jelgavnieki interesējas par
iespējām, atbalsta veidiem un konkursiem, tomēr ne vienmēr viņi
savu biznesu redz tieši pilsētā, piemēram, tādēļ, ka  citā
apdzīvotā vietā vecākiem pieder nekustamais īpašums, kas ļauj
uzsākt biznesu ar mazākām izmaksām. Tāpat centrā vēršas tādi
cilvēki, kuri nedzīvo Jelgavā, bet Jelgavu redz kā piemērotu vietu
savam biznesam. Šobrīd esot vērojama tendence, ka topošie uzņēmēji
orientējas uz pakalpojumu sniegšanu, tāpat aktivizējušies amatnieki
un mājražotāji, kas ne tikai apsver iespējas veidot uzņēmumus, bet
arī kooperējas savā starpā, tādējādi samazinot izdevumus par dalību
izstādēs, gadatirgos. «Daudz runājam par to, ka nevienu darinājumu,
ražojumu nevajag palaist pasaulē bez sava zīmola. Un tie, kuriem
izdevies izveidot veiksmīgu zīmolu, arvien nopietnāk domā par
zīmola, arī dizainparaugu aizsardzību,» norāda L.Miķelsone. Tāpat
pēdējā pusgadā vērojama tendence, ka samazinās inovatīvo ideju
īpatsvars, jaunie uzņēmēji kļuvuši piezemētāki un piedāvā
praktiskas lietas, ko vieglāk pārdot, un nākotnē gūtā peļņa varētu
kalpot par pamatu jau inovatīvām idejām.

L.Miķelsone lēš, ka apmēram puse no tiem, kuri ZRKAC apmeklēja
uzņēmējdarbības pamatu kursus, reāli arī uzsākuši savu biznesu. Vēl
apmēram 15 procenti no viņiem ir sākuši savu ideju realizēt, bet
nav reģistrējuši uzņēmumu. Savukārt no tiem, kuri ierodas uz
konsultācijām, uzņēmējdarbību uzsāk 75 procentos gadījumu.

Uzvarētājus vēl tikai noskaidros
Lai gan abi konkursi ir dažādās stadijās, uzvarētāju noskaidrošana
vēl priekšā. «Ideju kausa» 2. kārtas labākās idejas žūrijai tiks
prezentētas 15. novembrī, bet 17. novembrī – apbalvošanas pasākums.
Savukārt «Lec biznesā!» 12. decembrī tiks paziņoti tie, kas
iekļuvuši konkursa 2. kārtā, bet uzvarētāji tiks nosaukti 24.
janvārī.

Jauno uzņēmēju padomi

Forma un nosaukums ir ļoti svarīgi
Aiga Mikīte, Jelgava, SIA «Olias»:
«Kad dibināju uzņēmumu, sapratu, ka tai jābūt juridiskai personai,
jo tas ir būtiski, ja ir tālejoši plāni, bet vēl bija jāizlemj – IK
vai SIA. Es pat izveidoju draugiem.lv diskusiju par šo tēmu, un
tajā vairums atbalstīja SIA. Vienkāršoti sakot, izvēlējos dibināt
SIA, jo tad ir mantas šķirtība un, ja rodas kādas materiāla
rakstura problēmas, man nevar atņemt privāto mantu. Arī
grāmatvedībā tas ir vieglāk.

Nākamais – nosaukums. Izdomāt labu nosaukumu nav nemaz tik
viegli. Es sākumā biju izdomājusi citu nosaukumu, un, lai gan pirms
tam «Lursoft» datu bāzē pārbaudīju, vai tāds nosaukums jau
neeksistē, uzņēmumu reģistrā saņēmu atteikumu: tāds nosaukums tomēr
bija. Negribēju nosaukumu, kas saistās ar pērlēm un rotām, un radās
«Olias», kas ir atvasināts no manu bērnu vārdiem – Olivers un
Alise. Jo firmas darbības joma varbūt kādreiz mainīsies.»

Dibināts: 2010. gada 8. martā.
Nodarbošanās: rotaslietu izgatavošana un pārdošana
interneta veikalā.

«Biznesa plāns ir bībele»
Gatis Pastars no SIA «Livani Eko Group»:

«Daudziem, īpaši jaunajiem, biznesa plāns šķiet bubulis. Bet
svarīgi apzināties un saprast, ka to jau neraksta bankai, bet sev –
biznesa plāns ir bībele, ceļvedis, kas rāda, kā nokļūt tur, kur
vēlies būt. Tad, ja pēc gada nav sasniegti izvirzītie mērķi, var
pārskatīt biznesa plānu, lai saprastu – tas uzrakstīts nepareizi
vai firmas darbībā pieļautas kļūdas. Un sākas analizēšana jeb
uzņēmēja domāšana: kā uzlabot darba izpildi.

Ideja ir atbilde uz problēmu. Tēvam garāžā stāvēja divas kastes
ar sliekām, un viņš man teica: «Gati, izdomā kaut ko!» Un es
izdomāju – ražosim sliekkompostu jeb slieku mēslus. Startējām
konkursā «Lec biznesā!», bet mums atteica. Iespējams tāpēc, ka
Starta programma neatbalsta lauksaimniecību. Sapratām, ka jāatrod,
ar ko atšķirties no citiem. Un mūsu atšķirība bija tā, ka nevis
ražosim slieku mēslus, bet nodarbosimies ar organisko pārstrādi –
tas jau tas pats ir, jo slieku mēslu jeb biohumusa ražošanai
izmantojam ēdināšanas uzņēmumu, lielveikalu pārtikas
atkritumus.

Mums bija arī mentors – boulinga centra «Spāre» vadītāja Ivonna
Ķezbere. Viņa mums tiešām reāli palīdzēja, piemēram, ar kontaktiem.
Gribējām ar savu produkciju tikt iekšā veikalu tīklā «Depo», bet
nevarējām atrast, ar ko lai sazinās, ar ko lai runā. Ieminējos par
to Ivonnai, un izrādījās, ka viņa «Depo» cilvēkiem deva atlaides
jubileju svinībām. Viņa mūs saveda kopā.»

Dibināts:
2010. gada rudenī.
Nodarbošanās: ražo organisku mēslošanas līdzekli
biohumusu.

««Ideju kausā» pārbaudīju sevi»
Ilze Apsīte, Jelgava, SIA «Ducis Variations»:

«Biznesa ideja pie manis atnāca reizē ar manu meitu. Logopēds mums
teica, lai atrodam spēli, kur var šūt, bet konstatēju, ka veikalos
nav atbilstošu rotaļlietu, turklāt bērniem jau nepārtraukti vajag
ko jaunu. Tā radās somiņa ar šņori, ar kuru var mācīties vērt,
siet, pogāt, arī radošo un loģisko domāšanu. Tā ir viegli
pārveidojama. Man ir doma veidot kolekciju vienotā krāsu gammā –
dažāda veida somas, telefona maciņus, makus, maisiņus, mapes.
Tā kā biju jau sākusi domāt par savu biznesu, nolēmu piedalīties
«Ideju kausā». Konkursā startēju ar divām idejām –
tekstilizstrādājumiem un atjaunojamajiem energoresursiem. Ar abām
tiku arī pusfinālā. Abus biznesa plānus rakstīju, lai mācītos,
saprastu nianses. Tagadējā uzņēmuma biznesa plāns man bija jau
trešais, bet šo es rakstīju ar domu: es to darīšu vienalga – būs
vai nebūs atbalsts. Sapratu arī, ka biznesa plāns ir ļoti būtisks
investoru piesaistē, lai gan pagaidām kredītu neesmu ņēmusi, jo
vispirms ir jāsaprot noiets – kamēr ieguldītais nesāk nākt atpakaļ,
liela uzdrošināšanās būtu strādāt ar svešu naudu.»

Dibināts: 2011. gada 6. jūnijā.
Nodarbošanās: daudzfunkcionālu tekstila
izstrādājumu izgatavošana bērniem.

Kādi pedagogiem iekrājumi?
Antra Borusa, Jelgava, SIA «Zaļais ābolītis»:

«Uzņēmumu dibināju kopā ar partneri Baibu Zacepinu. Abas esam
pedagoģes – es esmu skolotāja, Baiba – pirmsskolas pedagoģe. Sākām
no nulles, jo kādi gan pedagogiem var būt iekrājumi? Lai iegūtu
finansējumu, izmantojām Starta programmu. Biznesa plānu rakstījām
sev, domājot: ja neatbalstīs, vismaz norādīs uz kļūdām. Secinājām,
ka biznesa plāns pēc uzrakstīšanas noveco, patiesībā pat plāna
tapšanas laikā daudz kas mainījās un tas bija jāpielāgo. Zinot, ka
ar cipariem galā netiksim, pieaicinājām grāmatvedi, lai izveido
mums biznesa plāna skaitļu daļu, protams, ar domu, ka arī turpmāk
sadarbosimies. Visu šo laiku arī pašas izglītojamies un studējām
mārketingu, lietvedību, personālvadību, uzņēmējdarbību.

Jūnijā centrs sāka darboties. Tagad atskatoties mums ir radušies
daži secinājumi. Pirmkārt, nevajag klausīties cilvēkos, kuri saka,
ka nekas neizdosies, ja viņi paši pat nekad nav mēģinājuši uzsākt
savu biznesu, pat ja tie ir ģimenes locekļi. Otrkārt, dzelzs ir
jākaļ, kamēr karsta – ja klients ir izrādījis interesi, nedrīkst
viņu palaist, ir jāstrādā ar viņu, kamēr noslēgts līgums. Treškārt,
nevajag sākt strādāt, ja viss nav pabeigts. Kad centrs vēra durvis,
mums vēl nebija visas gultiņas, un pieļauju, ka kādu klientu tas
noteikti aizbiedēja. Ceturtkārt, vajag rēķināties ar
pesimistiskākajām prognozēm, bet saglabāt cerību. Mēs patiešām
pārliecinājāmies, ka plānotie izdevumi jāpareizina vismaz ar divi –
ja bijām rēķinājušas izdot 200 latus, beigās izdevām 400.»

Dibināts: 2011. gada aprīlis.
Nodarbošanās: bērnu rotaļu un attīstības
centrs

 

Dažas «Ideju kausa 2011» 2. kārtā iekļuvušās jelgavnieku
idejas

Ideja Nr.1: IT izmantošana biškopībā
Autors: Aleksejs Zacepins
Būtība: izmantojot informācijas tehnoloģijas,
datorvadības risinājumus un temperatūras mērīšanas sistēmu,
nodrošināt bišu ziemošanas procesu, kura laikā biškopis varēs
individuāli uzraudzīt katru bišu stropu reālā laikā.

Ideja Nr.2: maiņas punkts – labu pret labāku!
Autore: Ieva Zemīte
Būtība: maiņas punkts – vieta to lietu apmaiņai,
kuras pašam kļuvušas liekas, bet varbūt kādam citam ir vajadzīgas.
Darījuma maksa ir viens lats. Klients atnes savu lietu, samaksā
latu un dodas prom ar to, ko vietā ir izvēlējies no maiņas punkta.
Netiek pārdotas lietas, bet iespēja apmainīt. Ja klients vienkārši
vēlas atbrīvoties no kaut kā, bet tobrīd maiņas punktā nav nekā
kārota, viņš var saņemt kuponu par to, ka ir atdevis lietu, un
izmantot to citā laikā. Pirmos maiņas punktus plānots atvērt Dobelē
(ap 10 000 iedzīvotāju) un Jelgavā (ap 60 000 iedzīvotāju, no
kuriem 10 procenti ir studenti).

Komentārs: «Ideja radās, domājot, kādā veidā
varētu palīdzēt ģimenēm nodrošināt bērniem un skolai nepieciešamo,
jo lietu lietošanas laiks ir tik īss un jau pēc dažiem mēnešiem
iegādātā lieta neder, nav vairs vajadzīga. Nauda figurē tikai kā
ieejas biļete, jo idejas pamatā ir princips no naturālās
saimniecības – mainu to, kas man ir, pret kaut ko, kas ir citam un
ko man vajag.»

Ideja Nr.3: lietvedības programmas izstrāde

Autore: Nataļja Buļipopa
Būtība: programma palīdzētu nodrošināt lietvedības
dokumentu kārtošanu, paraugu pieejamību, bet viena no svarīgākajām
tās funkcijām būs programmas paziņojumi par arhīvā nododamo lietu
kontroli.

Komentārs: «Ideja radās, sekojot līdzi
likumdošanai. Jaunais Arhīvu likums paredz, ka visiem uzņēmējiem,
pašnodarbinātajiem, ārstiem, notāriem un citiem, kuriem ir
privātprakse, jānodrošina lietvedības kārtošana, lai tā būtu
uzskatāma un saprotama. Šī programma būtiski atvieglos viņu
darbu.»

Foto: Ivars Veiliņš