Kaut arī Mājasdarbu pildīšanas skola strādā tikai dažas nedēļas, jau šobrīd viedokļi par jauno iespēju atšķiras. Daļa pedagogu uzskata, ka gandrīz to pašu skolas jau piedāvā pagarinātās dienas grupās, turklāt bez maksas. Daļa spriež, ka šajā skolā pēcstundu mācībām būs labāka kvalitāte, jo darbs notiek individuāli, kā arī šī ir alternatīva privātskolotājam, kurš izmaksās vēl dārgāk. Pedagogi ir vienisprātis, ka šī skola īpaši noderētu skolēniem no 5. klases un vecākiem, kad vairs nav pagarinātās dienas grupas, bet ģimene nevar pievērst tik daudz uzmanības skološanai. Savukārt vecāki spriež, ka ideja ir laba un izvērtējama, īpaši padziļinātās priekšmetu stundas, lai pašiem nebūtu jāmeklē privātskolotājs.
Ritma Gaidamoviča
Mājasdarbu pildīšanas skolā, kas īrē telpas 4. pamatskolā, bērni par maksu pēc stundām var izpildīt mājasdarbus, papildus mācīties kādu priekšmetu padziļināti, bet tiem, kuriem pavisam grūti mācībās, ir iespēja skoloties pie privātskolotāja. Šobrīd te pēc stundām no pulksten 13 līdz 16.30 mācās 13 Jelgavas 4. pamatskolas skolēni no 1. līdz 6. klasei. Plānots, ka jau drīzumā šādu iespēju varētu piedāvāt arī citās pilsētas skolās. Šo filiāli Jelgavā koordinē 4. pamatskolas skolotāja Sanita Laganovska. «Redzot reālo situāciju, kad atsevišķās skolās visiem bērniem pat nepietiek vietas pagarinātās dienas grupās, bet pamatskolas un vidusskolas bērniem šādas iespējas nav vispār, secinājām, ka ir jānāk pretī vecākiem, kuri nevar bērniem palīdzēt mācībās. Vecāki līdz vakaram strādā, mājās ir vēlu – ne vairs viņiem ir spēks palīdzēt bērnam, ne bērnam vairs gribas mācīties. Tāpēc arī radās šāds jauns piedāvājums,» skolas izveidi pamato S.Laganovska. Viņa kopā ar kolēģēm pirms diviem gadiem, kad valstij nepietika līdzekļu pagarinātās dienas grupu nodrošināšanai skolās, kā pašnodarbinātās personas jau piedāvāja pagarinātās dienas grupu līdz pulksten 18, par ko vecāki maksāja 30 latus mēnesī. «Strādājot ar 30 bērnu grupu, sapratu, ka varu skolēniem atprasīt mājas darbus, iemācīt reizrēķinu, taču nav laika ar katru bērnu strādāt individuāli, jo ne jau visiem viss izdodas ar pirmo reizi. Vajadzīga individuāla pieeja, atšķirīgas metodes, lai bērns saprastu uzdevumu, kādam jāpaskaidro vairākas reizes, taču tam laika nepietika,» stāsta S.Laganovska. Bet šīs skolas viens no uzdevumiem ir strādāt ar bērnu individuāli, piemeklējot katram atbilstošākās mācību metodes, lai viņš visu saprastu un iemācītos pareizi mācīties.
Bažījas par vecāku maksātspēju Pilsētas skolu pagarinātās dienas grupu skolotāji apstiprina: individuālam darbam laika tiešām nepietiek. Divās stundās, kas vidēji tiek atvēlēts mācībām, var tikai pārbaudīt mājasdarbus, paskaidrot uzdevumus, bet pārējā laikā bērniem jānodrošina atpūta. «Pieņemu, ka Mājasdarbu pildīšanas skolā ir vieglāk mācīties, jo darbs notiek mazākā grupā un uzmanība vērsta tieši uz mācībām. Taču pie mums ir troksnis, jo, kamēr daļa bērnu mācās, citi spēlējas, zīmē. Līdz ar to ir grūti koncentrēties. Tieši tāpēc ir bērni, kuri no grupas šī iemesla dēļ atteikušies. Tagad ir alternatīva, ja vecāki paši nevar palīdzēt mācībās,» spriež 4. pamatskolas skolotāja Anda Klovāne. Tiesa, liela daļa tomēr uz jauno iespēju skatās skeptiski, galvenokārt – vecāku maksātspējas dēļ. 4. vidusskolas mācību pārzine Ārija Puriņa atzīst: «Pieredze rāda – tiklīdz kaut kas ir par maksu, vecāki cenšas tikt galā paši. To pierāda laiks, kad pagarinātās dienas grupas bija ar vecāku līdzfinansējumu.»
Katram bērnam individuāla pieeja S.Laganovska atzīst, ka bieži problēmas mācībās rodas nevis tāpēc, ka skolēns kaut ko nemācētu, bet tāpēc, ka viņš vispār nav sapratis uzdevumu, bet blakus nav pieaugušais, kurš var to paskaidrot. «Viņš atver darba burtnīcu, izlasa uzdevumu, nesaprot, taču patiesībā nezina to, ka pirms pildīšanas šī viela pašam jāapgūst no grāmatas. Līdz ar to rodas situācija: «Es neko nesaprotu! Man mācīties nepatīk!» Mūsu uzdevums ir bērnam iemācīt, kā pareizi mācīties, un mainīt viņa viedokli par mācībām, skolu,» skaidro S.Laganovska. Viņa uzsver, ka viena mācīšanas metode neder visiem, tāpēc šajā skolā skolotājs katram bērnam piemeklē individuālu pieeju. «Piemēram, nesen 2. klases skolniece divas dienas mājās mācījās dzejoli, bet nevarēja iemācīties. Mēs Mājasdarbu pildīšanas skolā dzejoli uzzīmējām, un bērns to iemācījās desmit minūšu laikā. Tā ir individuāla pieeja,» piemēru min S.Laganovska.
Mācības pēc trim variantiem Mājasdarbu pildīšanas skolā tiek piedāvātas trīs atbalsta programmas, un katrs vecāks var izvēlēties savam bērnam piemērotāko. Pirmais variants – bērns šeit nāk un izpilda mājasdarbus, uzdod neskaidros jautājumus, skolotāja viņam palīdz, visu pārbauda un, ja nepieciešams, iedod papildu uzdevumus. Šāds pakalpojums maksā 19 latus mēnesī. Otrais variants – bērns nāk uz Mājasdarbu pildīšanas skolu kādu priekšmetu mācīties padziļināti, piemēram, pirmdienās pusotru stundu matemātiku, otrdienās latviešu valodu, trešdienās angļu valodu, vai arī nāk šeit nostiprināt stundā gūtās zināšanas, jo ne jau visi vienlīdz ātri uztver mācību vielu. Šis variants maksā 22 latus mēnesī. «Šī ir iespēja izvairīties no nesekmības un vasaras darbiem,» spriež skolotāja. Bet trešajā variantā tiek piedāvātas privātstundas bērniem, kuri nevar strādāt grupā līdz desmit bērniem un mācībās daudz jāpalīdz. Šis pakalpojums maksā 70 latus mēnesī, un šobrīd to izvēlējusies viena ģimene. Iespējams arī kombinēt pirmo un otro variantu, kas maksā 36,90 latus.
Kāpēc papildnodarbības par maksu, ja ir bezmaksas konsultācijas? Pedagogi un vecāki atzinīgāk novērtē iespēju mācīties kādu priekšmetu padziļināti. Ir vecāki, kuri, lai uzlabotu bērna rezultātus, piemēram, angļu valodā, meklē privātskolotāju, taču tas ir dārgi, jo lētākā nodarbība stundas garumā maksā apmēram četrus latus. «Dēlam grūti iet latviešu valodā. Domājām par privātskolotāju, taču tas ir dārgi, turklāt pašai jāizvadā, bet es to nevaru, jo esmu darbā. Izvēlējāmies Mājasdarbu pildīšanas skolu, kurā viņš padziļināti mācās ne tikai latviešu, bet arī angļu valodu un matemātiku. Pērn par angļu valodu maksājām desmit latus mēnesī, taču tagad par 22 latiem ir visi šie priekšmeti un palīdzība arī citos. Tas nav dārgi, ja redzi, ka ir rezultāts,» tā Modra mamma Laima Eihmane, kuras dēls apmeklē Mājasdarbu pildīšanas skolu, lai padziļināti mācītos atsevišķus priekšmetus, bet mājasdarbus pilda bezmaksas pagarinātās dienas grupā. 4. vidusskolas 3. klases skolnieces Alises mamma Ilze Ģibiete nenoliedz, ka tas viņu ģimenei varētu būt aktuāli. «Mēs ar vīru esam mācījušies vācu valodu, vīrs nedaudz arī angļu. Šobrīd Alisei vēl varam palīdzēt angļu valodā, taču pēc laika būs grūtības. Tāpēc pieļauju, ka šāda skola un angļu valodas papildu nodarbības nenāktu par ļaunu,» tā I.Ģibiete. Skolotāji piebilst, ka Mājasdarbu pildīšanas skola ir labs variants, ja bērns slimojis, nav paspējis apgūt kādu vielu, jo tad to var izdarīt pie šiem pedagogiem.
Tiesa, skolu direktoriem gan ir cits viedoklis – kāpēc padziļināti kādu priekšmetu mācīties par maksu, ja katrā skolā ir valsts apmaksātas konsultācijas. «Ja bērns nav sapratis kādu vielu, nokavējis stundu, kad tika rakstīts kontroldarbs, viņš iet uz konsultācijām un visu noskaidro,» spriež 5. vidusskolas direktore Natela Seļiščeva. Taču ne visiem patīk strādāt grupā. Ir bērni, kuriem vajag parunāt ar skolotāju aci pret aci, taču konsultācijā sēž vēl 20 bērni.
Skolēns rod pārliecību, ka viņš var visu Jāpiebilst, ka Mājasdarbu pildīšanas skolas priekšrocība ir tā, ka tajā var mācīties ne tikai skolēni līdz 4., bet pat līdz 12. klasei. S.Laganovska gan piebilst, ka šobrīd skolā mācās bērni līdz 4. klasei. «Mūsuprāt, interese no 6., 9. un 12. klašu skolēniem parādīsies otrajā pusgadā, kad būs jākārto valsts pārbaudes darbi. Iespējams, tad viņiem vajadzēs papildu nodarbības,» stāsta viņa. Lielākais ieguvums, mācoties šajā skolā, pēc S.Laganovskas domām, ir pārliecība, ka skolēns var izdarīt visu, jo skolotājs ar bērnu strādās tik ilgi, līdz viņš sapratīs vielu. Līdz ar to bērnam nav jāiet uz skolu ar bailēm, ka nav izpildījis uzdoto, no kā rodas nepatika pret skolu. «Ir bērni, kuriem nav kontakta ar attiecīgā mācību priekšmeta skolotāju, viņam vajag, lai paskaidro cits pedagogs. Tāpēc šī ir iespēja, kā to nodrošināt,» uzskata S.Laganovska.
Noderētu pamatskolas klasēm «Ir daļa 5. – 8. klašu skolēnu, kuri regulāri nav izpildījuši mājas darbus. Bērns aiziet mājās, neko nedara, vecāki pārnāk vēlu, nepārbauda uzdoto, un rezultātā bērns ir nesekmīgs,» skaidro 2. pamatskolas skolotāja Jeļena Sevčenko. Tieši tāpēc Mājasdarbu pildīšanas skola būtu noderīga pamatskolēniem, kas noteikti disciplinētu, ja vecākiem nav laika. Tāpat pedagogi nenoliedz, ka ne jau ar katru audzēkni ir raksturu saderība, ne katram der viena skaidrošanas metode, tāpēc varbūt ir vajadzīgs pamainīt pedagogu.
Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza spriež, ka Mājasdarbu pildīšanas skola ir jauna iespēja, un viņa rosina vecākus, sadarbojoties ar skolotāju, izvērtēt, kas bērnam būtu labāk. «Ja jūt, ka skolēnam ir problēmas kādas tēmas apguvē, ir jārunā ar skolotājiem, jāizvērtē, vai pietiek ar skolas piedāvāto bezmaksas konsultāciju vai vajadzīgas papildu nodarbības. Nav noslēpums, ka vecāki algo privātskolotājus, arī mēs saņemam zvanus no vecākiem ar jautājumu: «Ko iesakāt jūs?» Šobrīd mums ir iespēja runāt arī par Mājasdarbu pildīšanas skolu,» tā G.Auza.
Foto: Ivars Veiliņš