Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šodien pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz noteikt pienākumu mehāniskā transportlīdzekļa vadītājam uzrādīt dokumentus pēc robežsarga pieprasījuma ne tikai pierobežā, bet arī visā pārējā valsts teritorijā.
Kā ziņots, komisija šo likumprojektu skatīja jau pirms diviem mēnešiem un nolēma to atlikt līdz papildu skaidrojumu saņemšanai. Deputāti bažījās, ka šī tomēr varētu īsti nebūt robežsargu funkcija, ka dublēsies robežsardzes un Ceļu policijas pienākumi, ka autovadītāji nezinās, ka robežsargiem būs šādas iespējas un tie nevēlēsies atļaut sevi pārbaudīt.
Šodien nepieciešamie skaidrojumi tika saņemti un deputāti bez garām diskusijām likumprojektu atbalstīja. Likuma grozījumus gan šī Saeima vairs nepaspēs izskatīt, un tas būs jādara jaunievēlētajam parlamentam.
Ja Saeima nepieņems šos grozījumus Ceļu satiksmes likumā, Valsts robežsardze (VRS) nevarēšot pilnvērtīgi apkarot nelegālo migrāciju. Kā aģentūru LETA informēja VRS preses pārstāve Jevgēnija Pozņaka, minētais grozījumu projekts Ceļu satiksmes likumā tiek virzīts vienā paketē ar grozījumiem Valsts robežas likumā, no kura paredzēts svītrot normu par pierobežu gar iekšējo sauszemes robežu.
«Līdz ar to gadījumā, ja piedāvātie grozījumi Ceļu satiksmes likumā netiks akceptēti, VRS nevarēs realizēt Robežsardzes funkcijas nelegālās migrācijas apkarošanas jomā valstī,» skaidroja Pozņaka.
Likumprojekta autori šo ieceri skaidro ar nepieciešamību nodrošināt vienlīdz efektīvu nelikumīgās imigrācijas apkarošanu valstī kopumā.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 25. pantu un Ceļu satiksmes noteikumiem mehāniskā transportlīdzekļa vadītājam ir jāuzrāda sava vadītāja apliecība, transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība un citi dokumenti arī pēc robežsargu pieprasījuma. Tāpat Ceļu satiksmes noteikumi paredz pienākumu transportlīdzekļa vadītajam apturēt transportlīdzekli pēc robežsarga norādījuma.
Tomēr minētie pienākumi patlaban attiecas tikai uz ierobežotu valsts teritoriju – pierobežu, kas atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likumam gar ārējo sauszemes robežu ir nosakāma ne šaurāka par 30 kilometriem, bet gar iekšējo – ne šaurāka par 15 kilometriem.
Ņemot vērā to, ka VRS nelikumīgā imigrācija jāapkaro visas valsts teritorijā, pienākums vadītājam apturēt transportlīdzekli pēc robežsarga pieprasījuma, kā arī uzrādīt robežsargam attiecīgos dokumentus tikai pierobežā pagaidām nenodrošina iespēju vienlīdz efektīvi apkarot nelikumīgo imigrāciju valstī kopumā, norāda likumprojekta autori.
LETA