10.7 °C, 1.6 m/s, 92.9 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāInterneta iepirkšanās jomā iedzīvotāji PTAC visbiežāk sūdzas par savlaicīgi nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm
Interneta iepirkšanās jomā iedzīvotāji PTAC visbiežāk sūdzas par savlaicīgi nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm
27/09/2011

Elektroniskās komercijas jomā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) iedzīvotāji visvairāk sūdzas par laikā nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm, ierobežotām iespējām izmantot atteikuma tiesības vai šādā veidā iegādāto preču slikto kvalitāti, aģentūru LETA informēja PTAC pārstāve Ilze Žunde.

Elektroniskās komercijas jomā Patērētāju tiesību
aizsardzības centrā (PTAC) iedzīvotāji visvairāk sūdzas par laikā
nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm, ierobežotām iespējām
izmantot atteikuma tiesības vai šādā veidā iegādāto preču slikto
kvalitāti, aģentūru LETA informēja PTAC pārstāve Ilze
Žunde.

Viņa informēja, ka viena no PTAC kompetences jomām ir patērētāju
ekonomisko interešu aizsardzība – patērētāju tiesību ievērošanas
uzraudzība līgumu projektos un līgumos, ko patērētāji slēdz ar
ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem, tostarp
elektroniskās komercijas un elektronisko darījumu tirdzniecības
uzraudzība, proti, informācijas sniegšana, līgumu izpilde un citi
jautājumi.

Tāpat PTAC risina arī individuālus strīdus, ja ir radušās
problēmas ar internetā veiktiem pirkumiem.

Šā gada astoņos mēnešos PTAC saņemti 489 konsultācijas
pieprasījumi un iesniegtas 27 sūdzības par distances ceļā, tostarp
internetā, iegādātam precēm un pakalpojumiem, no tām astoņos
gadījumos rasts pozitīvs risinājums patērētājam, tikpat daudzas
reizes pieņemts patērētājam labvēlīgs lēmums, divas sūdzības
bijušas nepamatotas, vienu sūdzību atteikts skatīt, bet astoņas
pretenzijas atrodas izskatīšanas stadijā.

Patērētāji visbiežāk par pirkumiem internetā sūdzējušies par
laikā nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm, ierobežotām
iespējām izmantot atteikuma tiesības, proti, ja prece iegādāta,
slēdzot distances līgumu, tostarp interneta veikalā, tad likumos
paredzēts 14 dienu atteikuma periods, kurā var bez pamatota iemesla
atdot preci pārdevējam. Šīm pretenzijām seko sūdzības par distances
ceļā iegādāto preču neatbilstību līguma noteikumiem un
kvalitāti.

Kā informēja Žunde, īstenojot uzraudzības aktivitātes, PTAC
pārbauda interneta veikalus gan pēc savas iniciatīvas, gan
pamatojoties uz saņemtajām sūdzībām.

Viņa gan sacīja, ka precīzu pārbaudīto interneta vietņu skaitu
nosaukt nevarēs, jo mājaslapas tiek pārbaudītas kopsakarā ar
dažādiem normatīvajiem aktiem un tiek uzskaitītas zem atšķirīgām
jomām, bet ir atsevišķi projekti, kas orientēti uz interneta vides
uzraudzību un par kuriem precīzākus datus varēsim sniegt šā gada
beigās.

PTAC šogad īsteno pārbaužu projektu «Interneta mājaslapās
īstenotā komercprakse, norādot preču cenas», kurā centrs sācis
izvērtēt 31 interneta mājaslapu un neatbilstības konstatētas
gandrīz visās no pārbaudītajām vietnēm.

Trīs lietas ir pabeigtas – divos gadījumos pārkāpumi novērsti
pēc PTAC aicinājuma, kā arī pieņemts viens lēmums par negodīgas
komercprakses īstenošanas pārtraukšanu. Tāpat izteikti 12
aicinājumi labprātīgi novērst konstatētās neatbilstības.

Žunde informēja, ka visbiežākās neatbilstības interneta vietnēs
bijuši informācijas norādīšanas pārkāpumi par pārdevēju vai
pakalpojuma sniedzēju, par līguma noteikumiem, par atteikuma
tiesībām un par preces vai pakalpojuma cenu un piegādes
izmaksām.

Tāpat jau no 2008. gada PTAC piedalās Eiropas Savienības
kopīgajās aktivitātēs «Sweep Days» jeb interneta slaucīšanas
dienās.

Tā 2008. gadā tika pārbaudītas interneta vietnes, kurās tiek
piedāvāti paaugstinātas maksas pakalpojumi – īsziņas, ekrāna
saudzētāji, attēli un citi, sevišķi lielu uzmanību pievēršot tām
tīmekļa vietnēm, kas orientētas uz bērnu un pusaudžu
auditoriju.

2009. gadā tika pārbaudītas mājaslapas, kurās piedāvā iegādāties
elektropreces, bet pērn – interneta vietnes, kurās tiek piedāvātas
biļetes uz sporta un izklaides pasākumiem.

PTAC arī šogad piedalīsies aktivitātē par kreditēšanas
pakalpojumu piedāvājumiem interneta vidē.

Žunde papildināja, ka tad, ja pārdevējs sniedz maldinošu
informāciju par piedāvātajām precēm vai to cenām, tad tā ir
uzskatāma par maldinošu komercpraksi, par kuru var tikt piemērots
administratīvais sods līdz 10 000 latu.

LETA