10.3 °C, 1.5 m/s, 83.8 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijā«airBaltic» bez konkrēta iemesla atceļ atsevišķus reisus
«airBaltic» bez konkrēta iemesla atceļ atsevišķus reisus
13/09/2011

Latvijas nacionālas lidsabiedrības AS «Air Baltic Corporation» («airBaltic») pirmdien bez konkrēta iemesla no Rīgas atcēla četrus reisus, bet otrdien tiks atcelti septiņi reisi, biznesa portāls «Nozare.lv» uzzināja starptautiskajā lidostā «Rīga».

Latvijas nacionālas lidsabiedrības AS «Air Baltic
Corporation» («airBaltic») pirmdien bez konkrēta iemesla no Rīgas
atcēla četrus reisus, bet otrdien tiks atcelti septiņi reisi,
biznesa portāls «Nozare.lv» uzzināja starptautiskajā lidostā
«Rīga».

Paziņojumu par reisu atcelšanu lidsabiedrība lidostai sniegusi
pirmdien no rīta. Pirmdien reisi atcelti uz Briseli, Berlīni, Viļņu
un Tallinu.

Kā skaidro lidosta, nekādi argumenti, kāpēc reisi tiek atcelti,
netiek sniegti.

«airBaltic» korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags
biznesa portālu «Nozare.lv» informēja, ka aviosabiedrība pirmdien
atcēlusi kopumā astoņus lidojumus uz četriem galamērķiem – Berlīni,
Briseli, Tallinu un Viļņu. Uz katru no šiem galapunktiem atcelti
divi lidojumi.

«Uz visiem šiem galamērķiem «airBaltic» lidojumus veic vairākas
reizes dienā un neviens no atceltajiem reisiem nav vienīgais šīs
dienas lidojums. «airBaltic» atvainojas pasažieriem par sagādātajām
neērtībām. Aviokompānijas prioritātes patlaban ir nodrošināt visu
iespējamo likumā noteikto atbalstu un palīdzību pasažieriem,
kompensācijas, kā arī piedāvāt alternatīvas ceļošanas iespējas.
Visi pārējie «airBaltic» reisi notiek pēc grafika,» sacīja Vanags,
gan nepaskaidrojot lidojumu atcelšanas iemeslus.

Kā ziņots, SM kā Latvijas nacionālās lidsabiedrības «airBaltic»
valsts akciju turētāja vērsusies Rīgas Centra rajona tiesā,
iesniedzot lūgumu par prasības nodrošinājuma pieņemšanu pirms tās
celšanas, aģentūrai LETA apstiprināja tiesā.

Kā liecina žurnāla «Ir.lv» rīcībā esošā informācija, SM
iesniegusi lūgumu par prasības nodrošinājuma pieņemšanu pirms tās
celšanas, uzliekot aizliegumu veikt darbības ar «airBaltic»
aktīviem un akcijām, lai nepasliktinātu uzņēmuma stāvokli. To
apstiprinājusi SM valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa.

Jautāta, vai tiesa var pieņemt lēmumu arestēt Bertoltam Flikam
un privātā akcionāra «Baltijas aviācijas sistēmas» (BAS) piederošās
akcijas, Innusa atbildēja: «Tiesa var nolemt jebko, ko tā uzskata
par pareizu.»

Rīgas pilsētas Centra rajona tiesas pārstāvis Jānis Jaksons
aģentūrai LETA skaidroja, ka pieteikums par prasības nodrošinājumu
pirms tās celšanas nodots izvērtēšanai tiesnesei Mairai Narvilai.
Tiesnesei tagad septiņu dienu laikā būs jāizlemj par pieteikuma
pieņemšanu, proti, jāizvērtē, vai SM ir ievērojusi piekritību un
vai ir iesniegti visi nepieciešamie dokumenti. Ja tas būs izdarīts,
tad tiesnesei 24 stundu laikā būs jālemj par prasības nodrošinājuma
piemērošanu pirms prasības celšanas. Šos jautājumus tiesnese lems,
nerīkojot tiesas sēdi.

Tiesas pieņemtais lēmums par pieteikuma apmierināšanu un
iespējamās prasības nodrošināšanu pirms tās celšanas nebūs
pārsūdzams, bet, ja pieteikums tiks noraidīts un nodrošinājums
netiks piemērots, šo lēmumu varēs pārsūdzēt, papildināja
Jaksons.

«Ir.lv» skaidro, ka otra iespēja SM realizēt savu prasību ir
kriminālprocesa ietvaros, ja tāds tiks sākts pēc SM iesniegumiem
Ģenerālprokuratūrai par Flika kā amatpersonas veiktiem
likumpārkāpumiem. Skaidrību par šo iespēju apgrūtinot
ģenerālprokurora atrašanās atvaļinājumā.

Kā ziņots, Latvijas nacionālās aviosabiedrības «airBaltic» valde
jeb Fliks piesaistījis aviosabiedrībai būtiski nepieciešamo
finansējumu, nodrošinot lidsabiedrības pamatkapitāla apmaksas
starpības segšanu.

Fliks skaidro, ka aktīva darba rezultātā tikusi nodrošināta
iespēja pilnībā apmaksāt esošo «airBaltic» pamatkapitālu un novērst
juridisko šķērsli pamatkapitāla turpmākai palielināšanai, noslēdzot
līgumu par «airBaltic» akciju 59 110 latu nominālvērtībā pārdošanu
par pirkuma maksu, kas sasniedz teju desmit miljonus eiro (septiņus
miljonus latu). Šāda summa vairāk nekā 100 reizes pārsniedzot
pārdodamo akciju nominālvērtību un esot īpaši izdevīgs darījums
«airBaltic» un visiem tās akcionāriem. Turklāt pirkums tika
apmaksāts nekavējoties.

Akciju pircējs saskaņā ar līgumu ir atteicies izmantot
balsstiesības. Līdz «airBaltic» esošajiem akcionāriem piedāvājamo
pirmpirkuma tiesību uz akcijām izmantošanas termiņa beigām pircējs
ir līgumiski apņēmies nepiedalīties «airBaltic» akcionāru sapulcēs
un neizmantot no iegūtajām «airBaltic» akcijām izrietošās
balsstiesības. Šāds noteikums nodrošinot īpašu drošību esošajiem
sabiedrības akcionāriem izmantot savas pirmpirkuma tiesības un
pircējam šajā pirmpirkuma tiesību izmantošanas periodā nav nekādas
ietekmes uz lēmumu pieņemšanu «airBaltic» akcionāru sapulcēs.

Fliks skaidro, ka «airBaltic» vēsturiski esot izveidojusies
nesakritība starp reģistrēto un apmaksāto sabiedrības
pamatkapitālu. Atbilstoši Latvijas Uzņēmumu reģistra komercreģistra
ierakstiem «airBaltic» reģistrētais pamatkapitāls ir 534 725 lati,
savukārt apmaksātais kapitāls – 475 615 lati, ir negatīva starpība
59 110 lati jeb tāda paša skaita neapmaksātu akciju apmērā.

Šāda situācija izveidojās saistībā ar «airBaltic» 2002. gada 29.
jūlija ārkārtas akcionāru sapulcē pieņemto lēmumu par «airBaltic»
pamatkapitāla palielināšanu un attiecīgajiem «airBaltic» slēgtās
emisijas akciju laidiena noteikumiem, kas paredzēja emitēt 295 549
akcijas ar nominālu 20 santīmi, lai «airBaltic» akcionārs
«Scandinavian Airlines Systems» tam piederošās obligācijas varētu
pārveidot par akcijām.

Savukārt 2009. gada 29. janvārī «airBaltic» un «Scandinavian
Airlines Systems» parakstīja līgumu par to, ka «airBaltic» emitētās
konvertējamās obligācijas tiek pārvērstas aizdevumā, kas arī tika
izdarīts.

«Scandinavian Airlines Systems» aizdevumu «airBaltic» ir
atmaksājusi, pēc tam neveicot pamatkapitāla samazināšanu, jo
pamatkapitāla samazināšana būtu izteikti negatīvs signāls
«airBaltic» sadarbības partneriem un kreditoriem. Tā rezultātā
izveidojās neapmaksātu «airBaltic» pamatkapitālu veidojošo akciju
apjoms 59 110 latu nominālvērtībā.

SM kā vienu no galvenajiem priekšnosacījumiem tam, lai
«airBaltic» akcionāru sapulcē varētu tikt skatīts jautājums par
pamatkapitāla palielināšanu, ir rakstveidā izvirzījusi prasību
novērst iepriekš minēto nesakritību starp reģistrēto un apmaksāto
«airBaltic» pamatkapitālu 59 110 latu apmērā.

SM pārstāvis Aivis Freidenfelds savukārt norāda, ka 2010. gada
30. aprīļa «airBaltic» ārkārtas akcionāru sapulcē visi akcionāri,
gan Latvijas valsts, gan mazākuma daļu pārstāvji, nolēma dzēst
visas sabiedrības 2002. gada 1. oktobrī emitētās konvertējamās
obligācijas, kas veidoja starpību starp apmaksāto sabiedrības
pamatkapitālu un reģistrēto pamatkapitālu – 59 150 akcijas.

Vienlaikus akcionāri lēmuši veikt atbilstošus grozījumus
sabiedrības statūtos, nosakot, ka sabiedrības pamatkapitāls ir 475
575 akcijas. Satiksmes ministrija atkārtoti norāda, ka valstij
joprojām pieder vairākums «airBaltic» akciju un nav mainījies
akciju sadalījums starp kompānijas akcionāriem.

«airBaltic» valdes loceklis Fliks pretēji akcionāru lemtajam
iesniedza Uzņēmumu reģistrā pieteikumu izmaiņām «airBaltic»
pamatkapitālā par to, ka 2011. gada 1. septembrī ir apmaksāta
pamatkapitāla starpība starp apmaksāto pamatkapitālu un reģistrēto
pamatkapitālu, un tādējādi apzināti maldināja gan Uzņēmumu
reģistru, gan «airBaltic» lielāko akcionāru – Latvijas valsti.

Satiksmes ministrija pagājušajā nedēļā vērsusies Uzņēmumu
reģistrā un tiesībsargājošās iestādēs un norādījusi uz iespējamiem
pārkāpumiem valdes locekļa Flika darbībā, kura dēļ valstij var tikt
nodarīts būtisks kaitējums.

Par «airBaltic» esošā pamatkapitāla pilnīgu apmaksas faktu
«airBaltic» valde 2011. gada 8. septembrī ir iesniegusi Uzņēmumu
reģistram likumā noteikto paziņojumu par pamatkapitāla apmaksas
stāvokli.

SM norādījusi, ka nacionālās aviokompānijas «airBaltic» vadītāja
Flika darbības rezultātā valstij var tikt nodarīts būtisks
kaitējums, komentējot informāciju, ka «airBaltic» mazākuma
akcionārs SIA «Baltijas aviācijas sistēmas» mēģinājis reģistrēt
fiktīvas it kā tai piederošas kompānijas akcijas, lai iegūtu
kontrolpaketi aviokompānijā.

Kā biznesa portālam «Nozare.lv» uzsvēra SM Komunikācijas nodaļas
vadītājs Aivis Freidenfelds, SM ir vērsusies Uzņēmumu reģistrā un
tiesībsargājošās iestādēs, norādot uz iespējamiem pārkāpumiem Flika
darbībās.

Kā ziņots, «Air Baltic Corporation» ir dibināta 1995. gadā.
Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un
«Baltijas Aviācijas sistēmas» (47,2%). “Baltijas Aviācijas
sistēmas” vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Bertoltam
Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai «Taurus Asset Management
Fund Limited».

LETA