21.7 °C, 4.4 m/s, 62 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaMēģinās mainīt čigānu uzskatus par izglītību un tās nepieciešamību
Mēģinās mainīt čigānu uzskatus par izglītību un tās nepieciešamību
19/01/2011

Čigānu tautas tradīcijas ir atšķirīgas, ja salīdzinām dažādu tautību cilvēku vērtības un to hierarhiju. «Čigāniem vērtību sistēmas augšgalā ir ģimene un tradīcijas, ka meitenes, sasniegušas zināmu vecumu, precas, dibina ģimeni, dzemdē bērnus. Un tikai pēc tam ir izglītība. Un ir grūti šos uzskatus mainīt, iet pret tradīcijām un pārliecināt čigānus, ka izglītība tiešām ir nepieciešama, lai varētu atrast labu darbu un iekļauties sabiedrībā kā vienlīdzīgs un pilntiesīgs tās loceklis,» uzskata Dana Didžus. Viņa ir gatava iesaistīties nule kā uzsāktajā projektā, kurš vērsts uz romu tautības bērnu integrēšanu skolā un sabiedrībā.

Ilze Knusle-Jankevica

Čigānu tautas tradīcijas ir atšķirīgas, ja
salīdzinām dažādu tautību cilvēku vērtības un to hierarhiju.
«Čigāniem vērtību sistēmas augšgalā ir ģimene un tradīcijas, ka
meitenes, sasniegušas zināmu vecumu, precas, dibina ģimeni, dzemdē
bērnus. Un tikai pēc tam ir izglītība. Un ir grūti šos uzskatus
mainīt, iet pret tradīcijām un pārliecināt čigānus, ka izglītība
tiešām ir nepieciešama, lai varētu atrast labu darbu un iekļauties
sabiedrībā kā vienlīdzīgs un pilntiesīgs tās loceklis,» uzskata
Dana Didžus. Viņa ir gatava iesaistīties nule kā uzsāktajā
projektā, kurš vērsts uz romu tautības bērnu integrēšanu skolā un
sabiedrībā.

«Pašvaldība ir iesaistījusies projektā, kura mērķis ir
panākt, lai visi bērni, kas dzīvo Jelgavā, mācītos, iegūtu labu
izglītību, studētu un strādātu visās iespējamajās profesijās un
visos iespējamajos amatos,» tā Jelgavas izglītības pārvaldes (JIP)
vadītāja Gunta Auza teica pirmajā projekta «Skola un sabiedrība
čigānu bērnu iekļaušanai» partneru tikšanās reizē
Jelgavā.

JIP projektu īsteno sadarbībā ar Izglītības iniciatīvu
centru (IIC). Kā stāsta projekta vadītāja IIC direktore Daina Zaķe,
projekta gaitā iecerētas vairākas aktivitātes, kas vērstas uz
čigānu (romu) tautības bērnu iekļaušanu skolā un sabiedrībā – tiks
organizēti dažādi semināru pieaugušajiem, rīkotas radošās
darbnīcas, sabiedriskās diskusijas, izveidota ceļojošā izstāde
«Redzēt bērnu, nevis tautību», izveidots sadarbības tīkls, izdotas
piecas grāmatas 5 – 6 gadus veciem bērniem latviešu un čigānu
valodā. Tomēr lielākais ieguvums būs multikulturālas izglītības
klases un vecāku atbalsta centra ierīkošana vienā no Jelgavas
skolām, kurā mācās čigānu tautības bērni. Par projekta līdzekļiem
ne tikai tiks ierīkota telpa un iegādāti mācību materiāli, bet arī
apmācīti pedagoga palīgi – čigāni un apmaksāts viena skolotāju
palīga – čigāna  darbs 2011./2012. mācību gadā. «Par to, kurā
skolā vajadzētu ierīkot šo klasi vēl lemsim, bet klasei jābūt
izveidotai līdz 1. septembrim. Arī pedagoga palīgi jāapmāca līdz
septembrim, jo ar jauno mācību gadu tas uzsāks darbu skolā,»
papildina projekta koordinatore Jelgavā, JIP galvenā speciāliste
pirmsskolas izglītības jomā Sarmīte Joma.

Gan pašvaldības iestāžu – JIP, Sociālo lietu pārvaldes,
Sabiedrības integrācijas pārvaldes – speciālisti, gan izglītības
iestāžu pārstāvji, gan paši romu tautas pārstāvji uzskata, ka šis
ir ļoti nepieciešams darbs, jo čigānu integrācija ir visas valsts
un arī citu Eiropas valstu problēma. Speciālisti gan norāda, ka ir
nereti pašiem romu tautības pārstāvjiem trūkst motivācijas un
vēlmes mācīties un strādāt, bet ir arī tādas ģimenes, kuras vēlas
bērnus sūtīt skolā, bet paši neprot ne lasīt, ne rakstīt un nevar
bērnu sagatavot skolai un viņiem nav, kas palīdz. Tieši te varētu
noderēt skolotāja palīgs – čigāns, jo viņam būtu vieglāk
kontaktēties ar ģimenēm un uzzināt par problēmām, kas jārisina.
Pedagogi norāda, ka viena no problēmām ir tā, ka čigānu tautības
bērni vienkārši nenāk uz skolu un iemesli ne vienmēr ir
noskaidrojami. «Čigānu integrācijā ir divi galvenie aspekti –
izglītība un darbs. Nepietiek tikai ar to, ka romu tautības
pārstāvis izmācās un iegūst izglītību, viņam arī jāatrod darbs.
Nereti darba devējs, uzzinot, ka potenciālais darbinieks ir čigāns,
viņam atsaka, bet, ja nav darba, nav prakses un darba, atkal
jāatgriežas pie pabalstu prasīšanas – tas ir apburtais loks, no
kura ir grūti izrauties. Tāpēc uzskatu, ka kādā brīdī risinājums
varētu būt subsidētās darba vietas, kas ļautu čigānu tautības
cilvēkiem, kuri ieguvuši izglītību un profesiju, iegūt praksi, lai
pēc tam vieglāk un veiksmīgāk iekļautos darba tirgū,» uzskata
Sabiedrības pārvaldes vadītāja Rita Vectirāne.

To, ka čigāni ar šādām problēmām saskaras ik dienu,
apstiprina šīs tautības pārstāves Ināra Kozlovska un viņas meita
Dana. Lai gan Ināra ir ieguvusi izglītību, meklējot darbu nācies
saskarties ar noraidošu attieksmi tautības dēļ, sabiedrības
negatīvo attieksmi nākas izjust pat veikalā un citās sabiedriskās
vietās. Pirmā līmeņa augstāko izglītību ieguvusi arī Dana, bet
darbu atrast nav izdevies. «Tas ne tikai grauj manu pašapziņu, bet
arī pazemina tautiešu acīs – viņi saka, ka tas pierāda, ka
izglītībai nav nozīmes un tā neko nedod,» atzīst Dana. Tāpēc viņas
ar mammu augstu vērtē šo projektu un uzsver, ka ļoti būtiski ir
tas, ka izglītotas tiks ģimenes, nevis tikai bērni, lai izprastu
izglītības nozīmi un saprastu, kāpēc bērns ir jāsūta
skolā.

Projektu «Skola un sabiedrība čigānu bērnu iekļaušanai»
finansē Šveices un Latvijas valdība, bet līdzfinansē projekta
partneri – JIP, Jūrmalas pilsētas domes Izglītības nodaļa un Talsu
novada Izglītības pārvalde. Projekta kopējais finansējums ir
nepilns 91 tūkstotis latu. Projekts tiks realizēts līdz 2012. gada
30. jūnijam Jelgavā, Jūrmalā, Talsu novadā, Jēkabpilī un
Valmierā.

Jāpiebilst, ka pirms dažiem gadiem Jelgavā tika realizēts
līdzīgs, uz čigānu integrēšanu vērsts projekts, kura gaitā tika
apmācīts bērnudārza audzinātājas palīgs – čigāns. Ligita Sunīte,
kas 2003. gadā projekta gaitā uzsāka savas darba gaitas pirmsskolas
izglītības iestādē «Pasaciņa»,  nu jau ir pirmsskolas
izglītības skolotāja un šogad saņems Daugavpils universitātes
diplomu par augstāko izglītību.

 Lai gan projekts jau beidzies, tā ilgtspēju pierāda
fakts, ka  skolotāja palīga – čigāna darbs joprojām tiek no
pašvaldības finansēts.

Foto: Ivars Veiliņš