Saeima šodien pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz aizliegt vadīt sabiedrisko transportu, ja tā vadītājam alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,2 promiles.
Patlaban spēkā esošās normas noteic, ka transportlīdzekli vadīt aizliegts, ja alkohola koncentrācija organismā ir lielāka par 0,5 promilēm, bet jaunajiem vadītājiem ar stāžu līdz diviem gadiem – ja alkohola koncentrācija organismā pārsniedz 0,2 promiles.
Tagad sagatavoti attiecīgi grozījumi par aizliegumu vadīt D1, D, D1E un DE kategorijas transportlīdzekli, ja šofera organismā alkohola koncentrācija pārsniedz 0,2 promiles. Ar šiem grozījumiem iecerēts paaugstināt ceļu satiksmes drošību.
Grozījumos Ceļu satiksmes likumā paredzēts noteikt stingrāku esošo regulējumu, kā arī samazināt administratīvās procedūras.
Tāpat transportlīdzekļa vadītājs, kas citas kategorijas transportlīdzekli, tostarp traktortehniku, vada ar M (mopēda), A1 (motocikla bez blakusvāģa ar motora tilpumu zem 125 kubikcentimetriem) vai TRAM (tramvaja) kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesībām, būs saucams pie atbildības par to, ka viņam nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību.
Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka šāda materiālā tiesību norma nepieciešama, lai gadījumos, kad ar minēto kategoriju vadīšanas tiesībām personas vada citu, lielāku kategoriju transportlīdzekļus, piemēram, B, C vai D kategorijai atbilstošus transportlīdzekļus, kam ir nepieciešama gan obligāta apmācība autoskolās, gan eksāmenu kārtošana Ceļu satiksmes drošības direkcijā, personu pie atbildības sauktu saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa pantu par transportlīdzekļa vadīšanu bez tiesībām, nevis par transportlīdzekļa vadīšanu bez attiecīgas kategorijas.
Ceļu satiksmes likums arī noteiks, ka vadītāja apliecības iznīcina Ceļu satiksmes drošības direkcija, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra un Valsts policija. Šāds regulējums ir pamatots ar to, ka visu minēto institūciju rīcībā nonāk nederīgas vadītāju apliecības, kas ir jāiznīcina. Lai apliecības nebūtu jāpārsūta un tādējādi nerastos papildu administratīvie izdevumi, kā arī tiktu novērsti riski apliecību pazušanai, tās pārsūtot jeb nododot citai institūcijai, SM uzskata, ka pareizāk ir apliecības iznīcināt institūcijā, kuras rīcībā nederīgā apliecība ir nonākusi.
Pēc likumprojekta izskatīšanas Saeimā SM būs jāizstrādā un satiksmes ministram jāiesniedz pieņemšanai valdībā Ministru kabineta noteikumu projekts par kārtību, kādā notiek vadītāja apliecību iznīcināšana, kā arī par gadījumiem, kad vadītāja apliecība tiek iznīcināta.
Pēc likumprojekta izskatīšanas valdībā SM sagatavos un satiksmes ministrs iesniegs Saeimā priekšlikumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot attiecīgu atbildību par D kategorijai atbilstošo transportlīdzekļu vadītāju saukšanu pie atbildības, ja alkohola koncentrācija asinīs pārsniegs 0,2 promiles.
Grozījumi arī paredz, ka turpmāk nebūs nepieciešams ārstniecības iestādēs izsniegt medicīnisko uzziņu un atzinumu par medicīnisko pārbaudi, jo informācijas apmaiņa starp iesaistītajām institūcijām notiek elektroniskā veidā.
LETA