Šodien Jelgavā viesojās Krievijas galvaspilsētas Maskavas valdības delegācija. Vizītes centrālais notikums – autobusu ražošanas rūpnīcas «Amo Plant» svinīgā atklāšana ar lentas griešanu. «Tas, kas septiņu gadu laikā ir paveikts, ir ļoti daudz, bet priekšā gaidāms ne mazāks darbs – ražošana nupat kā uzsākta, bet tagad jādomā, kā to paplašināt un kādos veidos realizēt savu produkciju,» uzsver Maskavas mērs Jurijs Lužkovs.
Ilze Knusle-Jankevica
Pēc svinīgās rūpnīcas atklāšanas delegācija devās ekskursijā pa rūpnīcu un apskatīja teju visus autobusu ražošanas posmus. Šobrīd tiek ražoti pirmie desmit pilsētas zemās grīdas autobusi «Ambassador», kuros ir 35 sēdvietas, bet kuri spēj uzņemt 85 pasažierus. «Pirmais no šiem desmit autobusiem ir gandrīz gatavs – tam atlikuši vairs tikai programmēšanas darbi,» portālam www.jelgavasvestnesis.lv pastāstīja uzņēmuma ražošanas direktors Juris Ričiks. Pavisam šiem autobusiem, kas tiek ražoti pēc Holandes koncerna VDL licences, ir 15 ražošanas pozīcijas un kādā no tām atrodas visi desmit autobusi. Bet tas vēl nav viss – pēc tā paša VDL licences «Amo Plant» plāno ražot mazliet ietilpīgākus pilsētas zemās grīdas autobusus (48 sēdvietas), bet nule kā uzsāktas pārrunas par divu jaunu produktu ražošanas uzsākšanu. «Viens no jaunajiem produktiem varētu būs tā saucamais skolas autobuss ar 42 – 46 sēdvietām, kurš ir ļoti izturīgs uz ceļiem. Otrs produkts varētu būt pilsētas zemās grīdas autobuss pēc vācu firmas MAN licences. Ja šobrīd mēs paši konstruējam autobusa karkasus, tad MAN gadījumā mums būtu mazāk darba, jo plānots ievest jau gatavus karkasus, te būtu jāveic tikai iekšējie darbi,» tā J.Ričiks.
Savukārt «Amo Plant» valdes loceklis Aleksejs Maslovs informēja, ka šobrīd paralēli autobusu ražošanai norit darbs pie vidējas tonnāžas kravas automašīnu «Zil» adaptācijas Eiropas tirgum. Tāpat uzņēmums ir uzsācis Āfrikas tirgiem adaptētu traktoru montāžu. «Nākotnē plānojam izveidot te līdzās vēl vienu ražotni – kompozītmateriālu detaļu rūpnīcu,» norāda A.Maslovs. Rūpnīcas projekts jau ir izstrādāts, bet šobrīd tiek meklēti veidi, kā piesaistīt nepieciešamo finansējumu. Jaunajā ražotnē, kuras nosaukums būs «Amo Plast, plānots investēt 15 miljonus eiro. Daļu no līdzekļiem plānots iegūt caur ES struktūrfondiem, savukārt J.Lužkovs vizītes noslēgumā apstiprināja, ka Maskavas valdība, visticamāk, piešķirs nepieciešamos līdzekļus, jo uzskata šo projektu par perspektīvu. Jaunajā rūpnīcā plānots ražot plastikātus, kas nepieciešami gan mašīnbūvē, gan citās nozarēs.
Jelgavas pilsētas mērs Andris Rāviņš uzsver, ka šodien Jelgavai ir liela diena, jo auglīgi noslēdzies viens posms, kas aizsācies pirms septiņiem gadiem pēc pirmās tikšanās ar J.Lužkovu. «Ceļš, ko gājām, nebija viegls, un sākumā bija neuzticības un šaubu caurvīts, bet tagad redzam, ka kurss ir pareizais, vien jāturpina ražošanas process,» tā A.Rāviņš, piebilstot, ka šis ir pirmais lielais projekts, kas Latvijā tiek realizēts ar Maskavas līdzfinansējumu.
Jāatgādina, ka «Amo Plant» akcionāri ir Maskavas valdība (92,6 procenti), a/s «Amo Zil» (4,4 procenti), Jelgavas pašvaldība (2,6 procenti) un a/s «Ferrus» (0,3 procenti). Uz jautājumu, kāpēc pirms daudziem gadiem izlemts rūpnīcu būvēt Jelgavā, J.Lužkovs atbild: «Tā ir iespēja vieglāk iekļūt Eiropas tirgū.»
Foto: Ivars Veiliņš