27.4 °C, 0.7 m/s, 55.8 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūra«Man sāp sirds par to, kas notiek Latvijas kultūrā»
«Man sāp sirds par to, kas notiek Latvijas kultūrā»
22/08/2010

Jaunais čellists Maksims Beitāns mūziķu vidū jau tiek uzskatīts par pasaulslavenā čellista Mišas Maiska pēcteci, jo spēj uz čella virtuozi izspēlēt vijoļu partijas. Koncertu afišās rakstīts, ka viņš pārstāv Šveici, taču patiesībā šis jauneklis ir no Jelgavas un čellu iemīlējis tieši Jelgavas Mūzikas vidusskolā. Šobrīd uz diviem mēnešiem Maksims ir mājās – Jelgavā – un gatavojas lielajam solokoncertam Latvijā 25. augustā pulksten 19 Rīgas Latviešu biedrības namā.

Ritma Gaidamoviča

Jaunais čellists Maksims Beitāns mūziķu vidū jau tiek
uzskatīts par pasaulslavenā čellista Mišas Maiska pēcteci, jo spēj
uz čella virtuozi izspēlēt vijoļu partijas. Koncertu afišās
rakstīts, ka viņš pārstāv Šveici, taču patiesībā šis jauneklis ir
no Jelgavas un čellu iemīlējis tieši Jelgavas Mūzikas vidusskolā.
Šobrīd uz diviem mēnešiem Maksims ir mājās – Jelgavā – un gatavojas
lielajam solokoncertam Latvijā 25. augustā pulksten 19 Rīgas
Latviešu biedrības namā.

Maksims Jelgavas Mūzikas vidusskolu absolvējis 2006. gadā, vēlāk
trīs gadus mācījies Londonas Karaliskajā mūzikas koledžā, bet nu
jau gadu par savu dzīves un pilnveides valsti izvēlējies Šveici un
studē maģistrantūrā Šveices konservatorijā Lugano. «Kāpēc Šveice?
Tāpēc, ka man ir iespēja mācīties pie slavenā profesora Johannesa
Guricka. Jā, pēc lielās Londonas biju pārsteigts, ka tagad uz laiku
tieku «ieslodzīts» mazajā pilsētā Lugano, taču tur ir visi
apstākļi, lai es mācītos, sevi pilnveidotu un spēlētu vēl labāk.
Tur ir kolosāli, smaidīgi cilvēki, kādus es diemžēl neredzu mājās,
Latvijā,» atzīst Maksims. Runājot par dzīvi Lugano, Maksims stāsta,
ka atšķirībā no Latvijas skolām viņa skola ir atvērta 24 stundas
diennaktī un spēlēt var iet, kad vien vēlas. Tiesa, ne pie atvērta
loga, citādi par traucēšanu var pienākties bargs sods. «Kaimiņus
traucēt nedrīkst. Uzreiz klāt policija, pirmo reizi tevi pabrīdina,
vēlāk jau sods – 1000 franki jeb aptuveni 500 lati. Logus nevirinu,
lai nesagādātu sev nepatikšanas,» smaidot teic Maksims.

Uz ielas var muzicēt tikai četras ar pusi
stundas

Maksims atklāj, ka arī pret ielu muzikantiem tur attieksme ir
pavisam cita – ieviesta sava sistēma. Latvijas kārtība mums visiem
diezgan skaidra – mūziķis grib nopelnīt, aiziet, piemēram, vakarā
uz Vecrīgu un vienkārši uzspēlē. «Katrs mūziķis taču grib papildus
nopelnīt, un spēlēt uz ielas ir viens no ātrākajiem variantiem, kā
iegūt lieku kapeiciņu. Tiesa, man tas beidzās neveiksmīgi. Proti,
izrādās, ka šeit par to, ka spēlēsi, ir jāsamaksā 20 franki jeb 10
lati, tikai tad saņem atļauju. Mēs to nezinājām, un rezultātā mums
atņēma visu nopelnīto. Vairs neatceros, cik tas bija, taču stundā
var nopelnīt ap 150 latiem,» stāsta Maksims. Šveicē īpaši domāts
par to, lai netiktu traucēti vietējie iedzīvotāji, tieši tālab uz
ielas spēlēt var tikai no pulksten 12 līdz 13.30 un no 17 līdz
20.

Jaunā čellista ikdiena esot ļoti saspringta, tāpēc vairs
neatliekot laika ielu muzicēšanai. Galvenais esot privātstundas pie
skolotāja, kopīgas koncertprogrammas ar slaveniem mūziķiem. «Mans
virziens ir solo performance, taču nevaru arī bez kamermūzikas,
tāpēc spēlēju orķestrī. Brīvajā laikā arī sportoju. Protams, visam
pa vidu vēl koncerti,» stāsta Maksims.

Pietrūkst Jelgavas Mūzikas vidusskolas
disciplīnas

Tiesa, Jelgavā viņš vairs nav īpaši biežs viesis, vien šogad
gadījies mājās būt jau otro reizi. Februārī čellists piedalījies
Latvijas mūzikas Gada balvā, pirmo reizi kopā ar Latvijas
Nacionālās operas pirmo vijoli Raimondu Ozolu uzstājoties ar
programmu Maikla Džeksona piemiņai. Un tagad pārbraucis, lai
sniegtu solokoncertu. Taču mūziķis atzīst, ka Jelgavā viņam ir
prieks atgriezties un vienmēr ir gatavs parādīt, ko iemācījies.
«Mūziķiem visa dzīve ir ceļojums, taču ir patīkami apzināties, ka
man Jelgavā ir mājas, kur mani vienmēr gaidīs,» teic Maksims. Viņam
mūsu pilsēta vairāk asociējas ar Mūzikas skolu, kur viņš pavadījis
dzīves lielāko un, kā pats saka, labāko daļu, neskatoties uz
stingro disciplīnu, kas no viņa prasīta. «Varbūt pat tā disciplīna,
kas ieaudzināta te, man mazliet pietrūkst Šveicē. Es esmu ļoti
pateicīgs savai skolotājai Irinai Titarenko, kura mani «ganīja» kā
savu dēlu, ievadīja čella spēlē, ļāva iemīlēt šo instrumentu. Pie
viņas es atnācu, kad vēl nebiju četrus gadus vecs, pateicoties
mammai, kura parādīja fotogrāfiju ar šo instrumentu un prasīja:
«Gribi tādu spēlēt?» Ko es zināju tādā vecumā, tikai teicu «jā» un,
līdzi ņemot savas rotaļlietas, mēroju ceļu uz Mūzikas skolu. Un te
nu es esmu,» stāsta Maksims.

«Mūzika nav sports, bet bauda»

Jā, te nu viņš ir. Viņam jau bijuši neskaitāmi koncerti, jau 17
starptautiskos konkursos saņēmis godalgotas vietas, viņa kontā ir
četras «Grand Prix» balvas – divas konkursā «Talants Latvijai»,
vienu Austrijā un 2004. gadā, vēl mācoties mūsu Mūzikas vidusskolā,
viņš saņēmis Latvijas Nacionālās operas dibinātāja Teodora Reitera
«Grand Prix» balvu. «Mūzika nav sports, bet gan bauda, tāpēc
vienmēr koncertējot uzsvaru lieku uz sevis parādīšanu, ne prēmijām.
Protams, ir patīkami tās saņemt, taču lielākā mūziķa balva ir
brīdī, kad viņš ir apmierināts ar savu sniegumu. Man galvenais ir
kontakts ar publiku, jo tās ir tādas emocijas! Mūzikai virsotnes ir
augstas! Manuprāt, esmu vēl tikai  pašā sākumā. Tikai tagad
saprotu, ka mūzika ir grūta un tas viss prasa daudz pūļu, pacietību
un koncentrēšanos, lai uzkāptu virsotnēs,» tā Maksims.

«Latvijā ir tik daudz
talantīgu jauniešu»

Taujāts, vai kādu reizi sevi pieķēris pie domas atgriezties
Latvijā, Jelgavā, Maksims atzīst, ka viņš mīl savu pilsētu, taču
viņam sāp sirds par to, kas Latvijā notiek ar kultūru. «Diemžēl
Latvijā kultūrai pievērš arvien mazāku uzmanību. Ar kultūru mēs
saprotam ļoti daudz – dejot, dziedāt, spēlēt, gleznot, deklamēt…
Mani, protams, vairāk interesē, kas notiek ar klasisko mūziku. Mums
ir tik daudz talantīgu jauniešu, vajag tikai nedaudz pabīdīt viņus,
un Latvijas vārds skanēs pasaulē ļoti plaši. Paldies manai skolai,
pilsētai, kas mani atbalstīja, un, pieliekot savu gribasspēku,
pūles, es varēju tikt tālāk. Tieši tāpēc es mīlu savu skolu, savu
pilsētu. Diemžēl šobrīd Latvijā es sevi neredzu. Šveicē ne tikai
mūzikas, bet arī dzīves līmenis ir augstāks, tāpēc tagad esmu tur,»
atzīst Maksims, tomēr nenoliedz, ka ir mazliet noguris no dzīves
ārpus Latvijas un tagad divus mēnešus padzīvos Jelgavā. Maksims
neslēpj, ka augstākas prasības mācoties noteikti ir Latvijā.
«Viņiem sistēma ir pielaidīgāka, taču ir iespēja studēt pie plaši
pazīstamiem mūziķiem,» tā Maksims.

Gatavojas solokoncertam

Arī šobrīd Maksims, kā agrāk, teju katru dienu mēro ceļu uz
Mūzikas skolu, lai kopā ar skolas pedagoģi pianisti Natāliju
Prihodčenko sagatavotos Maksima solokoncertam, kurā skolotāja
spēlēs klavieres. Tas notiks nākamtrešdien, 25. augustā, pulksten
19 Rīgas Latviešu biedrības namā. Programmā – Ludviga van
Bēthovena, Gabriela Forē un Astora Piacollas skaņdarbi. «Šie darbi
būs manā interpretācijā. Tā teikt, ar mazliet jaunu skanējumu,» tā
Maksims. Jāpiebilst, ka Maksims ar koncertiem līdz šim Jelgavā
uzstājies kultūras namā un Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un
mākslas muzejā.

Foto: Ivars Veiliņš