Šodien Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādes «Vārpiņa», «Sprīdītis» un Jelgavas 4. vidusskolu pieredzes apmaiņas vizītē apmeklē ciemiņi no Amerikas Savienotajām Valstīm. Redzot darbu mūsu bērnudārzos, viņi uzteic mājīgo atmosfēru – telpas esot iekārtotas kā bērnu otrajās mājās. ASV viss esot akadēmiskāk, un šī esot lieta, ko varētu no mums mācīties.
Ritma Gaidamoviča
Jelgavas izglītības iestādes apmeklēja pedagoģe no ASV Petija Pīrsa un divi viņas studenti. Viņu vizītes galvenais mērķis bija izzināt, kā Jelgavā strādā ar bērniem ar īpašām vajadzībām. Bērnudārzs «Rotaļa», kuram visvairāk speciālo grupiņu, ir slēgts, tāpēc ciemiņi devās uz diviem citiem bērnudārziem, kur vasarā mācās arī bērni no «Rotaļas». Viesi Iepazinās ar «Vārpiņas» darbu, darba metodēm, skolotāju darbu, apskatīja gan rotaļu laukumus, gan grupiņas un citas lietas. Diezgan lielu izbrīnu ārzemju kolēģiem radīja tas, ka vecākiem pašvaldības bērnudārzā ir jāmaksā tikai par ēdināšanu. «Pie mums ASV bērniem līdz četriem gadiem mācības bērnudārzā ir par maksu,» stāsta ASV pedagoģe. Viņiem interesēja arī kritēriji, pēc kā nosaka, kad bērns var iet uz skolu. Īpaši saistoša viņiem šķita bērnu novērtēšana. Vecākajā grupiņā atrodas liela tabula ar nosaukumu «Zaļā gaisma» skolai. Tabulas augšpusē uzrakstīti bērnu vārdi, labajā sānā dažādas iemaņas, piemēram, prot lasīt, prot rakstīt, pazīst burtus, prot sarunāties ar citiem bērniem, prot pajautāt palīdzību, bet pretī tām katram bērnam uzlīmēts vai nu sarkans vai zaļš punktiņš. Zaļais nozīmē – bērns ir labi to apguvis un prot, sarkanais – viņam ir jāpalīdz. Šī tabula ļauj novērtēt, cik gatavs bērns ir doties uz skolu. «Tā ir ļoti interesanta metode, manuprāt, veiksmīga ideja,» tā Petija Pīrsa.
Vislielāko sajūsmu ārzemju kolēģi izrādīja par mūsu pirmsskolas izglītības iestāžu rotaļu laukumiem un grupiņām. «Pie jums ir daudz mājīgāk. Pedagogi ir rūpējušies, lai bērni šeit justos kā savās otrajās mājās, galu galā viņiem šeit jāpavada ļoti daudz laika. Mums tā pietrūkts un šķiet, ka šī ir lieta, ko mēs varētu aizņemties no jums. Mēs ļoti gribētu, lai arī pie mums tā būtu. Uzteicami arī dekori grupās – pie sienām izliktie bērnu darbi. Noteikti atzīmējami arī jūsu dienas plāni un iespēja bērniem pašiem palīdzēt audzinātājām. Ceļš uz skolu arī jums ir vieglāks, jo jūsu bērniem tas ir ilgāks. Mēs jau skolā sākam iet no piecu gadu vecuma, bet jūs tikai no septiņu. Noteikti uzteicams ir arī tas, ka jums par pašvaldības bērnudārzu vecākiem nav jāmaksā,» tā P.Pīrsa, piebilstot, ka tieši šī iemesla dēļ – ka jāmaksā –, bērnudārzus ASV apmeklējot tikai 60 līdz 70 procentu bērnu, jo viss atkarīgs no ģimenes materiālā stāvokļa. Ņemot vērā, ka kolēģi no ASV vēlējās uzzināt tieši par bērnu ar īpašām vajadzībām apmācību, uzdoti arī daudzi jautājumi izglītības iestāžu pedagogiem – kā notiek darbs ar veselo bērnu, kuru grupiņās mācās bērni ar īpašām vajadzībām, vecākiem; kā tiek organizēts darbs ar bērniem ar īpašām vajadzībām; par sociālo iekļaušanos un citi.
Jāpiebilst, ka ASV pedagoģe jau visu nedēļu ir Latvijā, jo nedēļas sākumā Rīgā piedalījusies starptautiskā konferencē «Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā», kurā piedalījās vairāk nekā 500 dalībnieku no 61 valsts. Tostarp bija arī pieci pedagogi no Jelgavas – Izglītības pārvaldes galvenā speciāliste pirmsskolas izglītības jautājumos Sarmīte Joma un četras audzinātājas, kuras savu profesionalitāti apliecinājušas, saņemot Starptautisko skolotāju meistarības sertifikātu – Ilze Lauberga-Čuda no «Pasaciņas», Iveta Briņķe no «Vārpiņas», Anita Kupste un Dzidra Eversone no «Rotaļas». Pedagoģēm dalību seminārā apmaksāja Jelgavas pašvaldība.
Foto: Krišjānis Grantiņš