Latvijas Pašvaldību savienība pieprasa nodrošināt pašvaldību autoceļiem un ielām finansējumu vismaz 2009. gada līmenī.
Šāda prasība pausta Pašvaldību savienības Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim, satiksmes ministram Kasparam Gerhardam un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai adresētā vēstulē, aģentūru LETA informēja LPS padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos Dace Zvirbule.
Pašvaldību savienība norāda, ka pašreizējais finansējums ir 2003. gada līmenī un pašvaldības kā autoceļu un ielu uzturētāji vairs nespēj garantēt sabiedrībai drošus un pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus un pārvietošanās iespējas.
Pašvaldību savienība, norādot, ka vairāk nekā 30% valsts autoceļu ir sabrukuši, aicina nopietni izvērtēt, vai radušies zaudējumi tautsaimniecībā saistībā ar autoceļu kritisko stāvokli ir samērīgi ar neadekvāti mazo finansējumu autoceļu nozarē un formālo ietaupījumu valsts budžetā.
Pašvaldību savienība rosina rast iespēju piesaistīt ES finansējumu valsts vietējo ceļu sakārtošanai.
Vēstulē Pašvaldību savienība norāda, ka, pamatojoties uz Ministru prezidenta 2010. gada 9. februāra rezolūciju, tika izveidota darba grupa, kurā Satiksmes ministrijai kopīgi ar Iekšlietu ministriju, Novadu apvienības valdi un RAPLM bija jāizvērtē pašvaldībām piešķirtais valsts budžeta finansējums pašvaldību ceļu uzturēšanai un jāinformē Ministru prezidents.
Pašvaldību savienība vēstulē norāda, ka 53 pašvaldības šī gada 1. ceturksnī autoceļu un ielu uzturēšanā līdzekļus izlietojušas vairāk nekā iepriekšējā gada 1. ceturksnī, turklāt piešķirto līdzekļu apjoms šogad ir par 28% mazāks nekā pagājušajā gadā.
Pamatojoties uz Novadu apvienības valdes priekšlikumiem, Pašvaldību savienība jau 12. martā nosūtīja Satiksmes ministrijas darba grupai vēstuli, kurā pieprasīja atjaunot mērķdotāciju sadales proporciju starp pašvaldībām un valsti 30% pret 70%, kompensējot pašvaldībām neizmaksāto starpību 5,55 miljonu latu apmērā no valsts budžeta sadaļas «Neparedzētie izdevumi».
Pašvaldību savienība arī prasa atjaunot Valsts atbalsta programmu valsts vietējiem ceļiem, šim nolūkam paredzot finansējumu no ES struktūrfondiem, un sakarā ar kraso finansējuma samazinājumu veikt ES fondu līdzekļu pārdali pašvaldību autoceļu un ielu finansēšanai.
Pašvaldību savienība arī norāda, ka salīdzinājumā ar 2008.gadu finansējums pašvaldību autoceļiem un ielām ir samazinājies 3,5 reizes.
Jau 12. marta vēstulē Satiksmes ministrijai Pašvaldību savienība norādīja, ka atbilstoši likumam «Par autoceļiem» 2010. gadā mērķdotācijās pašvaldībām būtu jāpiešķir 74,4 miljoni latu.
Pašvaldību savienība vēlas saņemt atbildes uz jautājumu, kāpēc Valsts autoceļu programmai pretēji likumam «Par autoceļiem» tiek atvēlēts tikai 25,9% paredzēto 80% vietā no akcīzes nodokļa naftas produktiem un kādēļ šajā programmā netiek iekļauta transporta nodeva.
Tāpat savienība vēlas uzzināt, vai ir samērīga finansējuma sadale, ja valsts autoceļiem finansējums Valsts autoceļu programmā ir 2690 lati uz vienu kilometru, tostarp valsts autoceļu ikdienas uzturēšanai 1800 latu, bet pašvaldību autoceļiem un ielām 519 lati uz vienu kilometru, tostarp autoceļu ikdienas uzturēšanai nedaudz vairāk par 400 latiem uz vienu kilometru.
Pašvaldību savienība norāda, ka neviena valsts institūcija nav izvērtējusi finanšu nepieciešamību pašvaldību ielu un autoceļu ikdienas vai periodiskai uzturēšanai. Pēc kādiem principiem tad tiks aprēķinātas un noteiktas mērķdotācijas pašvaldībām nākamajā gadā, ja finansējums netiek piesaistīts akcīzes nodoklim naftas produktiem un transporta nodevai? Būtībā mērķdotāciju sadale atbilst 2009. gada 2. pusgada faktam, sadalot to pa mēnešiem, un nekādi citi kritēriji vai sadales principi netiek ievēroti, līdz ar to zudis ne tikai tiesiskais pamats Valsts autoceļu fonda programmai, bet arī pamatojums mērķdotāciju sadales kritērijiem un finansējums pašvaldībām būtībā ir nevis mērķdotācija, bet valsts neargumentēts pabalsts autoceļu un ielu uzturēšanai, norāda Pašvaldību savienība.
LETA