15.7 °C, 0.6 m/s, 94.6 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaLLU mācībspēki konferencē aktualizē studiju kvalitātes jautājumu
LLU mācībspēki konferencē aktualizē studiju kvalitātes jautājumu
25/01/2010

LLU aulā 22. janvārī pulcējās augstskolas akadēmiskā saime, lai uzklausītu 11 mācībspēku ziņojumus par tēmu «Kvalitatīvas studijas», ziņo LLU Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Sandra Šteinerte.

Ritma Gaidamoviča

LLU aulā 22. janvārī pulcējās augstskolas akadēmiskā
saime, lai uzklausītu 11 mācībspēku ziņojumus par tēmu
«Kvalitatīvas studijas», ziņo LLU Sabiedrisko attiecību daļas
speciāliste Sandra Šteinerte.

Ar pirmo ziņojumu «Moduļu sistēmas ietekme uz studiju kvalitāti»
uzstājās Meža fakultātes (MF) dekāns Dagnis Dubrovskis, kurš
dalījās piecu gadu pieredzē par moduļu sistēmas realizēšanu
fakultātē. Moduļu sistēma MF ieviesta 2004./2005.studiju gadā un
šobrīd veiksmīgi tiek lietota 3.,4.kursa studentu apmācībai. Par
moduļu sistēmas priekšrocībām D.Dubrovskis minēja studentu
mobilitāti (izmantojot ERASMUS apmaiņas programmas), intensīvāku
studiju darbu, kas veicina studenta koncentrēšanos uz vienu studiju
kursu un veiksmīgāku iespēju ievērot studiju kursu pēctecību.
Referents norādīja, ka sistēmas trūkumi ir mācībspēku pārslodze,
realizējot vairākus studiju kursus paralēli un studentu nespēja
operatīvi pielāgoties moduļu sistēmai 3.kursā, pirmo reizi studējot
šādā veidā.

Informācijas tehnoloģijas fakultātes (ITF) Matemātikas katedras
lektore Anna Vintere referātā «Informācijas komunikāciju
tehnoloģiju (IKT) izmantošanas veidi studiju procesa
intensificēšanai un kvalitātes uzlabošanai» akcentēja funkcijas,
kādas studiju procesā veic moderno tehnoloģiju izmantošana, kas
galvenokārt ir atbalsta vai asistēšanas funkcija. A.Vintere atzina,
ka augstākās matemātikas pamatkursā IKT var izmantot tikai kā
atbalstu, nevis pamatzināšanu pakāpenisku veidošanu, kā to dara e –
mācībās, kur tiek veidoti speciāli materiāli, lai students studiju
kursus varētu apgūt patstāvīgi, soli pa solim. A.Vintere ieteica
organizēt diskusijas un mēneša seminārus par IKT izmantošanu
studiju procesā. 

LLU Informatīvo sistēmu nodaļas vadītāja Sandra Sproģe
konferencē uzstājās ar lasījumu «Kvalitātes modelis studiju
programmu pašnovērtēšanai», kur akcentēja fakultāšu pašnovērtējumu
ziņojumu nozīmi iekšējās un ārējās kvalitātes vērtēšanai. S.Sproģe
akcentēja, ka pašnovērtējuma ziņojumiem ir patvaļīga (nav vienota)
struktūra un netiek nodalīti ziņojumi dažādām studiju programmām.
Tāpat referente uzskaitīja iespējas, kā labāk realizēt ziņojumu
publisku pieejamību, kā arī piedāvāja kvalitātes modeli, kā turpmāk
varētu veikt pašnovērtējumu ziņojumu sagatavošanu un
publicēšanu.

Ekonomikas fakultātes (EF) profesore Baiba Rivža konferencē
lasīja referātu «Studiju kvalitātes saglabāšana maģistra studijās
LLU EF», kur demonstrēja maģistrantu aptaujas datus par izmaiņām
studiju procesā pēc augstskolas finanšu resursu samazinājuma
2009.gadā. 53,5 procenti maģistrantu izjūt izmaiņas studiju
nodrošinājumā, norādot, ka pieejami krietni mazāk izdales
materiālu, bet 34,9 procenti studentu norādīja uz izmaiņām
pasniedzēju attieksmē, kas kļuvusi noraidošāka. 74 procenti
aptaujāto atzīmē, ka krīze līdz šim studiju kvalitāti nav būtiski
ietekmējusi, tomēr norāda, ka manāmas bažas gan studentu, gan
mācībspēku vidū par fakultātes un visas universitātes nākotni. 88,4
procenti aptaujāto maģistrantu uzskata, ka taupīt augstskolas
resursus uz mācībspēkiem nedrīkst, jo, samazinot algas,
pasniedzējiem zudīs motivācija strādāt.

Latvijas Universitātes (LU) Karjeras centra pārstāve Agita
Šmitiņa prezentēja daļu no sava promocijas darba par studiju
pārtraukšanas iemesliem LU. Viņa prezentācijā norādīja, ka studentu
atbirums norāda uz augstskolas kvalitāti, studentu vajadzību
izpratni un augstskolas reputāciju. Vienu no problēmām A.Šmitiņa
norādīja aprēķinu trūkumu par to, cik augstskolai izmaksā viena
neabsolvējuša studenta izglītošana, kas ir valsts līdzekļu tērēšana
bez rezultāta. Tāpat referente norādīja, ka galvenie iemesli, kāpēc
studenti pamet studijas, ir vilšanās augstskolā, apjukums par savu
izvēli un grūtības iekļauties darba tirgū.

Konferences noslēgumā uzstājās Sociālo zinātņu fakultātes dekāns
Voldemārs Bariss ar ziņojumu «Mācībspēks studenta vērtējumā: LLU
ikgadējās aptaujas rezultāti», kur akcentēja galvenās tendences
mācībspēku vērtējumā trīs gadu griezumā. Anketēšana notiek katru
gadu, kur studentam mācībspēks jānovērtē desmit pozīcijās piecu
baļļu sistēmā. Pēc studentu vērtējuma LLU mācībspēku stiprās puses
ir studiju kursa pilnīga pārzināšana, iepazīstināšana ar mācību
priekšmeta saturu un objektīva vērtēšana. Šīs pozīcijas studenti
vērtē vidēji 4,5 baļļu vērtībā, savukārt par vājajām pusēm uzskata
oratora prasmju, efektīvu mācību metožu lietošanas trūkumu un
nespēju radīt interesi par konkrēto studiju priekšmetu. Šos
aspektus jauniešu vidēji vērtē ar 3,8 ballēm. V.Bariss atzīst, ka
ar katru gadu studenti, aizpildot anketas, kļūst aizvien kritiskāki
un nekautrējas norādīt mācībspēku nepilnības.

Studenti norāda, ka galvenās problēmas studiju darbā ir studiju
priekšmetu satura dublēšanās un neveiksmīga studiju kursu
pēctecība, kā arī svešvalodu, fizikas un matemātikas kursu apguvē
studiju kursa klausītāju nedalīšana atbilstoši zināšanu līmeņiem un
atsevišķās studiju programmās – mūsdienu prasībām neatbilstošs
praktisko darbu tehniskais nodrošinājums.

LLU rektors profesors Juris Skujāns atzīst, ka ikgadējā
metodiskā konference ir iespēja izvērtēt un saprast, ko uzlabot
studiju procesā, lai pašreizējā ekonomiskajā situācijā nezaudētu
studentus.