2.4 °C, 1.2 m/s, 94.9 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaCilvēki izvērtē, ko pirkt, un vairāk gatavo mājās
Cilvēki izvērtē, ko pirkt, un vairāk gatavo mājās
29/12/2009

Kaut arī pircēju skaits pirmssvētku laikā, salīdzinot ar pērno gadu, nav būtiski samazinājies, tirdzniecības vietu apgrozījums ir krities. Cilvēki aizvien biežāk izvērtē, ko iegādāties, turklāt nereti pirkumi tiek veikti nevis vienā veikalā, kā agrāk, bet gan vairākos, apzinot lētāko piedāvājumu, atzīst aptaujātie tirdzniecības vietu pārstāvji.

Ritma Gaidamoviča

Kaut arī pircēju skaits pirmssvētku laikā, salīdzinot ar
pērno gadu, nav būtiski samazinājies, tirdzniecības vietu
apgrozījums ir krities. Cilvēki aizvien biežāk izvērtē, ko
iegādāties, turklāt nereti pirkumi tiek veikti nevis vienā veikalā,
kā agrāk, bet gan vairākos, apzinot lētāko piedāvājumu, atzīst
aptaujātie tirdzniecības vietu pārstāvji.

Aptaujātie pilsētas lielāko tirdzniecības vietu pārstāvji
portālam http://www.jelgavasvestnesis.lv/ atklāj,
ka pircēju pieplūdums, protams, šobrīd salīdzinājumā ar novembri un
decembra sākumu ir ievērojams, taču tas ir krietni mazāks nekā pērn
Ziemassvētku laikā un pirms Jaungada svinībām. «Rimi» sabiedrisko
attiecību speciāliste Zane Eniņa stāsta, ka lielākais pieplūdums
bijis tieši 23. decembrī un tādam veikals gatavojas arī rīt, dienu
pirms vecgada vakara.

Tiesa gan – daudz rūpīgāk gan tiekot skatīts, ko likt groziņā,
impulsīvu pirkumu šajā laikā gandrīz vairs nav. «Pircēji izvērtē,
ko patiesi viņiem vajag. Sarucis konservēto dārzeņu pārdošanas
apjoms, jo vasarā un rudenī cilvēki paši mājās ir sakonservējuši
dažādus dārzeņus un augļus,» stāsta SIA «Media Jelgava» veikala
«Menaks» jeb tautā sauktā «Otto» veikala vadītāja Māra Ķeņģe.
«Mainījušies arī iedzīvotāju paradumi. Ja agrāk cilvēks ienāca
vienā veikalā un tur arī nopirka visas nepieciešamās preces, tad
tagad viņš izstaigā vairākus veikalus un pērk tikai tur, kur lētāk.
Jā, tādējādi tiek patērēts laiks, taču ietaupījums tomēr ir
manāms,» tā «Elvi» pārstāve Vineta Grigāne. Nenoliedzami – visos
veikalos pircēji priekšroku dodot dažādām akcijas precēm. «Katrs
domā un rēķina, kā ietaupīt, jo ieņēmumi cilvēkiem ir
samazinājušies,» tā «Iki» pārstāve.

Veikalu pārstāvji atzīst, ka svētku preču grozos izmaiņas ir
mazas, vienīgi to daudzumos gan tās vērojamas. Tiek pirktas
konkrētas lietas, kas svētkiem piedienas, – gaļa, piparkūkas,
pelēkie zirņi, mandarīni un citas. «Šogad cilvēki gan izvērtē, cik
daudz visu pirkt, un raugās, lai pāri nekas nepaliktu. Ja
iepriekšējos gadus cilvēki mājās gatavoja tikai pamatēdienu, jo
plātsmaizes vai saldos ēdienus veikalos nopirka jau gatavus, tad
šogad arī tos viņi gatavo paši. Palielinājies dažādu izejvielu
apgrozījums – miltu, saldā krējuma. Pieņemu, ka cilvēki
izrēķinājuši, ka tas sanāk lētāk,» tā Z.Eniņa. «Maxima» preses
sekretārs Ivars Andiņš novērojis, ka šajā gadā uz svētkiem daudz
veiksmīgāk rit zivju tirdzniecība, bet gaļas produktu pirkšanas
apjoms samazinājies. «Iespējams, tas tāpēc, jo zivīm bieži ir
atlaides. Var jau arī būt, ka beidzot cilvēki ieklausījušies
dietologu teiktajā, ka zivis ir veselīgākas,» tā I.Andiņš.

Taču, neskatoties uz to, ka pircēju skaits palielinājies,
veikalu apgrozījums arī pēc svētkiem būšot mīnusos, jo cilvēki
vairs tik daudz nepērk, turklāt šogad esot kritušās arī pārtikas
produktu cenas. Tāpat ļoti daudz preču tiek pārdotas par akcijas
cenām, līdz ar to kopējais apgrozījums ir mazs.

Foto: Ivars Veiliņš