22.8 °C, 1.4 m/s, 75 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaJelgavas pedagogi neviennozīmīgi vērtē ideju mācības uzsākt no sešu gadu vecuma
Jelgavas pedagogi neviennozīmīgi vērtē ideju mācības uzsākt no sešu gadu vecuma
15/09/2009

Turpinot izglītības sistēmas reformas, no 2010. gada 1. septembra tiek plānota pārēja uz pamatizglītības apguvi no sešu gadu vecuma, vienlaikus nodrošinot piecgadīgo bērnu sagatavošanu pamatizglītības apguvei. Jelgavas izglītības pārvaldes vadītāja un Jelgavas pamatskolu direktori atzīst, ka šādas izmaiņas nav vērtējamas viennozīmīgi un prasīs apjomīgu darbu, lai izstrādātu jaunu izglītības saturu.

Ritma Gaidamoviča

Turpinot izglītības sistēmas
reformas, no 2010. gada 1. septembra tiek plānota pārēja uz
pamatizglītības apguvi no sešu gadu vecuma, vienlaikus nodrošinot
piecgadīgo bērnu sagatavošanu pamatizglītības apguvei. Jelgavas
izglītības pārvaldes vadītāja un Jelgavas pamatskolu direktori
atzīst, ka šādas izmaiņas nav vērtējamas viennozīmīgi un prasīs
apjomīgu darbu, lai izstrādātu jaunu izglītības
saturu.

 

Par šādām izmaiņām teikts Izglītības un
zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotajā ziņojumā, kas iesniegts
izskatīšanai Valsts prezidenta sasauktajā ārkārtas vadības sēdē.
Jelgavas izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza atzīst, ka
plānotās izmaiņas nav viennozīmīgi vērtējamas. «Esmu piedalījusies
vairākās Izglītības un zinātnes ministrijas sanāksmes, kurās
piedalījušies arī departamentu vadītāji, kuriem iezīmēti uzdevumu,
kas jādara, lai šīs izmaiņas veiktu. Es domāju, ka šie uzdevumi ir
jāizrunā ne tikai kabinetos, bet jāpiedalās arī praktiķiem, te es
domāju pirmsskolas un sākumskolas speciālistus, skolotājus, kuri
strādā ar šiem bērniem. Būtiski šobrīd ir pārskatīt izglītības
saturu, lai tas atbilstu skolēna vecumam un šīm satura izmaiņām
jābūt visā pamatizglītības posmā. Kopā ar praktiķiem jānovērtē, ko
katrā vecumā bērns spējīgs apgūt. Pēc tam jāsagatavo arī skolotāji,
jānostiprina viņu zināšanas, lai var strādāt ar šāda vecuma
bērniem. Un mums jau nākamā gada februāra beigās vai marta sākumā
vajadzētu zināt par šo reformu, lai būtu skaidrs kā to īstenot,» tā
G.Auza, piebilstot, ka šo izmaiņu ierosinātāji bijuši arī vecāki,
kuri vēlas, lai bērni skolu beigtu 18 gadu vecumā.

Jelgavas 4. pamatskolas direktore Agita
Lundberga atzīst, ka pavisam nesen darbā ieviesti jauni mācību
standarti, bet tagad, līdz ar izmaiņām tie būtu vējā. «Sanāk, ka
jāpārstrādā viss mācību saturs un tiek veltīgi iztērēti resursi. Ja
skatāmie uz sešus gadus vecu bērnu ienākšanu skolā ar perspektīvu,
tas ir pozitīvi, jo viņš jau 18 gados beigs skolu. 12. klasē jau
viņi ir pieauguši, bet uz viņiem attiecas visi skolas noteikumi un
bieži vien skolēni nepakļaujas tiem, jo jūtas pieauguši. Taču
nezinu, vai mūsu sešus gadus vecie bērni ir tik gatavi sēdēt skolas
solā, kur ir tik liela slodze. Manuprāt, viņi psiholoģiski nav vēl
tam gatavi. Tādējādi bērniem tiktu nolaupīta bērnība,» tā
A.Lundberga, norādot, ka tās ir lielas pārmaiņas un izsaka šaubas,
vai valstī to iespējams ieviest no nākamā mācību gada, līdz tam
izstrādājot jaunu izglītības saturu.

Jelgavas 2. pamatskolas direktore
Ludmila Gineite atzīst, ka, viņasprāt, skolēnu veselības stāvoklis
nav tāds, lai jau sešu gadu vecumā viņi sēdētu skolas solā.
«Pēdējos gados bērniem ir arvien lielākas veselības problēmas un,
manuprāt, bērniņi nav gatavi tādai slodzei kā tas ir skolā. Pirms
daudziem gadiem jau bērni skolu sāka ar sešiem gadiem un radās
visādas problēmas, kāpēc mēs tagad atkal ejam uz to pašu. Tas
iespējams tikai tad, ja tiek pamatīgi mainīts mācību saturs, kas
pielāgots šī vecuma bērniem. Taču, ja izmaiņas būs, mēs tām
pielāgosimies un strādāsim,» tā L.Gineite.

www.delfi.lv ziņo, ka šobrīd uz
pirmsskolas izglītības programmu paraugu bāzes Valsts izglītības
satura centra (VISC) speciālisti izstrādā programmu sešgadīgo bērnu
apmācībai ar konkrētajam vecumposmam atbilstošām metodēm un
piemērotā vidē.

Ņemot vērā, ka turpmāk 1. klasē skolēni
būs par gadu jaunāki, tiks mainīts visu mācību priekšmetu saturs,
tiks pārskatīti mācību priekšmetu standarti, pilnveidojot prasības
līdz pat 6. klasei, kā arī tiks pārskatīti mācību priekšmetu
programmu paraugi, piemērojot tos attiecīgajam
vecumposmam.

Ministrija norāda, ka, sākot skolas
gaitas jau sešu gadu vecumā, vispārējā izglītība tiks iegūta līdz
pilngadībai, un pēckrīzes periodā darbaspējīgo iedzīvotāju skaits
palielināsies par aptuveni 18 000.

Tāpat ministrija uzskata, ka tas ļaus
samazināt skolēnu pārslodzi, neradīs draudus vispārējās izglītības
kvalitātei. IZM sola, ka līdztekus tiks veikta pamatizglītības
satura kvalitatīva pilnveide, lai nodrošinātu Latvijas skolēnu
mācību sasniegumu uzlabošanos vietējā un starptautiskā
līmenī.