«Latvijas tirgus ir mazs, tādēļ uzņēmējiem jāmeklē eksporta iespējas – pašreizējā ekonomiskajā situācijā mūsu valstī diemžēl tas ir daudzu uzņēmumu izdzīvošanas jautājums. Un kāpēc gan tas nevarētu būt tirgus Austrumu virzienā?» teic Jelgavas Ražotāju un tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Imants Kanaška.
Sintija Čepanone
Lai vietējos uzņēmējus informētu par biznesa iespējām Ukrainā un iespējamiem sadarbības modeļiem, kā arī diskutētu par specifiskajām šī tirgus īpatnībām, Jelgavas dome un Jelgavas Ražotāju un tirgotāju asociācija šodien vietējos uzņēmējus aicināja uz tikšanos ar Latvijas tirdzniecības nama Odesā pārstāvjiem. Ieradušies bija ap desmit uzņēmēju, kuriem ir reāla vēlme paplašināt savu darbību arī Ukrainas virzienā. Lai to varētu īstenot, Odesā sadarbībā ar Latvijas Goda konsulātu izveidots Latvijas tirdzniecības nams, kas uzņēmējiem nodrošina nepieciešamo atbalstu uzņēmējdarbības uzsākšanai Ukrainā, tajā skaitā kontaktu meklēšanu un dibināšanu ar potenciālajiem partneriem, tirgus izpēti, konsultācijas grāmatvedības, juridiskajos un muitas jautājumos un pat palīdzību savas ražotnes atvēršanai. «Latvijas tirdzniecības nams Odesā izveidots ar mērķi Latvijas ražotājiem dot iespēju ieiet Melnās jūras valsts tirgos. Dibināts tas nesen, un tas tiks atklāts 16. oktobrī ar mūsu ražotāju pastāvīgās izstādes izveidošanu, kur ar to produkciju varēs iepazīties īpašos stendos. Plānots, ka drīzumā arī Latvijā tiks atvērts mūsu uzņēmuma tā saucamais spogulis, tas ir, Ukraiņu tirdzniecības nams Rīgā,» atklāj Latvijas tirdzniecības nama Odesā pārstāvis Andis Kļaviņš, vietējiem uzņēmējiem sniedzot vispārīgu informāciju par pašreizējo ekonomisko situāciju un sadarbības iespējām Odesā un visā Ukrainā, akcentējot, ka krīzes tur pašlaik vairs nav.
Jelgavas uzņēmēju taujāts par iespējamām sadarbības jomām, nozarēm, kas varētu būt saistošas mūsu uzņēmējiem un interesētu arī Ukrainas tirgu, A.Kļaviņš norāda, ka tas noteikti ir viss, kas saistīts ar izglītību, kā arī Eiropas tehnoloģijām, piemēram, ceļu būvē, celtniecībā, rūpniecībā. «Pārtikas eksports, visticamāk, tas nevarētu būt, jo šī nozare tur ir ļoti augstā līmenī, turklāt pārtikas produktu cenas ir pat divas trīs reizes zemākas nekā pie mums. Kaut gan, papētot tirgu, varētu atklāties, ka mūsu uzņēmējiem būtu izdevīgi nevis eksportēt pārtikas produktus, bet ražot tos tur uz vietas, piemēram, tur nav rupjmaizes, arī konditorejas izstrādājumi, alus tur ir salīdzinoši zemas kvalitātes. Iespējams, tur varētu atklāt vairāku uzņēmēju kopīgu ražotni, kas nodrošinātu vairāku produkcijas veidu ražošanu,» iespējamo sadarbību ieskicē A.Kļaviņš, akcentējot, ka pašlaik Ukrainā ir trīs reizes lētāka degviela nekā Latvijā, savukārt elektroenerģija ir trīsdesmit reizes lētāka, tādēļ savas ražotnes atvēršana būtu izdevīga. «Atkarībā no uzņēmējdarbības formas sava uzņēmuma dibināšana tur varētu izmaksāt ap 1000 – 2000 dolāru, un tas būtu izdarāms vidēji mēneša laikā,» akcentē Latvijas tirdzniecības centra Odesā pārstāvis.
Interesi par tirgus paplašināšanu Austrumu virzienā izrādīja vairāki mūsu uzņēmumi, daži no tiem jau nodarbojas ar savas produkcijas eksportu.
«Šī tikšanās ir noderīga, lai mēs paplašinātu savu redzējumu par sadarbības iespējām starp Latviju un Ukrainu. Līdz šim šo tirgu esam papētījuši virspusēji, taču šī ir iespēja gūt padziļinātu ieskatu. Mēs patiesi esam ieinteresēti attīstīt sadarbību ar Ukrainu, no savas puses tirgum piedāvājot polimēra materiālu, cauruļvadu sistēmas eksportu, kā arī esam gatavi ieviest jaunievedumus atkarībā no pieprasījuma,» uzsver «Evipipes» pārdošanas vadītājs Gints Pērkons, piebilstot, ka uzņēmums savu tirgu redz 700 kilometru rādiusā ap Jelgavu.
Foto: Ivars Veiliņš