19.2 °C, 1.3 m/s, 91.4 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolotājiem rūp, kur rast motivāciju darbam, vecākiem – samazināt mācību apjomu
Skolotājiem rūp, kur rast motivāciju darbam, vecākiem – samazināt mācību apjomu
19/08/2009

Kā motivēt skolotājus, ko mainīt izglītības saturā, kā mazināt skolu izdevumus, piesaistīt papildu finansējumu, kā veicināt skolēnu praktisko iemaņu apguvi – šie ir galvenie jautājumi, par kuriem šodien diskusijā «Atbalstīsim mūsu skolas – Latvijas Foruma otrā diskusija» diskutēja skolotāji, uzņēmēji un bērnu vecāki, vienlaicīgi izstrādājot priekšlikumus šo jautājumu risināšanā.

Ritma Gaidamoviča

Kā motivēt skolotājus, ko mainīt izglītības saturā, kā
mazināt skolu izdevumus, piesaistīt papildu finansējumu, kā
veicināt skolēnu praktisko iemaņu apguvi – šie ir galvenie
jautājumi, par kuriem šodien diskusijā «Atbalstīsim mūsu skolas –
Latvijas Foruma otrā diskusija» diskutēja skolotāji, uzņēmēji un
bērnu vecāki, vienlaicīgi izstrādājot priekšlikumus šo jautājumu
risināšanā.

Šopēcpusdien Jelgavas rajona padomes ēkā skolotāji, uzņēmēji,
vecāki un visi tiem, kuriem rūp skolu nākotne, piedalījās
diskusijā, lai izteiktu idejas par to, kā skolām šobrīd strādāt,
kas būtu jāmaina, ņemot vērā būtisko finansējums samazinājumu un
arī skolēnu skaita samazināšanos.

Katra pārstāvētā puse, protams, izvirza savas problēmas,
skolotājiem tās ir samazinātās algas, vecāki domā par mācību
kvalitāti un mācību apjomu, bet uzņēmējiem rūp, ka viņu nozarē
trūkst jauno speciālistu. Taču domās par to, kas skolai jādara,
kādas funkcijas jāpilda, visi ir vienisprātis – skolas uzdevums dot
pamatzināšanas, audzināt radošus un domāt spējīgus cilvēkus,
sagatavot tos augstākās izglītības iegūšanai.

Diskusijas dalībniekus uztrauc visdažādākās lietas. Tās vadītājs
žurnālists Haralds Burkovskis gan aicināja visus klātesošos tik
daudz nedomāt par finansiālām lietām, bet gan izteikt
ierosinājumus, kā varētu uzlabot darbu skolās un ko mainīt
izglītības sistēmā. Klātesošiem, izsakot, viņuprāt, galvenās
problēmas, kas šobrīd skar izglītības sistēmu, iezīmējas četri
bloki, kuros tad arī izstrādāti priekšlikumi – kā motivēt
skolotājus, ko darīt ar mācību apjomu, kā skolām mazināt izdevumus
un rast iespēju pašām pelnīt un kā veicināt skolēnu praktiskās
iemaņas un konkurētspēju darba tirgū. Skolotājus šobrīd uztrauc tas
kā motivēt skolotājus darbam, jo ar nākamo mācību gadu viņu
atalgojums krietni samazināts. «Šobrīd skolotāji gaida
uzmundrinājumu, motivāciju darbam. Kā mēs, mīļie, strādāsim, ja
algas samazinātas par 50 līdz 60 procentiem. Rīt mūsu skolā no
atvaļinājuma atgriezīsies mūsu skolotāji, ko, lai mēs viņiem sakām
un kā motivējam. Te ir jārunā par to, kā es kā skolotāja iziešu
klases priekšā un tik un tā domāšu par to vai mani bērni apģērbti,
vai es viņiem varēšu iedot pusdienas naudu,» tā Jelgavas Spīdolas
ģimnāzijas direktores vietniece Ritma Tīrumniece. Pēc diskusijas
dalībnieku ierosinājuma labs veids kā kaut nedaudz skolotājus
atbalstīt būtu brīvpusdienu piešķiršana, skolotāju ceļa izdevumu
segšana, atlaižu kupons teātrim, operai un citos pasākumiem,
atlaides grāmatu iegādei un kvalifikācijas kursiem, veselības
apdrošināšanas polises, psihologa pakalpojumi, izdienas pensija un
citi priekšlikumi.

Protams, arī vecākus satrauc skolotāju atalgojums, jo māc bažas,
ka tādējādi ciestu mācību kvalitāte, taču viņiem rūp arī vai tiešām
bērniem tik daudz jāmācās. «Es tiešām nezinu, vai tas viss ir
vajadzīgs. Bērns mācās 4. klasē, viņam četras līdz piecas stundas
dienā, tad viņš aiziet uz treniņiem un vakarā vēl divas stundas
viņam mājas darbi jāpilda. Kāpēc tas tā vajadzīgs? Tāpat, manuprāt,
būtu jāatgriežas pie vecās sistēmas, kad skolēniem neļāva
izvēlēties, vai viņš mācīsies fiziku vai sociālās zinātnes.
Mūsdienu modernajā pasaulē un ar augstajām tehnoloģijām nevar
strādāt bez fizikas, ķīmijas un matemātikas zināšanām, nepietiek
vien ar vēsturi un ģeogrāfiju, ko iemācās sociālajā virzienā. Ļoti
daudz jauniešu izvēlas vieglāko virzienu, bet tehniskajās zinātnēs
budžeta vietas grūti nodrošināt,» tā Viktors Valainis. Līdzīgās
domās arī pārējie vecāki, atzīstot, ka vajadzētu pārdomāt, vai
tiešām bērniem jāpilda tik daudz mājas darbu un vēl neskaitāmi
pārbaudes darbi. Tāpat vecākiem neskaidra šķiet vērtēšanas sistēma,
kuras Latvijā pat esot četras – desmit baļļu, ieskaitīts un
neieskaitīts, zvaigznītes un mēnestiņi pirmajās klasēs un A, B, C
līmeņi skolu noslēdzot. Neesot arī skaidrs, kuros gadījumos tad
pienākas septiņi, kuros seši. Strādājot pie priekšlikumiem, ko
mainīt izglītības saturā un apjomā parādās idejas likvidēt darba
burtnīcas, kas tikai veicinās to, ka bērni nemācēs vairs rakstīt,
jo te tik ķeksīši un strīpiņas jāsavelk, tāpat valsts varētu
iepirkt visām skolām vienotas grāmatas, samazināt mācību satura
apjomu.

Par to, kā samazināt skolas izdevumus un skolām papildus
finansējumu piesaistīt izskanējuši priekšlikumi – interešu
izglītības pulciņus sākt tikai oktobrī, skolas darbos nodarbināt
pašus skolēnus, noteikt nodokli, ko novirzīt izglītībai un
citi.

Bet attīstīt skolēnu praktiskās iemaņas, lai konkurētu darba
tirgū, iespējams veicinot skolu un uzņēmēju sadarbību, skolēniem
viesojoties uzņēmumos, nodarbinot skolēnus uzņēmumos, sasaistot
mācību priekšmetus ar reālo dzīvi, izstrādājot praktiskus projektu
darbus, atceļot ierobežojumus skolēnus nodarbinot kārtības un
tīrības nodrošināšanā skolā un citi.

Vairkkārt diskusijā izskanējis priekšlikums, ka tieši skolēniem
pašiem vairāk likt darīt nevis domāt par savām tiesībām, piemēram,
ierīkojot pie skolām savus dārziņus, kuros skolēni strādā,
produktus realizēt skolas ēdnīcā.

Jāpiebilst, ka šāda diskusijā vienlaicīgi notika vairākās
Latvijas pilsētās vienlaicīgi un plānots, ka visi rezultāti tiks
apkopoti un izskatīti Izglītības un zinātnes ministrijā.

Foto: Ivars Veiliņš