17.5 °C, 1.4 m/s, 96.5 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaKoķe: « Neatkarīgi no tā, kā mēs sauktu finansēšanas modeli, naudas vairāk nekļūs»
Koķe: « Neatkarīgi no tā, kā mēs sauktu finansēšanas modeli, naudas vairāk nekļūs»
23/07/2009

«Jelgavas pilsēta ir sasniegusi optimālo, ko var sasniegt, nokomplektējot savas skolas – ir redzams, ka te viss notiek. Diemžēl līdzšinējā situācija Jelgavas rajona skolās nav tik spīdoša,» tā šodien, tiekoties ar Jelgavas un Zemgales novadu skolu direktoriem un skolotājiem, uzsvēra izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe. Tieši tas, kā optimizēts skolu tīkls konkrētā pašvaldībā pēc jaunās valsts noteiktās finansēšanas kārtības, būs noteicošais tam, vai nāksies domāt par pedagogu atlaišanu, lai pārējiem varētu samaksāt vismaz noteiktos tā jau niecīgos 250 latus par likmi.

Kristīne Langenfelde

«Jelgavas pilsēta ir sasniegusi optimālo, ko var
sasniegt, nokomplektējot savas skolas – ir redzams, ka te viss
notiek. Diemžēl līdzšinējā situācija Jelgavas rajona skolās nav tik
spīdoša,» tā šodien, tiekoties ar Jelgavas un Zemgales novadu skolu
direktoriem un skolotājiem, uzsvēra izglītības un zinātnes ministre
Tatjana Koķe. Tieši tas, kā optimizēts skolu tīkls konkrētā
pašvaldībā pēc jaunās valsts noteiktās finansēšanas kārtības, būs
noteicošais tam, vai nāksies domāt par pedagogu atlaišanu, lai
pārējiem varētu samaksāt vismaz noteiktos tā jau niecīgos 250 latus
par likmi.

Dramatiskais līdzekļu samazinājums, kas skar izglītības jomu,
nākamajā mācību gadā liks pašvaldībām un skolām ļoti nopietni
izsvērt, kā turpmāk strādāt. Ministre jau sarunas sākumā aicināja
par atskaites punktu risinājumiem ņemt to, ka naudas vairāk nav un,
visticamāk, būs vēl mazāk. «Es šodien labprāt uzklausītu jūsu
priekšlikumus, teiktu, ka ņemsim tos vērā un novēlētu priecīgu 1.
septembri, bet, tā kā esmu atbildīgs cilvēks, es nevaru šādi
rīkoties. Uzskatu, ka finansēšanas modelis, kad nauda seko
skolēnam, ir pareizākais risinājums, jo mums ir jāspēj strādāt ne
tikai konkurences apstākļos, bet arī jāspēj konkurēt, un šī modeļa
mērķis ir rosināt katrai skolai, skolotājam strādāt tā, lai
piesaistītu audzēkņus. Protams, slikti ir tas, ka šī modeļa
ieviešana notiek vienlaikus ar dramatisko finansējuma samazinājumu,
administratīvi teritoriālo reformu un vēlēšanām,» tā ministre.

Šobrīd ir skaidrs, ka pedagogs par likmi saņems 250 latu mēnesī,
un ministre arī atzīst, ka šāds atalgojums ir niecīgs. Viņa pat
salīdzināja, ka pedagogam ar augstāko izglītību un pat maģistra vai
doktora grādu tas ir apkaunojoši saņemt tikai nedaudz vairāk nekā,
piemēram, kurinātājam. «Taču neatkarīgi no tā, kā mēs sauktu
finansēšanas modeli un kā pārkārtotu šīs finanses, valstī naudas
vairāk nekļūs,» tā ministre, uzsverot, ka tieši tāpēc ir jāmeklē
alternatīvi risinājumi, kā šos līdzekļus vislabāk izlietot.

T.Koķe intensīvi strādājot gan ar mūsu, gan starptautiskajiem
aizdevējiem – Starptautisko Valūtas fondu, kuru pārstāvji pat
bijuši pārsteigti, ka uz sarunām ieradusies pati ministre, lai vēl
reizi aizstāvēt savu sfēru. «Savukārt jau rīt es dodos pie komisāra
uz Briseli, lai vēl kaut ko glābtu,» tā ministre.

Taču, neraugoties uz visiem centieniem, 1. septembrī skolotāji
darbu sāks citos apstākļos – valsts piešķirtie līdzekļi dramatiski
samazināti, pedagogi algu saņems mazāku un iespējams it sevišķi
lauku skolas būs spiestas atlaist pedagogus.

Tikšanās ar ministri gan noritēja visai konstruktīvā gaisotnē un
pedagogi, kas bija ieradušies uz sarunu, neizplūda negatīvās
emocijās, lai gan šādas valsts piedāvātās perspektīvas noteikti
izsauc pamatīgu neapmierinātību. Drīzāk šoreiz tika uzdots daudz
argumentētu un loģisku jautājumu par to, kā rīkoties, kad sāksies
reāls nākamā mācību gada darbs, bet pieņemtais darba samaksas
nolikums daudziem būs neskaidrs ar savām likmēm, koeficientiem un
iespējām manevrēt. Tāpat pedagogi vēlējās zināt, no kādiem
resursiem tiks maksāti atlaišanas pabalsti skolotājiem, uz ko
ministre atzina, ka šim mērķim būs nepieciešama starptautisko
aizdevēju nauda, jo citur, kur ņemt šādus līdzekļus, valstij
nav.

Kā novēlējumu ministrei pedagogi aicināja IZM turpmāk skaidrāk
un precīzāk paust publisko informāciju, lai skolotāji nemaldītos
informācijas gūzmā, kas nāk no dažādiem avotiem un brīžiem pat ir
vairāk nekā pretrunīga.     

Foto: Ivars Veiliņš