4.3 °C, 1.2 m/s, 94.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāNeuzķerties uz krāšņām bildēm un plikiem āķiem
Neuzķerties uz krāšņām bildēm un plikiem āķiem
29/05/2009

«Kā izdarīt savu izvēli vēlēšanās? Tur nav ne formulu, ne algoritmu, pēc kuriem vadīties, – izvēle jāizdara katram pašam, un visbiežāk galvenais kritērijs ir, ko šis kandidāts spēj vai nespēj izdarīt, kā viņš sevi ir apliecinājis, vai viņš ir runātājs vai darītājs, kas slēpjas aiz krāšņām bildēm,» spriež tirgus un sociālo pētījumu centra «Latvijas fakti» direktors Aigars Freimanis. 

Kristīne Langenfelde
«Kā izdarīt savu izvēli
vēlēšanās? Tur nav ne formulu, ne algoritmu, pēc kuriem vadīties, –
izvēle jāizdara katram pašam, un visbiežāk galvenais kritērijs ir,
ko šis kandidāts spēj vai nespēj izdarīt, kā viņš sevi ir
apliecinājis, vai viņš ir runātājs vai darītājs, kas slēpjas aiz
krāšņām bildēm,» spriež tirgus un sociālo pētījumu centra «Latvijas
fakti» direktors Aigars Freimanis. 
Priekšvēlēšanu laikā ik pa brīdim informatīvajā telpā tiek
publiskoti vieni vai otri cipari, kas apliecina politiķu un partiju
popularitāti, tāpat arī vēlētāju gaidāmo aktivitāti. Viens no
galvenajiem spēlētājiem šajā lauciņā ir tirgus un sociālo pētījumu
centrs «Latvijas fakti». Tā direktors A.Freimanis uzskata, ka tieši
socioloģiskās aptaujas ir viens no informācijas avotiem
priekšvēlēšanu laikā. Sarunā ar «Jelgavas Vēstnesi» A.Freimanis –
par pētījumu precizitāti, to pasūtītājiem, priekšvēlēšanu maldiem
un realitāti. 
Ja kāds paziņo, ka, pēc aptaujas datiem, labāks ir
«zaļais tomāts», nevis «sarkanais tomāts», tad ātri vien kāds to
centīsies atspēkot, sakot, ka pētījumu pasūtījuši «zaļā tomāta»
ražotāji. Politiskajos reitingos jau arī nereti dzird līdzīgus
pārmetumus.
Neapšaubāmi! Es pat riskēšu un teikšu, ka Latvija ne tuvu nav
vienīgā valsts, kur šādas socioloģiskās aptaujas tiek vērtētas
nevis kā informācijas avots, bet gan viltojums par labu vienam vai
otram spēkam. 
Bet jums droši vien ir spēcīgi argumenti, kas to
apgāž.
Pirmkārt jau socioloģiskās aptaujas nav priekšvēlēšanu kampaņu
sastāvdaļa. Ja mēs runājam par partiju reitingiem, tad es droši
varu apgalvot, ka mums jau vismaz pēdējo divu gadu laikā šādu
pētījumu neviens nav pasūtījis. Tāpēc te pilnīgi nevietā ir runāt
par izdabāšanu pasūtītājam.
Pēc kāda principa tad top šie pētījumi par partiju
popularitāti, ja jau reiz tos neviens nepasūta?
«Latvijas fakti» veic daudz un dažādas aptaujas, bet
galvenokārt tās saistītas ar tirgus izpēti un pasūtītāji ir
uzņēmumi. Iegūtie dati, protams, ir uzņēmuma īpašums, tāpēc mēs tos
publiskot nedrīkstam. Taču tajā pašā laikā arī mums kā uzņēmumam ir
nepieciešama sava veida publicitāte, un šie politiskie reitingi ir
tie, kas spēj to nodrošināt, – tā ir pieprasīta informācija, tāpēc
politiskās aptaujas veicam paši pēc savas iniciatīvas. Visbiežāk
tas notiek tā: mums ir pasūtītājs, kurš vēlas, lai mēs izpētām
vienu vai otru tirgus jautājumu, savukārt mēs viņam lūdzam atļauju
anketai pievienot mums interesējošos politiskos jautājumus. Parasti
uzņēmēji neatsaka – viņi iegūst savus datus, bet mēs – savus.
Neatkarīgus un neviena nepasūtītus.
Lai arī jūs sakāt, ka aptaujas ir tikai viens no
informācijas avotiem priekšvēlēšanu laikā, tomēr, kā liecina
pieredze, to precizitāte ir ļoti augsta un, ja reiz jūs aptaujā
secināt, ka vēlētāji priekšroku dod tādai un tādai partijai, tad to
vēlāk apstiprina arī vēlēšanu rezultāti.
Jā, mēs ļoti rūpīgi analizējam iegūtos datus, precizitāte mums
ir ļoti svarīga. Protams, vecajās Eiropas valstīs, kur ir divas
valdošās partijas un kāda sīkpartiju grupa, tas ir vienkāršāk, bet
Latvijā, kur partiju ir bez sava gala, tas neapšaubāmi ir
sarežģītāk. Taču, no otras puses, šīs mazpazīstamās sīkpartijas jau
arī nespēlē nekādu būtisko lomu – visticamāk, tās tā arī paliek aiz
svītras.
Bet kā vienam vēlētājam spēt orientēties šajā partiju
gūzmā?
Latvijā tas patiesi nav viegli. Vēl jo vairāk tāpēc, ka mums
ir ne tikai skaitliski daudz partiju, bet tās lielākoties pat grūti
pieskaitīt pie konkrēta spārna. Citās valstīs tas ir diezgan
skaidrs – labējās partijas aizstāv vienu politiku, kreisās citu…
Bet kas notiek pie mums?! Nu kaut vai Tautas partija un «Jaunais
laiks» – abas labējās partijas, bet tajā pašā laikā – kur nu vēl
lielāki pretstati?! Taču arī tas nav rādītājs – kamēr valstī šo
partiju saukļi dalās, jūsu pilsētā, Jelgavā, tās lieliski strādā
vienā pozīcijā.
Tātad mēs nonākam līdz tam, ka politika valstī un
pašvaldībās tomēr ir divas dažādas lietas.
Pašvaldībās daudz lielāku lomu par partiju spēlē personīgās
simpātijas – konkrēti cilvēki. Pirmām kārtām jau pašvaldības ir
tuvāk iedzīvotājiem, politiķi labāk pazīstami. Un tas ir tikai
dabiski. 
Tātad šī personīgā asociācija ir tas, kas mudina
balsot par vienu vai otru?
Es gribētu teikt – uzticēšanās konkrētam cilvēkam. Ja mēs
salīdzinām politiķu tēlus, tad ir tādi, kam mēs vienkārši
uzticamies, un viss; ir tādi, kas mūsu uzticību ir iekarojuši –
viņi ir stabili, prognozējami, mēs zinām, ko no viņiem var gaidīt.
Un tad ir pārējie – tie, kam es neuzticos, – negodīgie, krāpnieki,
blēži…
Bet priekšvēlēšanu laikā jau katrs cenšas izskatīties
balts un pūkains…
Un tas ir jāvērtē. Neapšaubāmi, kandidātam ir svarīgi
profesionālie kritēriji – ja cilvēkam nav pieredzes šādā darbā, tad
ko var sagaidīt? Solīt, protams, ir viegli…
Kā teicis Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs
Arnis Cimdars – ja jūs balsojat par to, kurš sola, tad negaidiet,
ka pēc vēlēšanām viņš arī darīs – jūs taču balsojāt par solītāju,
nevis darītāju! Kā liecina jūsu pieredze, cik svarīga loma ir
partiju priekšvēlēšanu programmām?
Diemžēl jāatzīst, ka to loma ir visai sekundāra. Jā, ir
kategorija respondentu, kas atbild, ka savu izvēli balsta uz
priekšvēlēšanu programmu sniegto informāciju, taču bieži vien, tā
atbildot uz jautājumu, cilvēks vienkārši vēlas izskatīties
gudrāks… Varbūt tie ir pāris lozungu no priekšvēlēšanu plakātiem,
ko viņš izlasa, taču programmu studēšana joprojām ir nepopulāra.
Politiķi tās uzraksta, bet jau nākamajā dienā tās tiek
aizmirstas… Tas tikai lieku reizi pierāda, ka politiķi tiek
vērtēti pēc darbiem, nevis solījumiem. 
Līdz vēlēšanām atlikušas mazāk nekā divas nedēļas, un
tikai tagad var sākt just tādu pamatīgāku priekšvēlēšanu kampaņu.
Ar ko šī novēlošanās, jūsuprāt, skaidrojama?
Partijām arī trūkst finanšu resursu. Tās taupa, nogaida. Taču
es nedomāju, ka kāda iztiks bez reklāmas vispār. Vienkārši šoreiz
viss tiek koncentrēts uz pēdējo brīdi. Jā, varbūt šur tur ir kādas
kaktu tikšanās, bet tā īstā priekšvēlēšanu šūpošanās tiešām būs
pēdējā brīdī. Tad galvenais ir vēlētājam neapjukt un neuzķerties uz
krāšņām bildēm un plikiem āķiem.
Par Eiroparlamentu vai Rīgas domi jau reklāmas skan
skaļāk, bet citas pašvaldības tomēr ir lokālākas un arī
reklamēšanās iespējas mazākas.
Protams. Manuprāt, pat nebūtu loģiski, ja viena Latvijas
partija gatavotu vienu kampaņu visām pašvaldībām, kur tā startē.
Pašvaldībās tomēr problēmu loks ir tik atšķirīgs, ka katrā
nepieciešama sava pieeja. Atkārtošos, bet vēlreiz uzsvēršu, ka te
darbojas personiskais faktors. Nu kaut vai Tautas partija – tai
valstī šobrīd nav visai augsts reitings, taču es zinu, ka
pašvaldībās tas ir citādi – tie ir konkrēti cilvēki, kuriem
uzticas, par kuriem balsos, nedomājot par partiju. Te varētu teikt,
ka valsts reitings nedarbojas.
Vai tiešām, jūsuprāt, valsts partiju reitingi uz
pašvaldībām nedarbojas?
Nē, tā arī gluži nav. Ir atsevišķi izņēmumi – piemēram,
«Jaunais laiks», kurš piedzīvo savu kāpumu valstī – valdošā
partija, nekādas šmuces vēl nav sastrādājusi, arī drastiskie
budžeta grozījumi nāks tikai pēc vēlēšanām, tā kā – jā, šīs
partijas reitingi ir augsti un te varētu būt balsojums arī
pašvaldībās nevis par konkrētiem cilvēkiem, bet partiju. Līdzīgi
tas ir ar «Saskaņas centru», kam ir savs konstants vēlētāju loks,
un arī te nav runa par personālijām, bet tikai par partiju. Te
vēlētājs varbūt nedomā, salabos vai nesalabos ielu, viņš domā –
vienalga, ko man saka, es balsošu par «Saskaņas centru».
… tā jaucot lielo politiku ar pašvaldības darbu, kas
vairāk ir saimnieciska rakstura. Ja es lūgtu prognozēt, kā jūs
uzskatāt, vai vēlēšanas pašvaldībās ieviesīs būtiskas
izmaiņas?
 
Es teiktu, ka lielākoties nē. Protams, ja mēs nerunājam par
jaunajām novadu pašvaldībām, kur situācija pati par sevi būs
pilnīgi jauna. Ja par lielajām pilsētām, tostarp Jelgavu, tad varu
teikt, ka aptauju rezultāti grandiozas pārmaiņas nesola. Šobrīd
Jelgavā populārākā partija ir Zaļo un Zemnieku savienība, kurai
uzticas lielākais vēlētāju skaits. Tam seko partija «Jaunais
laiks», kas arī ir saprotami, jo, kā jau minēju, tās reitingi ir
visaugstākie valstī. Un 3. vietā – PCTVL. Tie ir pēdējie dati pirms
vēlēšanām un tātad atspoguļo vēlētāju vēlmes.