Saeima šodien plenārsēdē galīgajā lasījumā pieņēmusi grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Tādējādi iecerēts aizsargāt hipotekāro kredītu ņēmējus pret nepamatotām kredītdevēju prasībām. Latvijas kredītņēmēju apvienība uzskata, ka tas vairāk ir demonstratīvs žests un patiesi grūtībās nonākušajiem izmaiņas likumā nepalīdzēs.
Ilze Knusle-Jankevica
Likumprojektā ietvertas normas, kas paredz īpašus noteikumus attiecībā uz kredītiem, kuru atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku. Ja patērētājs nebūs pieļāvis būtiskus līguma pārkāpumus, kredīta devējam turpmāk nebūs tiesību pieprasīt kredīta pirmstermiņa atmaksu vai papildu nodrošinājumu. Par būtisku līguma pārkāpumu šī likuma izpratnē tiks uzskatīta kredīta atmaksas vai procentu maksājumu kavēšana ilgāk par 60 dienām vai biežāk kā trīs reizes gada laikā, katru reizi ilgāk par 30 dienām, kā arī kredīta neizmantošana līgumā paredzētajam mērķim.
Latvijas kredītņēmēju apvienības (LAKRA) konsultants jurists Reinis Bērziņš norāda, ka labi ir kaut vai tas, ka kredītņēmēju tiesību aizsardzībai tiek pievērsta uzmanība, jo vēl pirms pusgada sabiedrībā dominēja viedoklis, ka viss ir kārtībā. Pašlaik nevienam nav noslēpums, ka likumi ir krietni labvēlīgāki bankām nekā to klientiem. Viņš uzskata, ka izmaiņas likumā patiesi nelaimē nonākušos tomēr neglābs. «Konkrēti Patērētāju tiesību aizsardzības likuma grozījumi nodrošina labākas izredzes aizstāvēt savas tiesības tikai tiem kredītņēmējiem, kas ir maksātspējīgi. Savukārt tiem daudzajiem cilvēkiem, kas objektīvu apstākļu dēļ palikuši bez darba, kuru ienākumi ir būtiski samazinājušies un kuri vairs nespēj pildīt savas kredītsaistības, šis likums ievērojami nepalīdzēs un viņiem vēl ar vien būs jācer uz labvēlību no bankas,» tā R.Bērziņš. Viņš piebilst, ka grozījumi nav vērtējami viennozīmīgi, jo paredz gan labas, gan ne tik labas lietas. «Pozitīvi vērtējams tas, ka likums paredz – bankai 30 dienu laikā ir jāatbild uz klienta iesniegumu. Daudzi kredītņēmēji, kas vērsušies LAKRA pēc padoma, kļuvuši par kavētājiem, jo viņi nav spējuši laicīgi risināt problēmas un saņemt atbildes uz iesniegumiem. Tāpat pozitīvi ir tas, ka beidzot likums aizstāvēs arī galvotājus.»
Likuma izmaiņas paredz arī vairākus grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) darbībā. Turpmāk PTAC lēmumus varēs pārsūdzēt uzreiz Administratīvajā tiesā, līdz šim sākumā pārsūdzības izskatīja Ekonomikas ministrija. Likumprojekts arī paredz, ka ne vienmēr, saņemot iedzīvotāju iesniegumu, būs jāierosina administratīvā lieta – tas padarīs PTAC darbu efektīvāku. Tiesa, LAKRA konsultants to uzskata par grozījumu mīnusu, jo PTAC tiek dota iespēja neskatīt lietu pēc būtības, tas ir, neierosināt administratīvo lietu vispār.
LAKRA uzskata, ka grūtībās nonākušajiem palīdzētu tas, ja Saeima beidzot 3. lasījumā apstiprinātu Maksātnespējas likuma grozījumus, kas būtiski vienkāršotu, padarītu lētāku, īsāku un lielai sabiedrības daļai pieejamāku fiziskas personas maksātnespējas procesu. Fiziskas personas maksātnespējas process pašlaik ir vienīgais likumīgais veids, kā parādnieks var pārdot savus īpašumus, iespēju robežās norēķināties ar kreditoriem un tik atbrīvots no parādsaistībām. Apvienība šodien nosūtījusi Saeimas priekšsēdētājam lūgumu paskaidrot, kad notiks Saeimas balsojums 3. lasījumā par likuma grozījumiem un kāpēc tas līdz šim nav noticis. «Nav skaidrs, kāpēc likuma grozījumi tā arī nav nonākuši līdz 3. lasījumam Saeimā, kas to kavē un kurš ir atbildīgs,» norāda LAKRA valdes priekšsēdētājs Ainārs Gorenko, atgādinot, ka šāds lēmums neprasītu ne santīma no valsts budžeta, bet ļautu daudziem cilvēkiem atgriezties normālā dzīvē, savus ienākumus tērēt ģimenes uzturēšanai, stimulētu strādā legāli un neaizbraukt no Latvijas.