8.9 °C, 0.3 m/s, 95 %

Pilsētā

Uz darbu – ar velosipēdu
03/05/2009

Ilze Liepiņa un Inita Zariņa šopavasar sākušas uz savu darba vietu – Jelgavas 4. vidusskolu – braukt ar velosipēdiem. Skolotājas uzskata, ka Jelgava velobraucējiem ir draudzīga, jo, viņuprāt, te ir gana daudz labu ceļu un celiņu, nav pārlieku intensīva satiksme, turklāt gājēju plūsma nav tik traucējoša kā, teiksim, Rīgā.

Ilze Knusle-Jankevica

Ilze Liepiņa un Inita Zariņa šopavasar
sākušas uz savu darba vietu – Jelgavas 4. vidusskolu – braukt ar
velosipēdiem. Skolotājas uzskata, ka Jelgava velobraucējiem ir
draudzīga, jo, viņuprāt, te ir gana daudz labu ceļu un celiņu, nav
pārlieku intensīva satiksme, turklāt gājēju plūsma nav tik
traucējoša kā, teiksim, Rīgā.

 

Inita, kura ar velosipēdu brauc jau no mazotnes,
bet lielākoties pa Rīgu, uzskata, ka Jelgava ir velosipēdistiem
draudzīgāka. «Te tiek domāts par veloceliņu tīkla attīstību un nav
tik liela satiksme kā galvaspilsētā, tāpēc ar velosipēdu
pārvietoties ir daudz vieglāk un drošāk. Turklāt ne mazāk būtiski
ir tas, ka arī gājēju masas nav tik lielas kā galvaspilsētā,»
spriež Inita. Viņa ievērojusi, ka gājēji jau iemanījušies iet pa
pareizo gājēju un velobraucēju celiņa pusi, neapgrūtinot
riteņbraucējus. Arī Ilze piebilst, ka brīdinājuma zvaniņu nākas
izmantot reti, piemēram, tad, ja pa ietvi iet rindā četri cilvēki
un viņiem nevar tikt garām.

Iespējams, tieši tāpēc jaunās skolotājas
novērojušas, ka pilsētas ielās parādās arvien vairāk velosipēdistu.
«Uz darbu braucam no rītiem, ap pulksten pusastoņiem. Tad ielās ir
daudz velobraucēju, arī vecāka gada gājuma sievietes un bērni, kas
dodas uz skolu,» pamanījusi Inita. Par to skolotājas
pārliecinājušās arī, pie skolas «cīnoties» ar skolēniem par riteņu
novietošanas vietām. Lai gan pie 4. vidusskolas ir daudz velosipēdu
un motorolleru, Ilze un Inita tomēr ievēro piesardzību un drošības
pēc savus velosipēdus pieslēdz ne tikai pie dzelzs velonovietnes,
bet saslēdz arī abus kopā.

Abas skolotājas uz Jelgavas 4. vidusskolu
Pārlielupē brauc no centra. Tā kā šopavasar laika apstākļi bijuši
svārstīgi, Ilze un Inita ne katru rītu sēdušās dzelzs rumaku
mugurās. Tāpēc arī maršruts vēl nav izstrādāts, bet lielākoties
viņas brauc pa Rīgas ielu. Ilze, kura reizēm ar velosipēdu izbrauc
arī vakaros, teic, ka pa jaunizveidotajiem veloceliņiem un
izremontētajām ielām braukšana esot ļoti laba. Savukārt par ceļiem
un ielām, kuras nav remontētas, braukt ar riteni ir grūti.

Abas atzīst, ka galvenokārt ar riteņiem braukā
tāpat vien, nevis mērķtiecīgi pārvietojas. Vienīgi pēdējā laikā
sākušas braukt uz darbu, lai ietaupītu naudu par transporta
izdevumiem. Tomēr tāpat nākas visu laiku piedomāt par to, vai
velosipēdu būs kur atstāt un vai tas būs droši. «Tā kā dzīvoju
centrā, piemēram, uz veikalu man izdevīgāk aiziet kājām nekā
aizbraukt ar riteni, jo ir jādomā, kur to atstāt. Ir dažas vietas,
kur braucu ar riteni, piemēram, uz veikalu «K-rauta» vai
«Hesburgeru», bet tāpat ir vietas, kur es savu riteni nekad
neatstātu,» teic Ilze. Kā vienu no tādām viņa min tirdzniecības
centru «Pilsētas pasāža» – tur kursē daudz cilvēku, pastāvīgi kāds
sēž uz soliņiem, un tas izraisa neticību sava braucamā drošībai.
Arī Inita atzīst, ka Jelgavā vairāk varētu padomāt par riteņu
novietošanas iespējām, jo tagad reizēm nākas braucamo pieslēgt pie
soliņa, staba vai koka.

Lai gan līdz šim meitenes ceļu policija nav apturējusi, Ilze un
Inita ir apzinīgas velobraucējas un cenšas ievērot visus ceļu
satiksmes noteikumus. Tiesa, gadās arī pa grēkam, kad mazākai
gājēju pārejai nomaļākā vietā tiek pārbraukts. «Ja ir lielas un
sarežģītas pārejas, riteni pārstumju, bet ne tik lielā krustojumā
izvērtēju situāciju un, ja satiksme nav intensīva, pārbraucu,»
atzīstas Inita.