8.9 °C, 0.3 m/s, 95 %

Pilsētā

«Redz, ku’ forši aizbrauca!»
03/05/2009

Lai gan Kaspars Līcītis ar velosipēdu brauc jau kopš mazotnes, nopietni šai nodarbei pievērsās tikai pirms pieciem gadiem. «Bērnībā braucu diezgan aktīvi, bet tas bija interesanti līdz kādai 7. – 8. klasei. Atsāku tikai tad, kad man jau bija pāri 30. Un tad jau tas notika citā līmenī – nevis vienkārša pabraukāšanās, bet treniņi un sacensības,» teic jelgavnieks Kaspars, kurš neslēpj, ka pilsētā pēdējā laikā var pamanīt vairāk riteņbraucēju nekā agrāk, arī infrastruktūra lēnām, bet kļūst velobraucējiem draudzīgāka.

Ilze Knusle-Jankevica

Lai gan Kaspars Līcītis ar velosipēdu
brauc jau kopš mazotnes, nopietni šai nodarbei pievērsās tikai
pirms pieciem gadiem. «Bērnībā braucu diezgan aktīvi, bet tas bija
interesanti līdz kādai 7. – 8. klasei. Atsāku tikai tad, kad man
jau bija pāri 30. Un tad jau tas notika citā līmenī – nevis
vienkārša pabraukāšanās, bet treniņi un sacensības,» teic
jelgavnieks Kaspars, kurš neslēpj, ka pilsētā pēdējā laikā var
pamanīt vairāk riteņbraucēju nekā agrāk, arī infrastruktūra lēnām,
bet kļūst velobraucējiem draudzīgāka.

 

Lai gan Kaspars regulāri piedalās SEB MTB
maratonā, sportiskie sasniegumi nav viņa mērķis. «Sezonā piedalos
sešās sacensībās. Bet man galvenais ir tas, ka varu braukt ar
riteni – darīt to, kas man patīk, – un ik pa laikam ir kāds
atskaites punkts,» teic velobraucējs. Turklāt laika gaitā
piedalīšanās šajās sacensībās kļuvusi par draugu tusiņu, jo Kaspars
tajās iesaistījis arī dažus draugus un tagad viņi ik sacīksti
sacenšas savā starpā. «Mums neinteresē, kā veicas citiem.
Skatāmies, kurš no mums ko uzmin,» tā viņš. Pagaidām savā iekšējā
čempionātā līdera pozīcijās ir Kaspars, bet, kā pats saka, tikai
tāpēc, ka draugi ar velosipēdu braukt uzsākuši nesen, pirms gadiem
trim četriem.

Sacensībās ārzemēs gan Kaspars nepiedalās, jo
tam viņam neatliek laika. Lai uzturētu sevi formā un spētu startēt
SEB bankas kausā, viņš sezonas laikā treniņos nobrauc ap 2000
kilometru, savukārt, lai piedalītos augstāka ranga sacensībās, kā
minimums būtu jānomin seši, desmit tūkstoši kilometru. Tas aizņemtu
vismaz trīs stundas katru dienu. «Sacensības nav mans mērķis. Mans
mērķis ir pabraukāt ar riteni un labi justies,» piebilst
K.Līcītis.

 

Ar velosipēdu neceļo

Kaspars nav no tiem, kas ar velosipēdu gatavi
apceļot vai visu pasauli. Viena vienīga iemesla dēļ – viņam nepatīk
braukt pa šosejas malu. «Ja cilvēks brauc ar riteni pa
koplietošanas ceļiem, pirmkārt, viņš neko daudz neredz. Otrkārt,
izplūdes gāzes un lielais troksnis. Treškārt, tas ir arī bīstami.
Nobrīnos par viņu uzņēmību,» teic velobraucējs. Cita lieta ir tad,
ja kaut kur aizbrauc ar mašīnu un tad turpina braukšanu ar riteni,
piemēram, Šveices kalnos.

 

Maršruts – pa rajonu

Kaspars vienā savā treniņā ar riteni nobrauc ap
30 kilometru, tāpēc parasti izvēlas maršrutus uz kādu no Jelgavas
rajona pagastiem un brauc pa ceļiem, kur ir mazāk intensīva
satiksme. «Jā, Jelgavā var braukt ar riteni, bet ne tādam mērķim kā
man – kārtīgam treniņam, turklāt ir grūti izveidot ap 30 kilometru
garu maršrutu, braucot pa apli, atgriežoties sākuma punktā. Tiesa,
tagad pa jauno veloceliņu var aizbraukt līdz Ozolniekiem, bet man
vienam treniņam šī distance ir par īsu – turp un atpakaļ ir nepilni
20 kilometri,» skaidro Kaspars, neslēpjot gan, ka no jauna
izbūvētie veloceliņi pilsētā ir liels pluss tam, lai pamazām sāktu
attīstīt velobraukšanas tradīcijas arī Jelgavā. «Tas, kas izveidots
no jauna, ir darīts labā līmenī,» saka Kaspars.

 

Infrastruktūra vēl
jāattīsta

Kaspars uzskata, ka viens no galvenajiem
iemesliem, kāpēc cilvēki nebraukā ar velosipēdiem, ir tas, ka nav
tādas infrastruktūras, lai varētu tos bez raizēm atstāt jebkurā
vietā. Pat pie mājām un darba bieži neesot, kur braucamo droši
nolikt, turklāt, ja velosipēdu nozog, nereti policija aizņemtības
dēļ neko neuzsāk, tāpēc daudzi policijai pat neziņo. Tāpēc
cilvēkiem Jelgavā joprojām ērtāk ir pārvietoties ar mašīnu vai
kājām. «Nu, piemēram, uz staciju daudzi cilvēki brauc ar mašīnām,
lai pēc tam tālāk dienas gaitās dotos ar vilcienu. Bet varētu taču
braukt arī ar riteņiem – gan ērti, gan ekonomiski, bet diemžēl tur
nav, kur tos nolikt,» piebilst Kaspars.

Lai popularizētu velokustību Jelgavā, pēc
Kaspara domām, iesākumā pie sabiedriskām vietām – darba vietām,
veikaliem, kafejnīcām – jāierīko velo novietnes ar novērošanas
kamerām vai sargu. Ideāli būtu, ja riteni par simbolisku samaksu
varētu arī saslēgt līdzīgi kā iepirkumu ratus. «Tas būtu tāds labs
pakalpojums, kas noteikti pamudinātu ne vienu vien no mašīnas
pārsēsties uz velosipēda,» spriež Kaspars.

 

Kad velosipēds ir ikdiena

«Nav jau pie mums kā, piemēram, Holandē. Tur pie
stacijas laukums – «Rimi» laukums būtu pārspīlēti, bet laukums aiz
«Rimi» līdz iebrauktuvei – vienmēr pilns ar velosipēdiem. Un tas ir
parastā pilsētā, kurā dzīvo nepilni 70 000 cilvēku. Viņi uz
darbu brauc ar velosipēdu un vilcienu, tas ir ekonomiski,» teic
pieredzējušais riteņbraucējs. Savukārt Jelgavā nav daudz to, kas uz
darbu brauktu ar riteni. «Esmu redzējis Jelgavā vienu vīrieti,
manuprāt, viņš strādā bankā un no Pārlielupes brauc uz darbu ar
velosipēdu. Laba zīmola klasiskais ritenis, puisis uzvalkā, šalli
ap kaklu. Jauns čalis. Lūk, tas ir forši!» teic Kaspars, kurš pats
uz darbu ar velosipēdu nebrauc, jo viņa darba vieta atrodas
Aizputē. Viņš piebilst, ka arī sievietes droši var pārvietoties ar
velosipēdu, turklāt ielas velosipēdiem ir pat speciāli aizsargi,
lai ķēdē neierautos svārki. «Eiropā sievietes brauc svārkos. Bet
Jelgavā jau meitenes nemaz tik daudz svārkos nestaigā,» ar smaidu
piebilst velosportists.

Taču tajā pašā laikā viņš ir ievērojis, ka tomēr
velosipēdu kā pārvietošanās līdzekli pamazām izvēlas aizvien vairāk
cilvēku. «Jelgavas ielās to īpaši var pamanīt vakaros – cilvēki
vienkārši pēc darba izbrauc ar riteņiem, atpūšas. Tas taču ir
sākums! Jā, varbūt viņi nedodas no punkta A uz B, bet vienkārši
izbrauc no mājas, lai pavizinātos un tad atkal atgrieztos mājās,
bet vienalga tā ir laba tendence,» spriež Kaspars.

 

Līdz ideālam vēl jāaug

Tieši nedrošību par to, kur atstāt savu
velosipēdu, Kaspars min kā galveno iemeslu, kāpēc cilvēki reti
izvēlas braukt ar riteni. Tikai kā sekundāru iemeslu tam viņš min
vēl nepietiekami sakārtoto infrastruktūru. «Pa ieliņām jau var
izbraukt, bet ne vienmēr tas būs ar komfortu, tāpēc veloceliņu
attīstībā mums vēl daudz darāmā,» saka Kaspars. Tiesa, viņš ir
pamanījis arī šādas tādas nepilnības. Lai gan galvenokārt visur ir
izveidotas nobrauktuves, tās ne katrā vietā esot kvalitatīvas – šur
tur ir jāparauj rats un aizmugure. «Nobrauktuves it kā ir
uztaisītas, bet tās nav pietiekami zemas – nobraucot tik un tā ir
trieciens. Tie divi centimetri tomēr ir pārāk liels augstums, lai
dažāda vecuma velosipēdisti varētu komfortabli pārvietoties,»
uzskata velosipēdists.

 

Šoferu un riteņbraucēju

savstarpējā kultūra klibo

Diemžēl arī Kaspars ir pārliecinājies par to, ka
automašīnu vadītāji pret velosipēdistiem izturas ne tikai
neiecietīgi, bet bieži vien pat ar nepamatotu pārākumu.
Visbīstamākā situācija, Kasparaprāt, ir tad, ja velosipēdists dodas
pa galveno ceļu, bet automašīna, kas brauc aiz viņa, apdzenot vēlas
nogriezties pa labi. Viņš pats to piedzīvojis pavisam nesen. Toreiz
autovadītājs gan nobremzējis, bet daudzi nebremzē, tāpēc
velosipēdists ieskrien mašīnas durvīs, kaut šādā situācijā nav
vainīgs. Kaspars ir pārliecināts, ka autovadītāju negatīvā
attieksme pret velosipēdistiem sakņojas pagātnē, kad nereti ar
velosipēdiem brauca iereibuši onkulīši, kas uz ceļa ir tikpat
neparedzami kā bērni. Kaspars uzskata – tie, kas kontrolē
situāciju, nav bīstami. Arī viņš pats ir autovadītājs, tāpēc
krietni tolerantāk izturas pret riteņbraucējiem. «Jā, no onkulīšiem
es īpaši uzmanos, bet visus pārējos uztveru kā parastus satiksmes
dalībniekus.»

Savulaik velosipēdists saskāries ar negatīvu
attieksmi arī no ceļu policijas. «Braucu treniņā uz Svēti. Mani
apturēja policija. Man bija ķivere, arī viss pārējais bija kā
vajag. Šie stādīs protokolu un man jāmaksā 5 lati, jo ritenim
neesot numura. Bet es par to biju interesējies CSDD un zināju, ka
numuru nevar dabūt. Tajā brīdī mums garām brauca jau minētais
«onkulītis». Es teicu, ka, lūk, tas ir satiksmei bīstams cilvēks,
bet es braucu treniņā. Policisti to cilvēku neaizturēja, jo tur jau
nevarēja piecus latus dabūt. Manuprāt, tas nebija korekti,» pirms
trim gadiem piedzīvoto atceras Kaspars. Kopš tās reizes viņam vairs
nav nācies saķerties ar likumsargiem, tāpēc Kaspars pieļauj, ka tas
bijis izņēmums.

Kaut arī tagad situācija ir mainījusies un
velosipēdam numurzīme nav nepieciešama, Kaspars tomēr iesaka,
pērkot velosipēdu, saglabāt instruktāžu un lietošanas pamācību,
kurā ierakstīt arī riteņa numuru, kas atrodas uz pedāļu rumbas. «Ja
kas, lai var pierādīt, ka tas ir tavs ritenis. Tikai tik daudz,»
viņš nosaka.

 

Kas jāzina, lai neapčakarē

Taču, pirms sākt vērtēt autovadītāju un
velosipēdistu kultūru vai ielu piemērotību velobraukšanai,
jāiegādājas, ar ko braukt. Un arī te Kasparam ir savi novērojumi.
Lai gan Kaspars uzskata, ka Jelgavas velo veikalos pārdevēji nav
gluži «savā vietā», tomēr viņš piebilst, ka ierindas cilvēkiem nav
pamata īpaši uztraukties, ka pārdevējs viņus apčakarēs. Viņa
vienīgais ieteikums tiem, kas vēlas iegādāties velosipēdu, ir tikt
skaidrībā ar to, kur vēlas braukt. «Mans ieteikums cilvēkiem, kas
vēlas braukt ar riteni, ir tāds: vajadzētu atkāpties no dominējošās
domas, ka noteikti vajag pirkt kalnu velosipēdu. Tas ir paredzēts
braukšanai pa mežu,» uzsver velosportists. Lai gan kalnu velosipēdu
bums sācies pagājušā gadsimta 90. gados un turpinās joprojām, jo
cilvēki uzskata, ka tieši kalnu velosipēdi ir piemērotākie Latvijas
ielām un ceļiem, K.Līcītis piebilst, ka tie ikdienas lietošanā nav
ērti, ar tiem ir grūti mīties pilsētas vidē un līdz ar to braukšana
ar riteni sagādā maz prieka. Viņaprāt, labāk ir nopirkt ielas
riteni, jo, braukājot ikdienā, fiziskā slodze tāpat pietiek.
Protams, ja cilvēks vēlas trenēties un piedalīties sacensībās, tad
jāpērk sporta ritenis, izvēloties atbilstošas klases velosipēdu par
sev pieņemamu cenu.

Kaspars uzskata, ka vienīgais atskaites punkts, iegādājoties
velosipēdu, ir vēlme braukt ar to un gūt no šī procesa prieku un
labsajūtu. «Pērkot riteni, galvenais ir tas, lai ar to ir ērti
braukt. Lai cilvēkam ir prieks uz tā kāpt, prieks braukt, lai
ritenis nav smags un to var ienest dzīvoklī. Riteni var padarīt
stilīgāku – pielikt groziņu, signāliņu – un tad visi teiks: «Redz,
ku’ foršs ritenis! Redz, ku’ forši aizbrauca!».»