10.1 °C, 0.9 m/s, 92.6 %

Pilsētā

Krīzes laikā dzimst jaunas idejas
16/04/2009

Krīzes laikiem raksturīga ne vien jostu savilkšana, bet arī jaunu ideju ģenerēšana. Pie tādām pieskaitāms Biedrīšu ģimenes izveidotais dabīgās kosmētikas un citu izstrādājumu interneta veikals. Pagaidām tas pieder pie hobija līmeņa. «Ticam, ka daudziem ir dažādas idejas. To īstenošanai ne vienmēr jābūt lieliem apjomiem, var sākt ar mazumiņu, iztiekot bez tūkstošiem latu un kredītu ņemšanas,» domā jelgavnieki. 

Anna Afanasjeva
Krīzes laikiem raksturīga ne
vien jostu savilkšana, bet arī jaunu ideju ģenerēšana. Pie tādām
pieskaitāms Biedrīšu ģimenes izveidotais dabīgās kosmētikas un citu
izstrādājumu interneta veikals. Pagaidām tas pieder pie hobija
līmeņa. «Ticam, ka daudziem ir dažādas idejas. To īstenošanai ne
vienmēr jābūt lieliem apjomiem, var sākt ar mazumiņu, iztiekot bez
tūkstošiem latu un kredītu ņemšanas,» domā
jelgavnieki. 
Ieva un Raimonds Biedrīši stāsta, ka, gaidot ģimenes mazāko
rūķīti – Katrīnu, viņi arvien vairāk aizdomājušies par to, ko lieto
uzturā, kā ar dabas līdzekļiem tikt galā ar saaukstēšanos, kas tiek
izmantots, kopjot ķermeni, uzkopjot māju u.tml. «Ikdienā izvēlamies
videi un cilvēkiem draudzīgus produktus – dārzeņus un augļus no
lauku dārza, zivis no Latvijas upēm un ezeriem, gaļu no vietējiem
zemniekiem un tējas, kas augušas Latvijas pļavās,» klāsta Raimonds.
Viņi arī secinājuši, ka lielu daļu cilvēku satrauc apkārtējā vide,
veselīgs un dabīgs uzturs, tas, kas tiek nodots tālāk bērniem.
Tālab, izveidojot www.bbfactory.lv, nolemts padalīties savā
pieredzē. 
Ģimenes princips – iepazīstināt tikai ar tādām lietām, ko
lieto paši un par kuru izcelsmi vai sastāvu nav šaubu. Meklējot
dabīgos ādas un matu kopšanas līdzekļus, Ieva konstatējusi, ka
piedāvājums pie mums nav īpaši liels vai arī cenas ir neadekvāti
augstas. Tāpat pie mums nav izdevies vienuviet atrast dabīgās
izejvielas, no kā pašai pagatavot, piemēram, lūpu balzamu. Ārzemēs
tas ir diezgan populāri.
Neraugoties uz vietējās dabas un augu bagātību, atzīts, ka
daļu dabīgo kosmētikas līdzekļu pie mums nav iespējams izaudzēt.
Organisko ķermeņa kopšanas līdzekļu un to sastāvdaļu meklējumos
Ieva nonākusi līdz izejvielām un produktiem, kas nāk no Ugandas,
Ganas, Togo, Indonēzijas, Šrilankas, Dienvidamerikas un citām
valstīm.
«Ilgi meklējām, kur iegādāties ēteriskās eļļas un ziepes. Ne
vien cenas ziņā, bet arī lai produkts tiešām būtu dabīgs, lai
nebūtu tikai dabas produkta nosaukums vien. Tā nonācām līdz
Lielbritānijas kompānijai «Akoma». Esam viņu produkcijas tiešie
izplatītāji. Būtiski, ka viņi strādā, ievērojot godīgās
tirdzniecības pamatus, nevis tikai izmanto Āfrikas lēto darba
spēku,» stāsta Ieva, papildinot, ka izstrādājumus sertificējusi
Lielbritānijas Aromterapijas asociācija, katram piešķirot savu
licences numuru. Tas vieš pārliecību, ka produkti tiešām ir dabīgi.
Savukārt bišu vasku, ko izmanto lūpu balzama pagatavošanai, «BB
Factory» iegādājas no Cēsu rajona Raunas pagasta sertificētās
ekoloģiskās zemnieku saimniecības «Jaun-Ieviņas». 
Raimonds papildina, ka cilvēki paši var izvēlēties izejvielas
un izgatavot vai pasūtīt savu kosmētisko līniju – mājas lapā
atklāta lūpu balzama pagatavošanas recepte. Arī Āfrikas melnās
ziepes, izkausējot un pievienojot ēterisko eļļu, var iegūt patīkamu
aromātu. 
Pievēršoties idejai, jelgavnieku ģimene uzmanīgi izpētījusi
eko veikalu piedāvājumu. Redzētais vedinājis iet savu ceļu. Kā
nepiemērotu viņi atzinuši dabīgo produktu iesaiņošanu nedabīgos
materiālos – dažādās plastmasās, kas dabā nesadalās. Tālab
iepakojuma materiālu – lina auduma maisiņus – Ieva un Raimonds šuj
paši ar mammas atdoto šujmašīnu. Melnās ziepes tiek saiņotas papīrā
un pārsietas ar lina aukliņu. 
Kā būtisku jaunās ieceres īstenošanā viņi raksturo cenu
politiku. Citviet redzētais piedāvājums gan šī sviestam un eļļām,
gan citiem izstrādājumiem vērtējams kā neadekvāti dārgs. Biedrīšu
ģimene no nesamērīgajiem uzcenojumiem atteikusies, tālab cenas ir
pieņemamas. Protams, sava nozīme ir tam, ka produkcijas realizēšanā
viņi izvairās no starpniekiem, pārdošana notiek interneta vidē, nav
jāīrē telpas un jāalgo darbinieki. 
Ieva uzsver, ka viņi necenšas pelnīt uz pasta izdevumu rēķina.
Divi lati ir zemākais tarifs, citu cena ir, sākot no 2,70 latiem.
«Tas liecina, ka pie mums liela daļa biznesa balstījusies uz «kupi
– prodaj» principiem, kad uzrēķināti neskaitāmi peļņas procenti.
Tāpēc tik daudziem, kas domājuši, ka bezgalīgi lielus uzcenojuma
procentus varēs pelnīt, piezemēšanās liekas tik smaga. Tagad būs
jāmainās,» lēš ģimenē. 
Pirmajās desmit interneta lapas darbības dienās piedzīvota
liela interese. Informācija izplatīta vēstulēs portālā
«draugiem.lv» un caur meklētāju «Google». «Īsti nezinājām, kāds būs
noiets, tāpēc krājumus ņēmām ar domu, lai gada laikā paši un draugi
varētu izlietot,» stāsta Raimonds, piebilstot, ka nu jāpasūta jauns
preču apjoms, pie reizes paplašinot atsevišķu produktu
klāstu. 
Vienlaikus viņi konstatējuši, ka cilvēkiem par izstrādājumiem
trūkst informācijas, ar dažiem klientiem aizsākusies sarakste pa
e-pastu. Veikalos ir tik vien kā produkta apraksts. Interneta
vietne informācijas ievietošanai un paplašināšanai ir
pateicīgāka. 
Pretēji latviešiem pierastajai atturībai Biedrīšu ģimene sava
uzņēmuma mājas lapā nekautrējas ievietot arī personīgākas ziņas par
brīvdienu dabas takās redzēto un izbaudīto, tā padarot personiskāku
arī dabīgo produktu realizāciju. 
«BB Factory» kopš sākuma izvērties par ģimenes auklējumu.
Mājas lapu izstrādājis Raimonds. Ieva meklējusi produkciju.
Darbošanās pie produkcijas saiņošanas, maisiņu šūšanas sākas pēc
pulksten deviņiem vakarā, kad bērni nolikti gulēt. «Laiku sev ņemam
nost, piecus mēnešus vecam bērnam nevaram pateikt: tagad pasēdi,
mēs pastrādāsim,» klāsta Ieva. Vajadzības gadījumā palīdz Raimonda
mamma, izejot pastaigāties ar Katrīnu, bet viņa brālis darbojas ar
bērnudārznieku Rūdi. Raimonda mamma palīdz kārtot grāmatvedību.
Savukārt brālis Edgars palīdzējis uzlabot mājas lapu.
«Ģimenes uzņēmuma modelis vidusmēra cilvēkam daudzviet Eiropā
ir piemērotākais iztikas pelnīšanai. Tas netraucē audzināt bērnus,
nav jātērē sociālais budžets. Būtu labi, ja arī Latvijā tas
pieņemtos spēkā,» domā Biedrīši.
Sava nozīme jaunās ieceres īstenošanā ir Raimonda kolēģiem no
Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra. Tā izveidojusies
sadarbība ar Krāslavas rajona zemnieku saimniecību «Kurmīši», kas
ir viena no trim sertificētām ārstniecības augu audzēšanas
saimniecībām. 
Abu kolēģi (Ieva uz pusslodzi atsākusi strādāt apdrošināšanas
sabiedrībā «Balta») interesējas par jauno ideju. Nācies arī
dzirdēt, ka grūtos laikos nav nozīmes ko jaunu sākt. Ieva un
Raimonds tam nepiekrīt. «Protams, ieguldīt lielus līdzekļus nebūtu
prāta darbs. Mēs rīkojamies saprātīgi. Kamēr jaunā iecere ir hobija
līmenī un no tās nav atkarīga izdzīvošana, līdz galam varam
neizkalkulēt paši savu ieguldīto darbu un tam atvēlēto laiku. Tas
gan nenozīmē, ka to nerēķinām. Ir arī skatījums par attīstību
nākotnē. Līdz rudenim, kad Katrīnai paliks gads, esam devuši laiku
jaunās idejas virzībai. Pašlaik izskatās, ka tā lieta aizies,»
spriež Biedrīši, piebilstot, ka viņi tikai priecātos, ja jaunu
ideju un to īstenotāju būtu vairāk. «Ne vienmēr jābūt lieliem
apjomiem, var sākt ar mazumiņu, ģimenē, viens otru atbalstot,
iztikt bez tūkstošiem latu un kredītu ņemšanas. Cilvēks daudz ko
var izdarīt! Neesam pilnīgi pret naudas aizņemšanos biznesam, bet
tagad nav tādas vajadzības,» tā Ieva.