26 °C, 2 m/s, 49.5 %

Pilsētā

Bez meistara tomēr neiztikt
23/01/2009

Laikā, kad cilvēki arvien rūpīgāk izvērtē savus izdevumus, par katru klientu jācīnās arī skaistumkopšanas saloniem – to piedāvātie pakalpojumi tomēr ir lieta, no kā cilvēks var atteikties. Un jaunā gada sākums liecina, ka atsakās arī – saloni pustukši, meistari nereti spiesti darbdienu pavadīt gaidot, taču tajā pat laikā diezin vai pienāks diena, kad cilvēki paši sev griezīs matus… Tas tikai apliecina – lai cik grūti būtu apstākļi, bez frizētavām jau neiztiksim.   

Ilze Knusle-Jankevica
Laikā, kad cilvēki arvien
rūpīgāk izvērtē savus izdevumus, par katru klientu jācīnās arī
skaistumkopšanas saloniem – to piedāvātie pakalpojumi tomēr ir
lieta, no kā cilvēks var atteikties. Un jaunā gada sākums liecina,
ka atsakās arī – saloni pustukši, meistari nereti spiesti darbdienu
pavadīt gaidot, taču tajā pat laikā diezin vai pienāks diena, kad
cilvēki paši sev griezīs matus… Tas tikai apliecina – lai cik
grūti būtu apstākļi, bez frizētavām jau neiztiksim.  

  
Arvien vairāk skaistumkopšanas procedūru cilvēki cenšas veikt
mājās – manikīru un pedikīru, krāso matus –, bet tās, ko nevar
veikt paši, izvēlas retāk. Pēdējā laikā samazinās solāriju
apmeklētāju skaits, vairāk sieviešu atsakās no gēla nagiem, jo ir
nolēmušas turpmāk manikīru veikt pašas, arī matus ieveido retāk.
Skaistumkopšanas salonu apmeklētāju skaita samazināšanās savukārt
nozīmē to, ka meistariem ir mazāk darba un arī atalgojums sarūk –
īpaši, ja meistars nav pieņemts pastāvīgā darbā un salonā īrē darba
vietu.
Retāk pošas
Lai gan daudzas procedūras cilvēki veic mājās, joprojām
pieprasīti ir pakalpojumi, kas saistīti ar higiēnu, piemēram, matu
griešana, vaksācija. Tie klienti, kas ir izlēmuši tērēt naudu par
skaistumkopšanu, joprojām priekšroku dod kvalitatīvām procedūrām.
Salona «Rebeka» īpašniece Dace Niparte novērojusi, ka joprojām ir
klientu loks, kas izvēlas ķermeņa pīlingu, masku un masāžu, kaut
arī tas nav no lētajiem pakalpojumiem. Savukārt skaistumkopšanas
salonos «Kolonna» pērnā gada nogalē, salīdzinot ar citiem gadiem,
maz tika veidotas svētku frizūras. «Kolonna Serviss»
izpilddirektore Ērika Lazdiņa pieļauj – iespējams tādēļ, ka
samazinājies svētku sarīkojumu skaits, jo līdzekļus jau pērn sāka
taupīt arī uzņēmumi, nerīkojot tradicionālās darba kolektīvu
balles. To, protams, esot grūti salīdzināt ar citiem gadiem, bet
tomēr arī pagājušā gada nogalē nedaudz esot audzis solārija
apmeklējums, pieprasījums pēc manikīra, matu griešanas, veidošanas
un krāsošanas, kā arī sejas procedūrām, kas sniedz ātru un redzamu
rezultātu. 
Cenas – nemainīgas
«Jelgavas Vēstneša» aptaujāto skaistumkopšanas salonu
pārstāvji visi kā viens norāda, ka šogad cenas saviem pakalpojumiem
nav paaugstinājuši. Vēl vairāk – dažs pat būtu gatavs tās
pazemināt, lai tikai nevajadzētu slēgt salonu. Lai savilktu galus
un nopelnītu, katram ir sava recepte. SIA «Ilgas Company» valdes
priekšsēdētāja un salona «Edīte» īpašniece Edīte Krūmiņa atklāj –
lai gan ieņēmumi ir samazinājušies, nopelnīt joprojām var. «Labs
meistars un laba cena par kvalitatīvu pakalpojumu, privātas telpas
un «savs vārds» – tas glābj,» uzskata E.Krūmiņa. SIA «Ilgas
Company» ļoti nopietni izturas arī pret personāla atlases
jautājumiem, jo par savu prioritāti izvirzījusi pakalpojuma
kvalitāti. «Pie mums strādā daži meistari, bet viņi var nopelnīt.
Neturam darbiniekus tikai tāpēc, lai būtu kāds brīvs meistars,» tā
salona «Edīte» īpašniece.
Pagaidām cenas nav paaugstinātas arī salonā «Rebeka», tomēr
salona īpašniece norāda, ka no tā tomēr, visticamāk, izvairīties
nevarēs un nāksies cenas pakāpeniski palielināt. Jāņem vērā, ka
salonos ne tikai pieaug uzturēšanas izmaksas, bet sadārdzinās arī
materiāli – izplatītājfirmas ik pa brīdim palielina cenas savai
precei: krāsām, lakām, putām, šampūniem utt., bez kā salonu darbs
nav iespējams. 
No konkurences nav pasargāti arī lielie tirgus spēlētāji, tādi
kā saloni «Kolonna», kam salonu tīkls ir visā valstī, nu jau
sasniedzot 19 frizētavas un 19 salonus. «Kolonna» sabiedrisko
attiecību vadītāja Zane Saleniece atzīst, ka klienti salīdzina
dažādu pakalpojumu sniedzēju cenas un pārdomā, kas viņiem patiesi
ir neatliekams, nevis rīkojas spontāni. «Tāpēc arī «Kolonnas»
skaistumkopšanas uzņēmumos cenas palikušas nemainīgas un vismaz
šogad paaugstinātas netiks,» norāda Ē.Lazdiņa. Paralēli tiek
meklēti risinājumi, lai noturētu klientus, – ieviestas jaunas
skaistumkopšanas procedūras, piedāvāti jauni produkti un, protams,
katram klientam nodrošināta individuāla pieeja. 
Jāpiebilst, ka, nepaaugstinot cenas par pakalpojumiem,
palielināto PVN likmi uzņēmumi segs paši no savas kabatas.
Ārkārtas rīcībai nav gatavi
Lai pārvarētu grūtības, skaistumkopšanas saloni radikālas
darbības neveiks – darbiniekus neatlaidīs, algas nesamazinās,
izmaiņas darba laikos neveiks, telpas nemainīs. Vien strādās un
cerēs, ka grūtie laiki pāries. Lielākajai daļai laikraksta
aptaujāto salonu telpas ir privātīpašums, tāpēc iespēja izvēlēties
izmaksu ziņā lētākas praktiski netiek apspriesta. Bet tie, kas
telpas īrē, prasītās cenas uzskata par neadekvātām. Piemēram,
«Kolonnas» pārstāve Ē.Lazdiņa uzskata, ka īres maksa par salona
telpām tirdzniecības centrā «Pilsētas pasāža» ir pārāk augsta,
tomēr, neskatoties uz to, salona apgrozījums esot gana labs.
  
Saloni situāciju nerisinās arī, atlaižot darbiniekus, jo šajos
laikos labs meistars ir zelta vērts. «Štatus nemazināsim, jo mūsu
meistari te jau strādā ilgus gadus un ir sevi pierādījuši, turklāt
viņiem ir pastāvīgo klientu loks,» akcentē D.Niparte. Algas
samazinājums var skart tos meistarus, kas tikai īrē darba vietu un
nav salona patstāvīgie darbinieki. «Meistaru alga ir atkarīga no
viņu individuālā darba. Ja klientu nāk mazāk, arī viņu peļņa
samazinās,» norāda E.Krūmiņa.
Izdzīvos stiprākie
Ne visi ir spējīgi turēties pretī cenu kāpumam un izdzīvot
nežēlīgajos konkurences apstākļos. Laikraksta «Jelgavas Vēstnesis»
aptaujātie nozares pārstāvji prognozē, ka izdzīvos lielākie saloni
un ar nopietnāko attieksmi, bet visgrūtāk klāsies mazajām
frizētavām dzīvojamos rajonos.
Spilgts piemērs tam ir skaistumkopšanas salons «Santa», kas
jau no februāra tiks slēgts. «Lai gan biju domājusi turēties krīzei
pretī, tagad saprotu, ka izdevīgāk ir salonu slēgt un vienkārši
segt komunālos maksājumus,» stāsta salona īpašniece Irina
Makarenko. Lai gan salons atrodas dzīvojamā masīvā Satiksmes ielā,
jau pirms pusgada sācis samazināties klientu skaits. Sākumā cilvēki
atteikušies no solārija apmeklējumiem, vēlāk arī no citiem
pakalpojumiem, līdz šā gada sākumā klientu skaits sarucis pavisam –
tagad «Santā» dienā iegriežas trīs līdz pieci cilvēki. I.Makarenko
norāda – tā kā šis ir sarežģīts laiks ne tikai uzņēmējiem, bet arī
iedzīvotājiem, situāciju nevarēja risināt, paaugstinot cenas par
pakalpojumiem. Bet par visu ir jāmaksā, turklāt, ja rēķini un
maksājumi netiek veikti laikā, tiek uzlikta soda nauda. Arī
«Santas» telpas ir privātīpašums, bet šoreiz tas uzņēmēju neglābs.
Pēc salona slēgšanas I.Makarenko domā telpas izīrēt, jo prognozē,
ka jaunu skaistumkopšanas salonu tuvāko divu trīs gadu laikā nespēs
atvērt. Bēdīga nākotne sagaida arī trīs no četrām «Santas»
frizierēm, jo jaunu darbu izdevies atrast tikai vienai. Friziere
Aija Purmale norāda, ka, cenšoties saglabāt savu klientūru, viņa
meklējusi darbu tuvākajā apkaimē. Viņai paveicies – turpmāk Aija
strādās salonā «Šiks B».