15.8 °C, 1.6 m/s, 93.1 %

Izglītība

Bez mobilā iztikt nevar
22/11/2008

Klasē ir 21 skolēns, un visiem ir mobilais telefons; 14 no viņiem ir arī MP3 mūzikas atskaņotājs – tāda ir statistika Jelgavas 5. vidusskolas 8.b klasē. Pēc skolēnu domām, ja bez mūzikas atskaņotāja vēl var iztikt, tad mobilajam pa rokai jābūt katru brīdi. 

Ritma Gaidamoviča
Klasē ir 21 skolēns, un
visiem ir mobilais telefons; 14 no viņiem ir arī MP3 mūzikas
atskaņotājs – tāda ir statistika Jelgavas 5. vidusskolas 8.b klasē.
Pēc skolēnu domām, ja bez mūzikas atskaņotāja vēl var iztikt, tad
mobilajam pa rokai jābūt katru brīdi. 
Skolēni neslēpj, ka no jaunākajām tehnoloģijām populārākie
viņu vidū esot mobilie telefoni, MP3 atskaņotāji un arī datori,
taču tie uz skolu netiek nesti. Pielietojums mobilajam, kas ir
visiem klases skolēniem, gan ir atšķirīgs. Visiem tas, protams,
kalpo kā sazināšanās līdzeklis ar vecākiem un draugiem, piezvanot
vai nosūtot īsziņas. Tas arī bijis galvenais iemesls, kāpēc
jaunietis telefonu saņēmis. Taču tam viņu vidū ir arī neskaitāmi
citi pielietojumi, par kuriem, iespējams, viņu vecāki un skolotāji
nemaz nezina. 
Vadims stāsta, ka viņš vairāk telefonu izmanto, lai klausītos
mīļāko mūziku. Savukārt Karīnai tas, šķiet, ir visa dzīve – viņa ar
to zvana, raksta īsziņas, pārsūta un pasūta dažādas
 melodijas, klausās radio, fotografējas, filmējas un vēlāk to
pārsūta – bez tā visa viņa savu ikdienu nevarot
iedomāties. 
Par to, vai tas traucē vai netraucē mācību procesā, atšķirībā
no skolu vadības viedokļa skolēnu uzskati atšķiras. Puiši vairāk
steidz teikt, ka mobilie nekādā gadījumā netraucē, vairāk pat
palīdz, jo telefonā ir kalkulators, kuru var izmantot matemātikas,
fizikas un ķīmijas stundās. Tiesa gan – tas gan neattiecoties uz
ieskaitēm un kontroldarbiem. Taču dažas klases meitenes tomēr
vairāk piekrīt apgalvojumam, ka traucē, jo rodas vēlme kādam
uzrakstīt īsziņu vai, klausoties neinteresantu mācību vielu,
paspēlēt kādu spēli. Visi kā viens gan zina, ka stundu laikā
telefonam jābūt klusajā režīmā, un tas arī tiekot ievērots. Ja
tomēr stundas laikā iezvanās telefons, tas visbiežāk ir neuzmanības
dēļ. «Divas reizes gan esmu pieķerts, stundas laikā spēlējot
spēles, par sodu skolotāja man atņēma telefonu, bet vēlāk atdeva.
Tagad gan esmu sapratis, ka tā nedrīkst darīt, jo mācības paliek
mācības – ar blakus lietām var nodarboties starpbrīžos,» tā Vadims.
Telefonus jaunieši galvenokārt ieguvuši divos veidos – vai nu bez
liekas piepūles viņiem tos nopirkuši vecāki, vai vasarā strādājis
ar mērķi to iegādāties. Jāatzīst gan, ka šādā veidā no klases tikai
divi skolēni tikuši pie telefoniem, pārējie par to, ka pašiem būtu
jānopelna, vien pasmīn. Arī nauda sarunu kredītam lielākoties
vieglu roku gūta – ja sarunu kartei beidzies avanss, vecāki iedod
naudu, lai to papildina. 
Populārie
«darbarīki»
Rolands Laķis, Starptautiska radoša sociāla tīkla
veidotājs:
«Galvenās jaunākās tehnoloģijas, kas interesē jebkura vecuma
bērnus, ir mobilais telefons un dators. Jo ar mobilo telefonu var
ne tikai piezvanīt, bet arī nofotografēt un nofilmēt, kas
jauniešiem ļoti interesē. Ļoti lielai daļai bērnu, sākot no 1.
klases, jau ir mobilie telefoni, turklāt nereti tie ir vieni no
jaunākajiem, ja ne paši jaunākie. Faktiski mobilais telefons un
dators ir instrumenti, lai jaunieši sāktu apgūt jaunos medijus
internetā, taču jāapzinās, ka tas reizē pieļauj visus riskus, ar ko
jaunieši internetā var sastapties. 
Galvenais vadmotīvs bērniem, lietojot šos rīkus, – caur
jaunajām tehnoloģijām veidot sociālās saiknes ar draugiem,
klasesbiedriem, pulciņu dalībniekiem. Jaunās tehnoloģijas ir tikai
darbarīki, ar kuru palīdzību jebkurš cilvēks – vienalga – liels vai
mazs, var izveidot vairāk sociālu saišu un komunicēt, nekā viņam
tas ir iespējams reālajā dzīvē. Nedrīkst vērtēt, vai tas ir labi
vai slikti – tās bērniem ir nepieciešamas.
Ir tikai viens jautājums – kā tās tiek izmantotas? Tas ir
tāpat kā ar nazi – ar nazi var sagriezt pirkstu, bet ar nazi var
arī izgrebt karoti. Nazis nav ne labs, ne slikts – jautājums vien,
kā protam to izmantot.»