24.7 °C, 4.7 m/s, 49.2 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaMaiznieku finansu grūtībās nevada zemā cena, ar ko tas startējis konkursos
Maiznieku finansu grūtībās nevada zemā cena, ar ko tas startējis konkursos
03/09/2008

«JLM Grupas» problēmu sākums, kas novedis līdz maksātnespējai un tad arī ražošanas apturēšanai ir zemā cena, ar ko ražotājs startējis dažādos iepirkumu konkursos, uzskata Latvijas Maiznieku biedrības (LMB) valdes priekšsēdētājs Valdis Circenis. Viņš prognozē, ka maizes ražotāju bankroti turpināsies.

Zane Auziņa

«JLM Grupas» problēmu sākums,
kas novedis līdz maksātnespējai un tad arī ražošanas apturēšanai ir
zemā cena, ar ko ražotājs startējis dažādos iepirkumu konkursos,
uzskata Latvijas Maiznieku biedrības (LMB) valdes priekšsēdētājs
Valdis Circenis. Viņš prognozē, ka maizes ražotāju bankroti
turpināsies.

 

Valdis Circenis intervijā laikrakstam
«Dienas Bizness» pārliecināti sacīja, ka maizes ražotāju bankroti
varētu turpināties, jo vēl ir vairākas mazas ceptuves, kas var
pārtraukt ražošanu. Viņš uzsver, ka viena no problēmām ir zemā
cena, ar ko ražotāji startējuši dažādos iepirkumu konkursos. Tā
bijis gan «JLM Grupa», gan arī «Valmieras maiznieka» gadījumā, kad
nepamatoti zemās cenas dēļ kompānijas nonākušas finansiālās
grūtībās.

«Izmaksas arvien pieaug, bet maiznieki
produkcijas cenas nevar celt ierobežotās iedzīvotāju pirktspējas
dēļ. Nākotnē var būt tā, ka kļūs vēl par kādu maiznieku mazāk,»
pieļauj Circenis, neatklājot, kuriem uzņēmumiem šobrīd ir
problēmas.

Patlaban neviens no maizniekiem nevar
lepoties ar strauju tirgus izaugsmi, jo maizes patēriņš samazinās.
Kā liecina LMB dati, pērn vidēji viens iedzīvotājs patērēja ap 50
kilogramiem maizes, kas ir mazāk nekā 2005. gadā, kad patēriņš bija
ap 55 kilogramiem, savukārt pagājušā gadsimta 90. gados – ap 90
kilogramiem gadā.

LMB speciāliste Gaida Bergmane norāda,
ka nelielās reģionālās maizes ceptuves ietekmē arī jaunu
lielveikalu atvēršana, kur tiek tirgota galvenokārt lielo maizes
ceptuvju produkcija, bet nelielās ar savu nelielo apjomu netiek
ielaistas tirdzniecības tīklos.

Tirgus līdera AS «Hanzas maiznīcas»
mārketinga un tirdzniecības direktors Edijs Vegners laikrakstam gan
sacīja, ka pēc iepriekšējo gadu samazinājuma šogad Centrālās
statistikas pārvaldes dati liecina, ka maizes tirgū vērojamas
pozitīvas tendences, jo ražošanas apjomi auguši par 4%, savukārt
«Hanzas maiznīcas» apjomus audzējušas vēl nedaudz
straujāk.

«Pagaidām uz notiekošo tirgū skatāmies
ar optimistisku piesardzību, jo nevar zināt, kas gaidāms gada
otrajā pusē. Tomēr domāju, ka saruks ātrās ēdināšanas uzņēmumu
pakalpojumu apjoms, cilvēki arvien vairāk sāks gatavot mājās, līdz
ar to maizes patēriņš varētu pieaugt,» pieļauj Vegners.

Savukārt SIA «Fazer maiznīcas»
rīkotājdirektors Ivars Skrebelis norāda, ka, kopumā vērtējot,
situācija maizes ražošanas nozarē šobrīd nav
optimistiska.

«Turpinās tirgus sakārtošanās, jo
nozarei, lai attīstītos, jābūt rentablai. Līdz šim nozare nav
spējusi attīstīties, jo nosacījumi izaugsmei nav bijuši labvēlīgi –
konkurence maizes tirgū, inflācijas ietekme uz iedzīvotāju
pirktspēju, resursu un izejvielu cenu kāpums, darba algu pieaugums
un neatrisinātas problēmas ar atgriezto produkciju ir liels slogs,»
norāda Skrebelis.

Kā ziņots, ražošanu pārtraukušas
vairākas senākās maizes ceptuves – Žaņa Lagzdiņa maizes fabrika
Rīgā, «JLM Grupa», kas sevi apvienoja Jelgavas un Liepājas
maiznieku, Jēkabpils maizes kombināts Jēkabpilī, kā arī «Zelta
kliņģeris» Kuldīgas rajona Vārmē, «Zelta dona», savukārt vēl citi
mēģina pārorientēt ražošanu, lai varētu izdzīvot.

Patlaban Latvijas maiznieku biedrībā
apvienojušies 29 ražotāji, bet vēl tirgū darbojas ap desmit maizes
cepšanas uzņēmumu, kas nav biedrībā.