6.5 °C, 3.7 m/s, 91.2 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaIepirkšanās pie datora kļūst moderna
Iepirkšanās pie datora kļūst moderna
28/08/2008

Dažādu socioloģisko pētījumu dati par interneta lietotājiem ir atšķirīgi – vieni apgalvo, ka interneta lietotāju skaits pietuvojies piecdesmit procentiem no visu iedzīvotāju skaita, sasniedzot apmēram 47 procentus, citi apgalvo, ka 50 procentu slieksnis jau ir pārvarēts un internetu lieto vairāk nekā puse valsts iedzīvotāju. Turklāt ar katru gadu palielinās to cilvēku skaits, kas internetu izmanto mājās, bet, kas būtiski, – vairāk nekā trešdaļa iedzīvotāju globālo tīmekli izmantojot dažādām komerciālām darbībām – preču vai pakalpojumu, tūrisma biļešu un kā tik vēl ne pirkšanai. To zinot, interneta vidē ar saviem pakalpojumiem «laužas» iekšā arī jelgavnieki, kas, redzot daudzās interneta iepirkšanās priekšrocības šķietami bezizmēra tīmeklī, atver savus veikalus un bodītes. Vienam tas ir nopietns bizness, citam – tikai nelielu peļņu nesošs hobijs, bet vēl kādam – papildus peļņas avots līdzās parastajam veikalam. «Jelgavas Vēstnesis» uzrunā pilsētniekus, kuri atvēruši savus interneta veikalus, lai noskaidrotu, kā šāds bizness sācies, kā tas attīstās un pie viena arī to, cik kāri uz iepirkšanos internetā ir jelgavnieki – parasti interneta lietotāji.

Zane Auziņa

Dažādu socioloģisko pētījumu dati par interneta lietotājiem
ir atšķirīgi – vieni apgalvo, ka interneta lietotāju skaits
pietuvojies piecdesmit procentiem no visu iedzīvotāju skaita,
sasniedzot apmēram 47 procentus, citi apgalvo, ka 50 procentu
slieksnis jau ir pārvarēts un internetu lieto vairāk nekā puse
valsts iedzīvotāju. Turklāt ar katru gadu palielinās to cilvēku
skaits, kas internetu izmanto mājās, bet, kas būtiski, – vairāk
nekā trešdaļa iedzīvotāju globālo tīmekli izmantojot dažādām
komerciālām darbībām – preču vai pakalpojumu, tūrisma biļešu un kā
tik vēl ne pirkšanai. To zinot, interneta vidē ar saviem
pakalpojumiem «laužas» iekšā arī jelgavnieki, kas, redzot daudzās
interneta iepirkšanās priekšrocības šķietami bezizmēra tīmeklī,
atver savus veikalus un bodītes. Vienam tas ir nopietns bizness,
citam – tikai nelielu peļņu nesošs hobijs, bet vēl kādam – papildus
peļņas avots līdzās parastajam veikalam. «Jelgavas Vēstnesis»
uzrunā pilsētniekus, kuri atvēruši savus interneta veikalus, lai
noskaidrotu, kā šāds bizness sācies, kā tas attīstās un pie viena
arī to, cik kāri uz iepirkšanos internetā ir jelgavnieki – parasti
interneta lietotāji.

Kā viens no senākajiem jelgavnieku radītajiem interneta
veikaliem jāmin SIA «Baks» veidotā iepirkšanās vieta www.220.lv. Tā
uzņēmumam ir kā papildus tirdzniecības vieta līdzās «īstajiem»
veikaliem Jelgavā, Rīgā, Dobelē un citviet, kur cilvēks, kā
ierasts, var ieiet, preci apskatīt, «apčamdīt» un pie pārdevēja
kārtīgi pakonsultēties. Tiesa, firmas vadītājs Agris Bajārs gan
ātri nokritizē jelgavniekus kā neaktīvus interneta veikalu
lietotājus un nemaz nevēlas iesaistīties garākā sarunā par savas
firmas interneta veikala izveidošanu. «Jelgavnieki ir mazaktīvi un
mums faktiski neinteresanti pircēji,» īsi telefonsarunā noteic
A.Bajārs un beidz sākto sarunu.

Jelgavnieki interneta
veikalos iepērkas reti
To, ka jelgavnieki nav tie aktīvākie interneta veikalu izmantotāji,
atzīst arī vairāki citi «Jelgavas Vēstneša» uzrunātie uzņēmēji.
Tiesa gan – viņi pārliecināti, ka situācija mainīsies, un labprāt
dalās arī savā pieredzē.
Tā interneta veikals www.neons.lv pieder Jelgavas uzņēmumam SIA
«JMD», kas ar datoru preču veikaliem pazīstams arī «parastajiem»
pircējiem, kas iepērkas «pa vecai modei». Uzņēmuma vadītājs
Jevgeņijs Melnacis atzīst, ka tirdzniecības punkts internetā bijis
loģisks uzņēmējdarbības turpinājums, kas darbību sācis pirms
apmēram trijiem gadiem. «Mums jau bija stabili parastie veikali,
bet, tā kā pārdodam datortehniku un tās detaļas, šķita loģiski
veikalu atvērt arī internetā. Cilvēki, kas mūsdienās lieto datoru,
lielākoties lieto arī internetu, un pieredze liecina, ka
datorspeciālists vajadzīgo detaļu pirmkārt meklē internetā. Tas
būtiski paātrina iepirkšanās procesu, ļauj ērti salīdzināt dažādu
firmu piedāvājumu, turklāt arī cenas ziņā ir izdevīgāk,» stāsta
Jevgeņijs, piebilstot, ka laikā, kopš darbu uzsācis viņa interneta
veikals, nav bijis nekādu nopietnu pārpratumu vai neapmierinātības
no pircēju puses. «Mūsu pircējs ir salīdzinoši gudrs, labi zina,
kas viņam vajadzīgs līdz pat pēdējai detaļai un parametram,
attiecīgi arī internetā tiek izdarīti precīzi pasūtījumi, kas kaut
kādu kļūdu varbūtību samazina līdz minimumam,» tā uzņēmuma
vadītājs.

Parastie veikali nekur
nepazudīšot
www.neons.lv vadītājs uzskata, ka interneta veikala būtiskākā
priekšrocība ir iespēja uzrunāt maksimāli plašu auditoriju bez kaut
kādām ģeogrāfiskām robežām. «Ja godīgi, jelgavnieki no mūsu
interneta pircējiem ir labi ja 25 procenti, bet vairums pircēju nāk
no Rīgas vai citiem Latvijas reģioniem. Tā arī ir galvenā
priekšrocība, ko internets mums rada, – šādi mēs spējam būt
pieejami arī to pilsētu iedzīvotājiem, kurās savus veikalus nevaram
vai negribam veidot, kas vienmēr ir saistīts ar papildus tēriņiem
par telpu īri un iekārtošanu, pārdevēju algošanu un citām līdzīgām
lietām. Bet internetā es varu iztikt bez darbiniekiem, bez telpām,
attiecīgi lētāka ir arī preces, ko saņem pircējs, cena,»
pārliecināts ir Jevgeņijs. Viņš gan piebilst, ka pilnībā pāriet uz
darbu interneta vidē nevēlētos, un netic, ka kādu dienu parastie
veikali varētu izzust: «Protams, tam studentam vai «dzelžos»
iegrimušajam datorspeciālistam pasūtīt preci internetā ir
vienkāršāk, taču nevar aizmirst, ka cilvēki ir dažādi – ir tādi,
kas vienkārši neuzticas internetam vai arī pieder pie runātīgajiem
klientiem, kam patīk iepirkšanās process un iespēja pakonsultēties
ar pārdevēju. Jelgavnieki lielākoties mūsu pakalpojumus izmanto
tieši vienkāršajā veikalā, tāpēc no tā atteikties nevēlamies – mūs
interesē gan virtuālie, gan «parastie» pircēji. Arī turpmāk būsim
pieejami kā vieniem, tā
otriem.»      

Šiverēšanās interneta
veikalā kā hobijs un prieks
Savukārt jelgavniece Līga Rulle, kas jau vairāk nekā gadu līdztekus
savam ikdienas darbam šiverējas arī interneta veikalā
www.e-kids.lv, redzot interneta attīstības plašos tempus, visai
vienkārši spēj iedomāties, ka tirgošanās internetā kādudien kļūs
vēl ierastāka un izplatītāka nekā staigāšana pa veikaliem. Turklāt
viņa neizslēdz iespēju, ka pašas darbošanās globālajā tīmeklī
kādudien var pāraugt par nopietnu biznesu. «Man viss sākās ar pašas
vajadzību. Pirms nepilniem sešiem gadiem piedzima meitiņa, un
toreiz skaudri izjutu, cik patiesībā maz ir domāts par bērniem, par
skaistām precēm viņiem. Ļoti vēlējos savu meitiņu pucēt, pirkt
viņai skaistas rotaļlietas, bet to izdarīt bija gandrīz vai
neiespējami – Jelgavā ir vien daži bērnu preču veikali, kas
faktiski tirgo vienu un to pašu, turklāt par stipri augstām cenām.
Bet izbraukāt uz Rīgu ar mazo uz rokām un tad staigāt no veikala uz
veikalu nav iespējams ne pašas spēku, ne laika ziņā. Jau toreiz
meklēju risinājumu internetā, kur mazajai atradu smukas un, kā
izrādījās, nereti arī daudz kvalitatīvākas un lētākas mantas. Bet
pirms nepilniem diviem gadiem man piedzima dēliņš, un atkal biju
nonākusi tajā pašā situācijā – pucēt mazo gribas, bet lietu, ar
kurām to darīt, – nav. Vai arī ir, bet pārāk tālu vai pārāk dārgas.
Toreiz aprunājos arī ar citām jaunajām māmiņām, kas apstiprināja,
ka šī problēma pastāv ne vien man, bet arī viņām – nu neesmu es
vienīgā, kas izlepusi un nez ko grib. Pasūdzējos arī vīram, un tā
vārds pa vārdam dzima ideja par sava veikala radīšanu,» stāsta
Līga. Viņa atklāj, ka sākotnēji bijusi doma atvērt pašai savu
veikaliņu kādā no Jelgavas namiem, bet telpu trūkums, kā arī to
augstās cenas un virkne citu saimnieciskas dabas jautājumu viņu
pārliecinājuši, ka savu vēlmi rosīties viņa pilnībā varētu
apmierināt arī internetā. «Esot dekrēta atvaļinājumā un mājās
audzinot mazo, es tāpat turpināju strādāt savā pamatdarbā, kur esmu
grāmatvede. Toreiz visu darīju mājās, bet komunicēšanās ar darba
vietu notika internetā. Tad arī mūsu firmas vadītājs piedalījās
starptautiskā projektā un ļoti daudz braukāja apkārt, uzņēmumu
turpinot vadīt internetā. Pat smējāmies, ka firmai ir virtuālais
vadītājs un virtuālā grāmatvede. Taču, tā kā daudzas valsts
institūcijas savus pakalpojumus radījušas pieejamus interneta
lietotājiem – pat Valsts ieņēmumu dienestam visas deklarācijas varu
iesniegt virtuāli –, darbs tik un tā notika. Tas, cik veiksmīgi
izdodas pašai organizēt darbu un atrisināt visus jautājumus
internetā, bija vēl viens apstāklis, kas pamudināja izveidot savu
interneta veikalu,» stāsta Līga. Toreiz viņa kādai firmai
pasūtījusi interneta veikala mājas lapas izveidi, kas maksājis vien
divsimt latus, sazinājusies ar piegādātājiem, un darbs
aizgājis.
Reklāma iet
no mutes mutē
«Protams, sākumā bija tā, ka nedēļā saņēmu vien vienu vai divus
pasūtījumus, taču pakāpeniski klientu skaits aug. Svarīgi gan
piebilst, ka interneta bērnu preču veikals man joprojām ir tikai
hobijs – vaļasprieks, kas pašai sagādā milzums prieka, bet kam
veltu vien savu brīvo laiku vakaros un brīvdienās. Tieši šī iemesla
dēļ neesmu interneta veikalu arī plaši reklamējusi, bet pakāpeniski
tas iekaro savu auditoriju – klienti atrodas pēc draugu un paziņu
ieteikuma. Sākumā, kad preces paši izvadājām pasūtītājiem, bija pat
smieklīgi, ka paciņas sanāk nest pat uz vienas mājas vienas
kāpņutelpas blakus dzīvokļiem. Te cilvēki arī atklāja, ka par mums
uzzinājuši no draugiem un paziņām, bet, kad paši pamēģinājuši
interneta iepirkšanos, pārliecinājušies, ka mantiņas ir patiesi
labas un kvalitatīvas, turklāt arī lētākas nekā parastajos
veikalos, ieteikuši to arī citiem,» ar entuziasmu un prieku balsī
stāsta Līga.
Viņa atklāj, ka interneta veikalā līdzās bērnu precēm piedāvā
iegādāties arī ekoloģisko produkciju. «Es neesmu pilnīgi «zaļi»
dzīvojoša, taču man ir svarīgi savu iespēju robežās gādāt par to,
lai tīra vide būtu arī maniem bērniem un bērnubērniem pēc
piecdesmit un 100 gadiem. Kad uzzināju, ka autiņbiksītes, ko tik
plaši lietojam, sadalās vairāk nekā simts gadu laikā, turklāt pa to
brīdi, kamēr bērns nēsā vienas autiņbiksītes, no citiem bērniem tās
izlietotas sakrājas vesels konteiners, man kļuva tā jocīgi. Tad arī
meklēju, vai ir kāda alternatīva, un izrādījās, ka ir. Tā nu savā
veikalā sāku piedāvāt gan ekoloģiskas autiņbiksītes, kas lietošanā
ir tikpat ērtas kā parastās, bet videi draudzīgākas, jo pilnībā
sadalās vien divu gadu laikā, gan arī daudzas citas lietas, kas ir
labākas gan bērniem, gan videi,» stāsta Līga. Viņa piebilst, ka
pašlaik pasūtījumu ir gana daudz, taču viņa tos visus spējot
apkalpot no darba brīvajā laikā, kaut neizslēdz iespēju, ka pēc
gadiem pieciem vai desmit mazais veikaliņš internetā būs kļuvis par
īstu lielveikalu un nopietnu, peļņu nesošu uzņēmumu. Tiesa, arī
viņas veikalā lielākoties pirkumus izdara cilvēki no citiem
Latvijas reģioniem, nevis jelgavnieki, tādēļ to piegādi nodrošina
kurjerpasts.

Veikali internetu
izmanto vairāk
Līdzīgi bizness internetā sākās arī Dacei Gersonei, kas ir SIA
«Magone ID» un interneta veikala www.aksesuari.lv vadītāja. Viņa,
beidzoties bērna kopšanas atvaļinājumam, nonākusi pie atziņas, ka
iet atpakaļ uz darbu tirdzniecībā, kāds strādāts pirms bērniņa
piedzimšanas, īsti lielas jēgas nav – braukāšana uz darbu aizņem
pārāk daudz laika, turklāt arī alga nekāda lielā neesot, tādēļ kopā
ar draudzeni, kas bijusi līdzīgā stāvoklī, nolēmusi darīt ko savu.
«Mums ļoti gribējās izveidot skaistu rotaslietu veikalu, taču
Jelgavā praktiski nav iespējams atrast atbilstošu vietu tam – visur
ir vai nu pārāk augstas cenas, vai arī telpas atrodas vietā, kur
nav iespējams piebraukt ar automašīnu. Labu laiku cerējām, ka
risinājumu izdosies rast, bet, kad tas nedevās, nolēmām tirgošanos
organizēt internetā,» stāsta Dace. Kā savu preci draudzenes
izvēlējušas kvalitatīvas rotaslietas – tā esot lieta, ko sievietes
tomēr saprot vislabāk, turklāt bija arī mērķis beidzot rotas lietas
piedāvāt arī vīriešiem un puišiem. «Visur pasaulē vīriešu
rotaslietas ir gana izplatītas un pieprasītas, bet Latvijā tu vari
iegādāties vai nu zeltu un sudrabu, vai ko prastu, un to pašu tikai
sievietēm. Uzsākām sadarbību ar angļu un franču piegādātājiem, kas,
mūsuprāt, par ļoti labām cenām piedāvā iegādāties kvalitatīvas,
interesantas un aktuālas preces, kuras piedāvāju tirdzniecībā arī
savā interneta veikalā,» biznesa ideju skaidro Dace. Tiesa, viņa
piebilst, ka pretēji sākotnēji plānotajam interneta lietotāju
interese par rotaslietām ir salīdzinoši maza, toties tās lielu
atsaucību guvušas pie veikalniekiem, kas Daces interneta veikalu
izmanto kā ērtu vairumtirdzniecības bāzi savas produkcijas iegādei.
«Protams, pie mums internetā preces ir nopērkamas par daudz zemāku
cenu nekā veikalos – Jelgavā, piemēram, ļoti plaši mūsu rotaslietas
ir pārstāvētas veikalā «Kante», bet Rīgā uzcenojums tām ir vēl
augstāks. Taču laikam jau cilvēkiem, īpaši sievietēm, patīk preci
aptaustīt un pielaikot, tādēļ šobrīd vairāk strādājam kā
vairumtirgotāji. Bet ticu, ka, aizvien palielinoties interneta
popularitātei, arī jelgavniekiem iepirkšanās te kļūs par paradumu,»
tā uzņēmēja.
Sarunu noslēdzot, Dace un Līga piebilst, ka iepirkties internetā ir
daudz vienkāršāk nekā grūstīties gar preču plauktiem un
pakaramajiem. Viņas cer, ka to kādreiz novērtēs arī
jelgavnieki.