22.5 °C, 2 m/s, 76.4 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāPētījums: Emocionālo un fizisko vardarbību izjūt gan skolēni, gan skolotāji
Pētījums: Emocionālo un fizisko vardarbību izjūt gan skolēni, gan skolotāji
26/08/2008

Emocionālo un fizisko vardarbību izjūt gan skolēni, gan skolotāji, liecina šodien Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) rīkotajā preses konferencē prezentētie aptaujas rezultāti.

Emocionālo un fizisko vardarbību izjūt gan skolēni,
gan skolotāji, liecina šodien Valsts bērnu tiesību aizsardzības
inspekcijas (VBTAI) rīkotajā preses konferencē prezentētie aptaujas
rezultāti.

 

Iecietības veicināšanas kampaņas
ietvaros uzsāktās skolēnu, vecāku un skolotāju aptaujas par
iecietības tēmu savstarpējās attiecībās dati liecina, ka
lielākoties skolēniem patīk iet uz skolu un skolotājiem darbs skolā
šķiet interesants, tomēr gan skolēni, gan skolotāji ir izjutuši
emocionālo un fizisko vardarbību, kā arī paši bijuši
vardarbīgi.

Kopumā aptaujā piedalījās 3350 skolēni
vecumā no 7 līdz 18 gadiem. Apkopotie skolēnu anketu dati liecina,
ka lielākā respondentu daļa labprāt dodas uz skolu, taču kā
iemesli, lai neapmeklētu skolu, tiek minēti – grūtības mācībās,
negatīva attieksme no citu skolēnu, kā arī no skolotāju puses. Ja
nepieciešams atbalsts, bērni visbiežāk vēršas pie draugiem vai arī
pie ģimenes locekļiem.

Liela daļa no aptaujātajiem skolā jūtas
atstumti sava izskata, atšķirīgo uzskatu, uzvedības, attieksmes un
arī sekmju dēļ. Skolēni min, ka paši reizēm mēdz kādu izsmiet vai
aprunāt izskata vai atšķirīgo uzskatu dēļ. Kopumā emocionālo
vardarbību ir izjutis 41 procents skolēnu un 32 procenti ir
izjutuši fizisko vardarbību. Skolēni atzīst, ka mēdz būt rupji pret
skolotājiem, kā iemeslu savai rīcībai minot vēlmi aizstāvēt sevi,
kā arī pašu skolotāju negatīvo attieksmi.

Aptaujā piedalījās arī 697 skolotāji, no
kuriem 65 procenti skolā strādā 16 un vairāk gadus. Dati liecina,
ka skolēni savās problēmās labprāt dalās ar skolotājiem, stāsta gan
par problēmām skolā un ģimenē, gan arī par citām dzīves situācijām.
Ja skolā ir radušās problēmas savstarpējās attiecībās starp
skolēniem vai arī starp skolēnu un pedagogu, vislielāko atbalstu
šādu situāciju risināšanā skolotāji saņem no kolēģiem, taču reti no
vecākiem.

Vienlaikus skolotāji norāda, ka diezgan
bieži saņem atbalstu no skolēniem. Emocionālo vardarbību izsmejot
vai apsaukājot ir izjutuši 56 procenti no aptaujātajiem
skolotājiem.

Pētījuma laikā tika aptaujāti arī 1262
vecāki, kuri anketās norādījuši, ka skolu galvenokārt apmeklē reizi
semestrī, dodoties uz vecāku sapulcēm, kā arī, lai individuāli
tiktos ar skolotājiem, lai pārrunātu bērnu sekmes un uzvedību skolā
vai arī risinātu konfliktsituācijas. Lielākā daļa vecāku uzskata,
ka bērni dalās ar savām problēmām skolā, taču uzskata, ka skolotāji
reti ir neiecietīgi pret bērniem un neiecietība pārsvarā izpaužas
kā neatbilstošs vērtējums, bērna ignorēšana, tajā skaitā minot arī
fizisku vardarbību. Šādos gadījumos vecāki mēdz dodies uz skolu un
cenšas risināt radušos situāciju, lai gan, pēc vecāku domām, ne
vienmēr skolotāji iesaistās konfliktsituācijas
risināšanā.

Skolēni, skolotāji un vecāki iecietības
veicināšanai savstarpējās attiecībās min kopīgu pasākumu
organizēšanu, pārrunas skolā un ģimenē, kā arī iecietības un
labestības dienas, liecina aptaujas rezultāti.

Komentējot aptaujas rezultātus, VBTAI
priekšniece Laila Rieksta-Riekstiņa norādīja, ka, lai arī pārsvarā
bērni nāk uz skolu ar prieku, aptuveni ceturtā daļa skolēnu, kas
norādījuši, ka uz skolu nāk nelabprāt, ir vērā ņemams skaitlis un
parāda, ka skolas vide ir izšķirošs faktors tam, vai bērns vispār
nāks uz skolu. Tādēļ skolās nepieciešami pasākumi sapratnes
veicināšanai skolēnu un skolotāju attiecībās. Viņa atzinīgi
novērtēja skolēnu, skolotāju un vecāku ieteikumus iecietības
veicināšanai savstarpējās attiecībās, taču norādīja, ka atsevišķi
pasākumi var būt kā impulss, lai atgādinātu par šo jautājumu, taču
efektīvai tā risināšanai nepieciešami plānveidīgi un mērķtiecīgi
pasākumi.

Rieksta-Riekstiņa arī pastāstīja, ka
šinī nolūkā uzsākts darbs ar pedagogiem, taču inspekcijas cilvēku
resursi ir ierobežoti un nepieciešama pedagogu atsaucība iegūto
zināšanu tālākā izplatīšanā citu attiecīgās skolas pedagogu vidū.
Inspekcija plāno arī aktīvi sadarboties ar bērniem, kuri aptaujas
laikā izrādījuši gatavību iesaistīties ar iecietību saistīto
jautājumu risināšanā. Tāpat plānots izstrādāt iecietībai veltītu
pasākumu virkni.

 

www.leta.lv