Emocionālo un fizisko vardarbību izjūt gan skolēni, gan skolotāji, liecina šodien Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) rīkotajā preses konferencē prezentētie aptaujas rezultāti.
Iecietības veicināšanas kampaņas ietvaros uzsāktās skolēnu, vecāku un skolotāju aptaujas par iecietības tēmu savstarpējās attiecībās dati liecina, ka lielākoties skolēniem patīk iet uz skolu un skolotājiem darbs skolā šķiet interesants, tomēr gan skolēni, gan skolotāji ir izjutuši emocionālo un fizisko vardarbību, kā arī paši bijuši vardarbīgi.
Kopumā aptaujā piedalījās 3350 skolēni vecumā no 7 līdz 18 gadiem. Apkopotie skolēnu anketu dati liecina, ka lielākā respondentu daļa labprāt dodas uz skolu, taču kā iemesli, lai neapmeklētu skolu, tiek minēti – grūtības mācībās, negatīva attieksme no citu skolēnu, kā arī no skolotāju puses. Ja nepieciešams atbalsts, bērni visbiežāk vēršas pie draugiem vai arī pie ģimenes locekļiem.
Liela daļa no aptaujātajiem skolā jūtas atstumti sava izskata, atšķirīgo uzskatu, uzvedības, attieksmes un arī sekmju dēļ. Skolēni min, ka paši reizēm mēdz kādu izsmiet vai aprunāt izskata vai atšķirīgo uzskatu dēļ. Kopumā emocionālo vardarbību ir izjutis 41 procents skolēnu un 32 procenti ir izjutuši fizisko vardarbību. Skolēni atzīst, ka mēdz būt rupji pret skolotājiem, kā iemeslu savai rīcībai minot vēlmi aizstāvēt sevi, kā arī pašu skolotāju negatīvo attieksmi.
Aptaujā piedalījās arī 697 skolotāji, no kuriem 65 procenti skolā strādā 16 un vairāk gadus. Dati liecina, ka skolēni savās problēmās labprāt dalās ar skolotājiem, stāsta gan par problēmām skolā un ģimenē, gan arī par citām dzīves situācijām. Ja skolā ir radušās problēmas savstarpējās attiecībās starp skolēniem vai arī starp skolēnu un pedagogu, vislielāko atbalstu šādu situāciju risināšanā skolotāji saņem no kolēģiem, taču reti no vecākiem.
Vienlaikus skolotāji norāda, ka diezgan bieži saņem atbalstu no skolēniem. Emocionālo vardarbību izsmejot vai apsaukājot ir izjutuši 56 procenti no aptaujātajiem skolotājiem.
Pētījuma laikā tika aptaujāti arī 1262 vecāki, kuri anketās norādījuši, ka skolu galvenokārt apmeklē reizi semestrī, dodoties uz vecāku sapulcēm, kā arī, lai individuāli tiktos ar skolotājiem, lai pārrunātu bērnu sekmes un uzvedību skolā vai arī risinātu konfliktsituācijas. Lielākā daļa vecāku uzskata, ka bērni dalās ar savām problēmām skolā, taču uzskata, ka skolotāji reti ir neiecietīgi pret bērniem un neiecietība pārsvarā izpaužas kā neatbilstošs vērtējums, bērna ignorēšana, tajā skaitā minot arī fizisku vardarbību. Šādos gadījumos vecāki mēdz dodies uz skolu un cenšas risināt radušos situāciju, lai gan, pēc vecāku domām, ne vienmēr skolotāji iesaistās konfliktsituācijas risināšanā.
Skolēni, skolotāji un vecāki iecietības veicināšanai savstarpējās attiecībās min kopīgu pasākumu organizēšanu, pārrunas skolā un ģimenē, kā arī iecietības un labestības dienas, liecina aptaujas rezultāti.
Komentējot aptaujas rezultātus, VBTAI priekšniece Laila Rieksta-Riekstiņa norādīja, ka, lai arī pārsvarā bērni nāk uz skolu ar prieku, aptuveni ceturtā daļa skolēnu, kas norādījuši, ka uz skolu nāk nelabprāt, ir vērā ņemams skaitlis un parāda, ka skolas vide ir izšķirošs faktors tam, vai bērns vispār nāks uz skolu. Tādēļ skolās nepieciešami pasākumi sapratnes veicināšanai skolēnu un skolotāju attiecībās. Viņa atzinīgi novērtēja skolēnu, skolotāju un vecāku ieteikumus iecietības veicināšanai savstarpējās attiecībās, taču norādīja, ka atsevišķi pasākumi var būt kā impulss, lai atgādinātu par šo jautājumu, taču efektīvai tā risināšanai nepieciešami plānveidīgi un mērķtiecīgi pasākumi.
Rieksta-Riekstiņa arī pastāstīja, ka šinī nolūkā uzsākts darbs ar pedagogiem, taču inspekcijas cilvēku resursi ir ierobežoti un nepieciešama pedagogu atsaucība iegūto zināšanu tālākā izplatīšanā citu attiecīgās skolas pedagogu vidū. Inspekcija plāno arī aktīvi sadarboties ar bērniem, kuri aptaujas laikā izrādījuši gatavību iesaistīties ar iecietību saistīto jautājumu risināšanā. Tāpat plānots izstrādāt iecietībai veltītu pasākumu virkni.
www.leta.lv