Interaktīvā spēlē Latvijas skolēni mācīsies atpazīt traumatismu provocējošas situācijas, aģentūru informēja Sabiedrības veselības aģentūrā (SVA).
Interaktīvās spēles mērķis ir palīdzēt bērniem atpazīt situācijas, kurās var gūt sasitumus, nokrist, aizrīties, nosmakt vai gūt cita veida traumas. Tajā ir iekļautas vairākas spēles, rotaļas un pat īpaši radīta dziesmiņa, ko bērni apgūs pusstundu garā interaktīvā pasākuma laikā.
Skolēnus ar spēli iepazīstinās Lāčuks un Lapsēns – maskās tērpi aktieri, kuri jaunajā mācību gadā dosies pa Latvijas skolām un pusstundu garā pasākuma laikā izspēlēs dažādas situācijas.
Laika posmā no šā gada septembra līdz decembrim tiks organizētas 300 spēles gan Rīgā, gan lielākajās Latvijas pilsētās. Bērni saņems arī krāsojamās grāmatas par traumatisma profilakses tematiku, kuru galvenie varoņi būs Lāčuks un Lapsēns.
Interaktīvo spēli, kas vērsta uz paštraumēšanās un tīšas traumēšanas profilaksi, izstrādājuši SVA speciālisti, ņemot vērā traumatologu ieteikumus un apzinot izplatītākos traumēšanās veidus skolas un pirmskolas iestāžu vidē. Pirmklasniekiem, piemēram, tiks mācīts, ka asi priekšmeti jātur ar asajiem galiem uz leju, ka ēdot nedrīkst skraidīt un dauzīties, ka, ejot pa kāpnēm, ir bīstami grūstīties.
Ārējo cēloņu izraisīts traumatisms būtiski ietekmē bērnu un jauniešu veselību – aptuveni 15% pacientu līdz 17 gadu vecumam slimnīcās tiek ārstēti ar diagnozēm, kas saistītas ar ārējo cēloņu izraisītu traumatismu. Turklāt traumas ne tikai rada milzīgu finansiālu slogu veselības aprūpes un labklājības sistēmai, bet arī emocionāli, organizatoriski un finansiāli ietekmē visu ģimeni, no kuras nāk bērns, kurš ir guvis traumu.
SVA sagatavotajā ziņojumā «Traumatisms un ārējie nāves cēloņi bērniem un jauniešiem» norādīts, ka atšķirībā no citiem ar sliktu veselību vai priekšlaicīgu nāvi saistītiem cēloņiem traumas vairumā gadījumu ir iespējams novērst, padarot drošāku vidi, kurā dzīvojam, kā arī produktus un pakalpojumus, kurus izmantojam.
Tāpat viens no svarīgiem faktoriem traumatisma profilaksē ir paša bērna uzvedība, attieksme pret drošības pasākumiem un traumu profilaksi, ko bērnam var iemācīt līdzcilvēki – tuvinieki, skolotāji, apkārtējā sabiedrība.
www.leta.lv