21.4 °C, 2.5 m/s, 62.6 %

Pilsētā

Trīs gadus eksāmenus kārtos ar BMW
07/08/2008

BMW pirmās sērijas automašīnu izmantošana autovadītāju eksāmenos nākamos trīs gadus palielinās šīs markas auto noietu. Jau pirmajās dienās pēc to nonākšanas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļas rīcībā BMW mašīnas iegādājušās divas pilsētas autoskolas. Tiek prognozēts, ka agrāk vai vēlāk apmācībām BMW iegādāsies lielākā daļa autoskolu. Automašīnu dīleri neslēpj, ka viņiem, uzvarot konkursā, svarīgi ne vien kāpināt noietu, bet arī celt brenda imidžu.

Anna Afanasjeva

BMW pirmās sērijas automašīnu izmantošana autovadītāju
eksāmenos nākamos trīs gadus palielinās šīs markas auto noietu. Jau
pirmajās dienās pēc to nonākšanas Ceļu satiksmes drošības
direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļas rīcībā BMW mašīnas iegādājušās
divas pilsētas autoskolas. Tiek prognozēts, ka agrāk vai vēlāk
apmācībām BMW iegādāsies lielākā daļa autoskolu. Automašīnu dīleri
neslēpj, ka viņiem, uzvarot konkursā, svarīgi ne vien kāpināt
noietu, bet arī celt brenda imidžu.

CSDD Jelgavas nodaļā pirmie divi BMW 118 markas eksāmenu automobiļi
nonāca jūlija beigās. Šonedēļ automašīnu nomaiņa ir pabeigta.
Pašlaik nodaļas rīcībā ir četras BMW automašīnas un viena «VW
Golf», ko CSDD nomā no 2007. gada.
Pēc informācijas par to, ka CSDD eksāmenu automašīnas nākamos trīs
gadus būs BMW, autobraucēju un arī kājāmgājēju vidū uzvirmoja
kaislības. Vieni šausminājās, kā tas iespējams, ka tagad pat
eksāmeni būs jākārto ar trako skrējēju mašīnām. Savukārt citi
pieļāva, ka savā ziņā tas nemaz nav slikti un ikvienam jaunajam
autovadītājam jāizmēģina BMW. Iegādājoties savu BMW, vairs nebūšot
vēlēšanās nemitīgi likt lietā visus tās zirgspēkus. Attīstītajā
pasaulē BMW gan iegādājas cilvēki, kas sasnieguši noteiktu
turīgumu. Vien pie mums nez kāpēc šī marka saistās ar
«gonkošanu».
Vēl citi pauda neapmierinātību, ka atšķirībā no citām automašīnām
BMW ir aizmugures piedziņa, līdz ar to tās vadīšana prasa noteiktas
iemaņas. Savukārt citi domā, ka nav slikti izmēģināt BMW sānslīdes
iespējas. Tiesa, eksāmena laikā diezin vai kāds atļausies riskēt un
nodarboties ar izmēģinājumiem.

Braucējs nokārtos
neatkarīgi no mašīnas
CSDD Jelgavas rajona nodaļas priekšniece Evita Pļavniece un viņas
kolēģi – braukšanas eksāmenu inspektori – domā, ka mašīna nav
noteicošais pārbaudījuma nokārtošanas faktors. Ja cilvēks ir
braucējs, viņam nav būtiskas atšķirības, ar kādu auto tas tiek
darīts.
«Jelgavas Vēstnesis» CSDD nodaļā pabija, kad pretendenti ar BMW
braukšanas eksāmenu kārtoja pirmo dienu. Rezultāti kādas īpašas
atšķirības neatklāja. Gan to vidū, kas eksāmenu kārtoja ar jaunajām
BMW mašīnām, gan ar līdzšinējām «Audi» un «VW Golf», bija tādi, kam
uz CSDD nodaļu nāksies doties vēlreiz. Jelgavniece Inga braukt
mācījusies ar «Ford» automašīnu. Kārtot eksāmenu ar BMW jauniete
nav vēlējusies un viņai paveicās – dators noteica, ka Inga
pārbaudījumā brauks ar «VW Golf». Tomēr pirmajā reizē pie tiesībām
viņa netika. Inspektors Boriss Bērziņš jaunieti raksturo kā labu
braucēju, tomēr uzmanības trūkuma dēļ savākts par daudz – 15 – soda
punktu.
Kaspars no Bauskas eksāmenu kārtoja ar BMW. Arī viņš pirmajā
piegājienā pie tiesībām netika. Laikam tāpēc, ka ar šādu pārliecību
nācis uz braukšanas prasmes pārbaudi. Traucējis tas, ka, būdams
baušķenieks, sevišķi labi nav pārzinājis Jelgavas ielas. Pats
mācījies braukt ar gadus 20 vecu «Audi 80». «Bet BMW ir laba, man
patīk, figūras ļoti viegli izbraukt, labas manevrēšanas spējas, bez
problēmām mazajā laukumā iespējams apgriezties. Atšķirība tā, ka
jaunā izlaiduma mašīnas ir daudz jutīgākas. Šim jaunajam auto bija
grūti pārslēgt ātrumus, jo atspere vēl ļoti stipra. Citādi – nekādu
problēmu. Būtu ērtāk, ja arī pirms eksāmena būtu iespēja pabraukt
ar tādu pašu vai līdzīgu mašīnu,» spriež puisis.

Ir lietas, ko pasaka priekšā, un kļūdas, ko piedod
Pēc jauno automašīnu saņemšanas tās vispirms izmēģinājuši CSDD
inspektori. Viņi tās atzinuši par ļoti pieņemamām, jo braukšana
esot viegla. Arī klientu atsauksmes esot pozitīvas, eksāmena
kārtotājus mašīnas dēļ nepārņemot bailes vai izbrīns. Runājot ar
kolēģiem CSDD nodaļās, kur eksāmenus ar BMW sāka kārtot nedēļas
divas agrāk, arī saņemtas labas atsauksmes.
Inspektori stāsta, ka eksāmenu rezultāti esot pat labāki. «Ir
kļūdas, ko šī mašīna piedod. Salīdzinājumā, piemēram, ar «Toyota»
ar BMW ir viegli uzsākt kustību. Tāpat šī mašīna vadītājam daudz
«pasaka» priekšā, piemēram, uz paneļa redzams, kurš pārnesums
ieslēdzams. Tiesa, tā kā eksaminējamie samērā maz skatās uz
kontroles paneli, daudzi to nav ievērojuši. Ja pretendents ir
sagatavots, viņam vienalga, ar kādu mašīnu eksāmenu kārtot,»
uzskata Dainis Priednieks. Vilnis Biķernieks papildina, ka mašīnai
ir labas manevrēšanas spējas, ar to ir vieglāk izbraukt figūras. Tā
kā auto aprīkots ar elektroniku, eksāmena kārtotājs nejūtot
atšķirību starp priekšējo un aizmugures piedziņu, arī ziemā
aprīkojums nepieļaušot sānslīdes.
Salīdzinot ar citiem auto, BMW 118, stāvot krustojumā neitrālajā
pārnesumā, noslāpst. Tiklīdz jāuzsāk kustība, nospiežot sajūgu,
mašīna pati iedarbinās. Tas domāts degvielas ekonomijai. Līdz šim
nevienai mašīnai šāda iespēja nav bijusi. Eksāmena kārtotājus par
to informē, un tas neizraisot papildus emocijas. Autovadītājiem ar
stāžu šādā brīdī gan visbiežāk gribas ķerties pie aizdedzes
atslēgas.
Uz jautājumu, vai pareizāk nebūtu braukšanas prasmi apgūt ar
automašīnu, ar ko vēlāk brauks ikdienā, nevis ar to, ar ko
kārtojams eksāmens, inspektori atzīst, ka diezin vai vienmēr
iespējams nodrošināt mācīšanos ar konkrētās markas auto. Cilvēku
skaits, kam automašīna ir vēl pirms auto vadīšanas prasmes
apgūšanas, nav liels. BMW kā pirmo auto reti kurš iegādāsies.
Parasti, lai nokārtotu tiesības, pretendenti izmēģina braukšanu ar
vairākām automašīnām.
Atšķirībā no iepriekšējām automašīnām BMW aizmugurē izvietotas
uzlīmes, kas citiem satiksmes dalībniekiem dara zināmu: ar šo auto
tiek kārtots eksāmens. «Tas ir būtiski. Ja cilvēkam kaut kas
neizdodas, redzot šo uzlīmi, citu automašīnu vadītāji uzreiz
nesignalizē, kā tas bija ar līdzšinējām mašīnām,» ievērojusi
E.Pļavniece.
CSDD inspektori spriež, ka braukšanas eksāmena nokārtošana lielā
mērā atkarīga no sagatavotības autoskolā. CSDD nodaļas vadītāja
E.Pļavniece trūkumu saskata faktā, ka auto apmācību instruktori
pārsvarā ir nevis algoti darbinieki, bet individuālie komersanti.
Līdz ar to nav cilvēka, no kā prasīt atbildību. Arī instruktora
reitinga nokrišanās zem 50 procentiem neko daudz nenozīmē. CSDD
cer, ka autoskolu atbildību vairos gaidāmās izmaiņas, kas paredz,
ka jau no nākamā gada instruktoriem jābūt algotiem darbiniekiem. Tā
vairāk izkristalizēsies, kuram piemīt spējas iemācīt citam
braukšanas prasmes un kurš šim darbam nav piemērots.
Jautāti par BMW markas automašīnu noieta kāpumu, inspektori teic,
ka iegādāties šīs markas auto vai ne ir katras autoskolas brīva
izvēle. Bet interese ir. Jau pirmajās dienās arī autoskolu
instruktori ieradušies iepazīties ar jaunajām eksāmenu mašīnām,
vērtējuši gabarītus, iespējas izbraukt figūras. Divas autoskolas –
«Stnig» un «Autoamatnieks» – uz karstām pēdām jau iegādājušās šīs
pašas sērijas BMW mācību automašīnas. Tā kā tās ražo no 2004. gada,
daļa iegādāsies lietotus auto.
E.Pļavniece piekrīt, ka autoskolās ir vērojama tendence iegādāties
tādas pašas markas automašīnas, kas ir eksaminētāju rīcībā.
Tādējādi acīmredzot tiek cerēts uz lielāku klientu pieplūdumu. Auto
marka gan vēl negarantē rezultātus, pietiekami liela pretendentu
interese bijusi arī par autoskolām, kas līdz šim nepiedāvāja apgūt
braukšanu vienīgi ar «Audi», «VW Golf» vai «Toyota» markas mašīnām,
ar ko līdz šim bija jākārto braukšanas eksāmens CSDD. Inspektori
arī ievērojuši, ka naudas taupības nolūkā daudzi pie autoskolu
instruktoriem nobrauc tikai obligātās stundas.

 

Ko par jaunajiem BMW saka autoskolas? 

Gints Jumiķis no autoskolas
«Stnig» sākumā pauž, ka auto markai lielas nozīmes nav, jo cilvēks
ar braucēja spējām pratīs vadīt jebkuru mašīnu. Protams, katrai
tomēr ir savi knifi, kas jāzina. Lēmumu iegādāties BMW mācību auto
viņš pamato ar nepieciešamību to iepazīt un izjust. Tūlīt gan viņš
arī piebilst, ka iespējai izmēģināt automašīnu, ar kuru jākārto
braukšanas eksāmens, ir liela nozīme. Līdzšinējā pieredze liecinot,
ka kursantiem, kas to darījuši, pārbaudījumā esot labāki
rezultāti.
G.Jumiķis arī pauž cerību, ka autoskolas, kuru rīcībā būs eksāmenu
auto, potenciālie klienti izvēlēsies vairāk. Arī turpmāk autoskola
iegādāšoties automašīnas, kas uzvarējušas CSDD konkursā.
Līdzīgu domu par dzīves atvieglošanu topošajiem autovadītājiem un
eksāmenu kārtotājiem pauž «Autoamatnieka» vadītājs Andris Ansons:
«Mūsu rīcībā ir dažādu marku mācību mašīnas. Tagad arī BMW, lai
pirms braukšanas eksāmena mūsu kursanti var iepazīties ar šīs
mašīnas niansēm.»
Kaspars Mālers no autoskolas «Mustangs» lēš, ka ar laiku braukšanas
apmācībām nāksies iegādāties BMW, līdzīgi kā pielāgojoties līdz
šim. Viņš ievērojis, ka apmēram puse kursantu vadīšanas prasmi
izvēlas apgūt ar automašīnu, ar ko cilvēks pārvietosies pēc tiesību
iegūšanas. Bet tie, kas grib ātrāk nokārtot braukšanas eksāmenu,
priekšroku dod CSDD rīcībā esošajām markām.
Tehniskās autoskolas vadītājs Mihails Kohans neslēpj, ka ar
jaunākām un modernāk aprīkotām automašīnām braukšanas pārbaudījumu
kārtot ir patīkamāk un vieglāk. Taču tāpēc vien mācību mašīnu
markas speciāli netikšot mainītas. «Pēc trīs gadiem būs cits
konkurss, cita eksāmenu mašīnas marka. Uz trim gadiem pirkt BMW ir
par dārgu, neatmaksājas. Tāpēc mēs izvēlēsimies auto ar līdzīgiem
parametriem,» atklāj M.Kohans. «Zināmu stresiņu eksāmenu licējiem
tas varētu sagādāt, tomēr īpašām problēmām nevajadzētu būt.
Iepriekšējie trīs gadi parādīja, ka vismaz puse eksāmenu noliek
neatkarīgi no automašīnas markas. Apmēram 20 procenti cilvēku ir
ļoti uztraukušies un viņiem ar pirmo reizi pārbaudījumu ir grūti
nokārtot.»
Autoskolu pārstāvji piekrīt, ka BMW nav tās lētākās mašīnas, tāpēc
šīs markas iegāde budžetā iecērt zināmu robu. Ir arī tādi, kas
spriež, ka autoskolām braucamie jāatjauno regulāri, tālab
palielinātie izdevumi ir nosacīti.

Noiets un imidžs – dīlera «zaķi»

SIA «BM auto» korporatīvās un diplomātiskās tirdzniecības
pārstāvis Ģirts Dzeguze neslēpj, ka piedalīšanās CSDD konkursā
saistīta ar diviem mērķiem – ne vien ar nolūku kāpināt automašīnu
pārdošanu, bet arī celt brenda imidžu. Iepriekšējo trīs gadu
pieredze apliecina, ka konkursa ietekmē aug pieprasījums pēc CSDD
rīcībā esošajām automašīnām. Tas saistīts gan ar mācību mašīnu
pieprasījumu no autoskolām, gan pašu CSDD iepirkumu. Apstākļos, kad
pieprasījums pēc jauniem auto ir būtiski samazinājies, uz trim
gadiem iznomāt 48 automašīnas ir daudz.
Uz iebildi, ka BMW marka nevienam liekus komentārus neprasa, dīleru
pārstāvis norāda, ka ikvienam ik pa laikam par sevi ir jāatgādina.
Eksāmenu auto piedāvājumu viņš vērtē kā specifisku: «To realizējot,
par peļņu tiek domāts vismazāk, vairāk par imi­džu.» Uz jautājumu,
kā CSDD konkursā, kur izdevīgākais piedāvājums par 75 procentiem
bija atkarīgs no cenas, varēja uzvarēt viena no dārgākajām auto
markām, Ģ.Dzeguze skaidro, ka iznākumu noteica nevis pārdošanas
cena, bet cena, par kādu operatīvajā līzingā nodoto automašīnu tās
ražotājs termiņa beigās piedāvā atpirkt.