24.3 °C, 4.5 m/s, 52.7 %

Ekonomika

Biļešu kāpuma bums!
03/07/2008

Otrdien Jelgavā un Latvijā bija paaugstināto biļešu cenu diena, kad vienlaikus dārgāks kļuva brauciens Jelgavas pilsētas autobusos, valsts starppilsētu autobusos, kā arī dīzeļvilcienos – Jelgavā gan tādi pietur tikai divi: uz Reņģi un uz Liepāju braucošie. Tiesa, tiek prognozēts, ka vēl līdz gada beigām noteikti palielināsies arī maksa par braucienu SIA «Jelgavas Autobusu parks» mikroautobusos, kuros pagaidām par braucienu līdz Rīgai vēl ir spēkā gada sākumā noteiktā maksa 1,50 lati. «Jelgavas Vēstnesis» skaidro, cik ļoti cenu kāpums ietekmē pilsētniekus, kas to izjūt visvairāk un cik būtisks rezultātā cenu kāpums izrādījies.

Zane Auziņa

Otrdien Jelgavā un Latvijā bija paaugstināto biļešu cenu
diena, kad vienlaikus dārgāks kļuva brauciens Jelgavas pilsētas
autobusos, valsts starppilsētu autobusos, kā arī dīzeļvilcienos –
Jelgavā gan tādi pietur tikai divi: uz Reņģi un uz Liepāju
braucošie. Tiesa, tiek prognozēts, ka vēl līdz gada beigām noteikti
palielināsies arī maksa par braucienu SIA «Jelgavas Autobusu parks»
mikroautobusos, kuros pagaidām par braucienu līdz Rīgai vēl ir
spēkā gada sākumā noteiktā maksa 1,50 lati. «Jelgavas Vēstnesis»
skaidro, cik ļoti cenu kāpums ietekmē pilsētniekus, kas to izjūt
visvairāk un cik būtisks rezultātā cenu kāpums
izrādījies.

Vienkāršākā situācija ir ar pilsētas sabiedrisko transportu, kur
iepriekšējo 30 santīmu vietā kopš otrdienas, 1. jūlija, par biļeti
jāmaksā 35 santīmi, savukārt par mēnešbiļeti iepriekšējo 20 latu
vietā tagad jāmaksā 24. Spēkā palikušas arī iepriekš noteiktās
atlaides – bērniem līdz desmit gadu vecumam braukšana autobusā ir
bez maksas, skolēniem no desmit gadu vecuma līdz 12. klasei mācību
gada laikā – 12 lati, bet politiski represētajiem jelgavniekiem, kā
arī pensionāriem, kam Jelgavā deklarēta dzīvesvieta un pensija
mēnesī nepārsniedz 140 latus – 6 lati. Savukārt tiem jelgavniekiem,
kas sasnieguši 80 gadu vecumu, braukšana sabiedriskajā transportā
tāpat kā līdz šim ir bez maksas – viņi kartes bezmaksas braucieniem
pilsētas autobusos var saņemt Sociālo lietu pārvaldē.

Pilsētā vairāk
staigās kājām
Sarunā ar «Jelgavas Vēstnesi» pilsētas autobusu pasažieri
lielākoties atzina, ka ziņa par biļešu cenu pieaugumu neesot liels,
toties nepatīkams pārsteigums. «Diemžēl autobusi nebrauc ar ūdeni,
bet to, ka naftas cenas pasaulē ceļas, mēs katru dienu dzirdam
ziņās, tāpēc ir saprotams, ka arī autobusos brauciens kļūst
dārgāks. Jau līdz šim centos maksimāli daudz staigāt kājām, tagad
to darīšu vēl centīgāk – tomēr brauciens uz abiem galiem tagad
sanāks par desmit santīmiem dārgāk vienā dienā, bet nedēļā tie jau
ir 70, un tas man nav maz,» teic jelgavniece Mirdza Vītola. Tiesa,
viņa piebilst, ka ne visur kājām iespējams aiziet. «Pa Rīgas ielu
līdz pat RAF masīvam eju kājām – tur ir labas ietves un mašīnas
virsū nebrauc, bet uz 1. līniju, kurp braucu arī tagad, kājām iet
ir pārāk bīstami – Dobeles šoseja ir nedroša un gājējam
nepiemērota, tādēļ jābrauc ar autobusu,» stāsta jelgavniece. Viņai
piekrīt arī citi aptaujātie sabiedriskā transporta pasažieri, kaut
ir arī tādi, kam piecu santīmu sadārdzinājums nešķistu tik
nepatīkams, ja vien algas vai pensijas būtu lielākas.

Dārgāki būšot arī
mikroautobusi
Savukārt šīs nedēļas lielākās izmaiņas sabiedriskā transporta
izmaksās saistāmas ar valsts pieņemto vienoto braukšanas tarifu
visos Latvijas starppilsētu maršrutos. Saskaņā ar to visos
tālsatiksmes autobusu maršrutos Latvijā noteikts 2,2 santīmu
braukšanas tarifs par kilometru, kā arī papildus 40 santīmu maksa
par iekāpšanu autobusā.
Līdz ar to kopš 1. jūlija paaugstināta arī braukšanas maksa visiem
JAP autobusiem, kas kursē uz Rīgu, Dobeli, Auci, Tukumu, Bausku,
Vecumniekiem un Ventspili. Kopš otrdienas brauciens ar autobusu
līdz, piemēram, Rīgai maksā 1,35 latus, līdzšinējo 95 santīmu
vietā.
Savukārt brauciens ar JAP mikroautobusiem līdz Rīgai pagaidām
paliek tāds pats kā līdz šim – 1,50 lati, bet ar Dobeles Autobusu
parka mikroautobusu – 1,30 lati. Tiesa, JAP valdes loceklis Pēteris
Salkazanovs sarunā ar «Jelgavas Vēstnesi» izteica prognozi, ka,
visticamāk, līdz gada beigām cena braucienam mikroautobusos tiks
paaugstināta. To nosakot gan degvielas cenas pieaugums, gan arī
fakts, ka daudz ērtākie un ātrākie mikroautobusi tomēr ir
paaugstināta komforta pakalpojums, tādēļ būtu loģiski, ja tā cena
būtu vairāk nekā 15 santīmus augstāka nekā autobusā.

Tarifs vienāds,
bet biļetes maksā dažādi
Tiesa, lai arī vienotais tarifs, kam, loģiski spriežot, vajadzētu
nozīmēt arī vienādas biļešu cenas vienā maršrutā dažādiem pasažieru
pārvadātājiem, otrdienas rītā stājoties spēkā, rādīja pavisam citu
reālo situāciju. Proti, kamēr Jelgavas, Saldus un Dobeles autobusu
parku noteiktā maksa braucienam no Jelgavas līdz Rīgai bija 1,35
lati, Liepājas autoostā «Jelgavas Vēstnesim» sacīja, ka brauciens
ar Liepājas autobusu šajā maršrutā maksājot 1,52 vai 1,68 latus –
dažādos autobusos esot atšķirīgas cenas. Autoostas darbiniece
neiedziļinājās jautājumā par to, kā šāda maksa aprēķināta, bet ar
autobusu parka administrāciju, kas varētu sniegt skaidrojumu,
«Jelgavas Vēstnesim» līdz dienas beigām neizdevās sazināties.
Taču VAS «Latvijas Autoceļu direkcija» Sabiedriskā transporta daļas
vadītājs Adrians Ļubļins, izdzirdējis par šādu cenu atšķirību,
uzsvēra, ka tas nav iespējams un kā tā nedrīkst būt. Pēc situācijas
noskaidrošanas otrdienas pēcpusdienā viņš apgalvoja, ka arī
Liepājas Autobusu parka noteiktā maksa braucienam no Jelgavas līdz
Rīgai esot tāda pati kā citiem pārvadātājiem – 1,35 lati.
Vienlaikus A.Ļubļins uzsvēra, ka vienotā tarifa neievērošana ir
pārkāpums, tādēļ iedzīvotāji, kas pamanījuši novirzes no noteiktās
cenas, aicināti par to nekavējoties ziņot Latvijas Autoceļu
direkcijai.

Visvairāk cieš mazo
attālumu braucēji
Skaidrojot jauno vienoto tarifu, A.Ļubļins teic, ka iepriekš
pārvadātāji saviem pakalpojumiem mēdza izmantot ļoti atšķirīgus
maksas aprēķināšanas principus un tarifus, tādēļ būtiski atšķīrušās
biļešu cenas, kas nosaka arī uzņēmuma izdevumus, ienākumus un
dotāciju apmēru, kas vēlāk tiek prasīta no valsts. «Tarifs dažādiem
pārvadātājiem līdz šim svārstījās no 1,6 līdz pat 3,4 santīmiem par
kilometru, turklāt lielākoties visi pārvadātāji jau līdz šim tarifā
bija paredzējuši arī maksu par iekāpšanu – vidēji tā bija 20
santīmi. Protams, būtiskās atšķirības tarifos ievērojami ietekmē ne
tikai biļešu cenas, bet arī zaudējumus, ko uzņēmumi lūdza valstij
dotēt. Lai situāciju sakārtotu, tika pieņemts lēmums par vienotā
tarifa ieviešanu, kas tagad ir 2,2 santīmi par kilometru un 40
santīmu maksa par iekāpšanu. Lielākoties tā dēļ braukšanas maksa
palielinās, taču valstī ir arī maršruti, kur tagad brauciens būs
lētāks, piemēram, tāds ir Ogre – Sigulda,» skaidro A.Ļubļins.
Savukārt visvairāk sadārdzinājumu izjutīs tie pasažieri, kas
starppilsētu maršrutu autobusus vēlēsies izmantot īsam braucienam.
Piemēram, vienas pieturas brauciens no Nākotnes līdz Šķibei turpmāk
maksās 45 santīmus – iepriekš tas bija vairāk nekā uz pusi
mazāk.
Tāpat būtiski pieaugusi arī maksa braucienam ar starppilsētas
autobusiem no Jelgavas uz Eleju, Līvbērzi, līdz Auces pagriezienam
un daudzām citām vietām. Pārvadātāji un sistēmas ieviesēji uzsver,
ka ar lielo cenas pieaugumu viņi cer pasažierus, kam iespējams
izmantot pilsētas vai rajona autobusus, neaizņemt vietas tālajos
reisos, kur «īso» braucēju dēļ kādam var nepietikt vietas
braucienam līdz, piemēram, Liepājai.

Jaunās cenas dēļ
no brauciena atsakās
«Jelgavas Vēstneša» aptaujātie pasažieri un autobusu šoferi atzīst,
ka daudziem jaunais tarifs ir smags sitiens pa kabatu. «Man bija
vairāki cilvēki, kas vēlējās iekāpt pie Auces pagrieziena un braukt
līdz Jelgavai, bet, izdzirdējuši, ka tagad biļete maksā 65
santīmus, šausmās saķēra galvu un autobusā nekāpa,» stāsta no
Saldus uz Rīgu braucošais a/s «Nordeka» šoferis Osvalds
Kanišauskis. Līdzīgi novērojumi ir arī Jelgavas Autobusu parka
šoferiem, kas 1. jūlijā devās reisos uz Dobeli un Bausku – cilvēki
bijuši burtiski šokā, ka līdzšinējo 40 santīmu vietā tagad līdz
Nākotnei biļete maksā 80 santīmus, bet līdz Elejai iepriekšējo 70
santīmu vietā jāmaksā lats.