17.2 °C, 5.2 m/s, 89.3 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraIkebanas meistare: «Japānā priedes zars maksā 100 dolāru» (papildināta fotogalerija)
Ikebanas meistare: «Japānā priedes zars maksā 100 dolāru» (papildināta fotogalerija)
09/10/2013

Šodien Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) pulcējās vairāk nekā simts interesentu, lai vērotu Japānas ziedu kārtošanas mākslas ikebanas demonstrāciju. Apmeklētāji atzīst: «Cik gan interesanti – materiālus, ko mēs uzskatām par gandrīz nederīgiem, spārdām ar kājām, japāņi izmanto, lai radītu skaistumu. Vai iedomātos ziedu kompozīcijā ielikt nosalušu un sakaltušu kastaņa lapu?»

Ritma Gaidamoviča

Šodien Zemgales reģiona
Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) pulcējās vairāk nekā simts
interesentu, lai vērotu Japānas ziedu kārtošanas mākslas ikebanas
demonstrāciju. Apmeklētāji atzīst: «Cik gan interesanti –
materiālus, ko mēs uzskatām par gandrīz nederīgiem, spārdām ar
kājām, japāņi izmanto, lai radītu skaistumu. Vai iedomātos ziedu
kompozīcijā ielikt nosalušu un sakaltušu kastaņa
lapu?»

Šo paraugstundu, kā prasmīgas ikebanas
meistares Midori Jamadas rokās jaunu veidolu iegūst ziedi un augi,
jelgavniekiem piedāvāja Japānas vēstniecība Latvijā. Meistare
skatītāju priekšā radīja astoņas dažādas ikebanas kompozīcijas,
izklāstot aspektus, kas jāievēro, kārtojot ziedus pēc viņu
tradīcijām, kā arī dalījās faktos par kultūru un dzīvi Japānā.
«Ike» japāņu valodā nozīmē dzīvs, līdz ar to ikebana ir dzīvo ziedu
salikums, kas sākotnēji tika veidots altāra priekšā un līdz 18.
gadsimtam ziedu kompozīcijas kārtošanai bija reliģiska nozīme. Tās
veidoja tikai vīrieši, bet no 19. gadsimta aktīvi ar ikebanu
nodarbojas arī sievietes. Meistare gan atzina, ka pēdējā laikā ļoti
grūti veidot ziedu kompozīcijas, tās jāveido ļoti mazas, jo
mūsdienu mājas kļuvušas šaurākas un nav vietas. «Pat televizors,
kur agrāk bieži lika kompozīcijas kļuvis pavisam plāns,» piebilda
meistare.

Lai gan pēc tradīcijām ikebanas veidoja
no priežu zariem, tiesa, izmantojot ne vairāk kā piecu sugu zarus
vienā kompozīcijā, šodien tiek izmantots teju viss. «Šodien Japānā
nedrīkst plēst zarus no koka, par to var piemērot sodu. Tie ir
jāpērk un, piemēram, priedes zari var maksāt pat 100 dolārus. Tie
ir dārgi, līdz ar to izmantojam augus, kas vieglāk iegūstami,» tā
M.Jamada, uzsverot, ka jebkuram augam ir savs skaistums un izmantot
var visu. To viņa centās pierādīt arī šodien. Kompozīcijās tika
izmantotas kastaņu, kļavu lapas, tie paši miķelīši, vīnstīgas,
dažādu krūmu zari, gerberas, rozes, dažādas dekoratīvās lapas.
Meistare uzsver, lai veidotu ikebanu, nav jāpērk dārgi ziedi, bet
jāiziet pie mājas dārzā un jāpaņem savas bagātības. Piemēram, vienā
kompozīcijā viņa izmantoja nobrūnējušu kastaņa lapu, kura mums
šķistu nelietojama, taču, savienojot to ar dzeltenām gerberām,
izdevās skaista kompozīcija.

Būtiskākais, veidojot japāņu ziedu
kompozīciju pēc rika stila, kas ir tradicionālākais, jāievēro augu
attiecību, kā tie salikti. Proti, attiecībai jābūt 7:5:3, lai šie
trīs, piemēram, zari, veidotu trijstūri, bet pārējie ziedi vai
zari, kas tiek ievietoti, tikai aizpilda kompozīciju. Lai vieglāk
nostiprinātu augus, vāzē tiek ielikts kinzans – adatu spilventiņš,
kurā var viegli
visu iespraust. Meistare gan min, ka
Latvijā tam var izmantot oāzi. Brīvajā stilā gan jāļaujas
fantāzijai, bet kompozīcija būšot skaistāka, ja viena puse
pilnīgāka. «Ja vīrs uzdāvina vienu rozi – kas teica, ka tā arī
viena jāliek vāzē. Saspraudiet tai klāt kādus zariņus, lapas un
sanāks skaista kompozīcija,» tā meistare.

Vienā kompozīcijā izmantotas arī
hortenzijas, par kurām meistare zina teikt, ka Japānā šos ziedus
neliek darba kabinetos, jo tas tiek saukts par ļoti mainīgu augu,
kas maina krāsu. Līdz ar to uzskats tāds, ja kabinetā, kur ir šie
ziedi, noslēgts līgums, tam nebūs paliekoša spēka.

Meistare stāsta, ka atšķirībā no
latviešu pušķiem, kas ir ļoti piepildīti, ziedi sablīvēti, ikebanā
ļoti svarīga ir telpa starp augiem. Augiem jābūt apkārt

brīvībai un ieteicams izmantot ne vairāk kā piecu krāsu augus
kompozīcijā.

Tiesa, japāņi paši nekādi dižie ziedu
dāvinātāji nav, jo uzskata, ka manta vai nauda ir vērtīgāka un
noderīgākā. Piemēram, tur ziedus uz slimnīcu nest kategoriski
aizliegts, jo tie kādam var izraisīt alerģiju. Viņiem ir teiciens:
labākas par ziediem ir saldās kūciņas. Bet, ja dāvina ziedus uz
svētkiem, tāpat kā mēs, ievēro nepāra skaitli. Tas atspoguļojoties,
arī dāvinot naudu, proti, labāk dāvināt 300 dolārus, ne
200.

Uzrunātās jelgavniece pēc demonstrācijas
neslēpa pārsteigumu par materiālu izvēli kompozīciju veidošanā.
«Manuprāt, latviešiem nav tuvs tas ziedu izkārtojums – mums patīk
bagātīgas, piepildītas kompozīcijas, bet te ir plašumi un brīvs.
Taču patīkami bija vērot to, ka lietas, ko mēs kājām mīdām, viņi
uzskata pat ļoti derīgu materiālu, ko var izmantot, radot mākslu,»
tā Anda Petrova. «Mani piesaistīja kompozīcijas veidošanas
proporcijas un patiesībā, ja paskatāmies dabā, tā arī ir ievērojusi
tās. Un to jau japāņi cenšas ielikt kompozīcijā – dabiskumu un
vienkāršību. Mēs parasti cenšamies visu tik ļoti pareizi, akurāti
ielikt kompozīcijā, taču viņi pieiet brīvi, lai ir kā dabā,» tā
Dace Ķince.

Ikebanas – Japānas ziedu kārtošanas
mākslas – sekotāji uzskata: ziedi ir ne vien skaisti, bet tie spēj
arī atspoguļot laika plūdumu un cilvēku sirdīs mītošās jūtas.
Sajūtot augu vārdos neizteikto vēstījumu un klusās kustības,
meistari pastiprina mūsu iespaidus ar formas, sauktas par ikebanu,
palīdzību.

Foto: Ivars Veiliņš