27.1 °C, 1.9 m/s, 64.6 %

Izglītība

Olimpiādē izgatavo zīmuļu kārbiņu
15/02/2016

Šodien 18 piektās un sestās klases skolēni piedalījās Jelgavas pilsētas skolēnu 23. mājturības un tehnoloģiju olimpiādē. Lai gan olimpiādē piedalās tikai šajā mācību priekšmetā labākie, gadiem ejot, skolēnu prasmes darbmācības jomā diemžēl iet zudumā, novērojis olimpiādes uzdevuma izstrādātājs un žūrijas komisijas pārstāvis Jānis Stankevičs.

Olimpiādes dalībniekiem četru stundu laikā bija jāveic praktisks
darbs koka tehnoloģijās – jāizveido zīmuļu kārbiņa. J.Stankevičs
stāsta, ka ideja par zīmuļu kārbiņu aizgūta Itālijā. Bijušas arī
citas idejas, bet šī šķitusi olimpiādei vispiemērotākā. Daļa koka
priekšmeta veidošanai nepieciešamo detaļu skolēniem tika iedotas
jau gatavas, bet daļa, demonstrējot savas prasmes, bija jāizveido
pašiem. Lai gan olimpiādes uzdevumā jau bija norādīta darba
veikšanas kārtība, liela daļa skolēnu tomēr uzdevumu veica pa
savam, darbā pieļaujot, pēc J.Stankeviča novērojumiem, daudz
būtisku kļūdu. Viņš stāsta, ka visi olimpiādes uzdevuma veikšanai
nepieciešamie materiāli un darbarīki bija nodrošināti, tomēr tie
bieži tika pielietoti nepareizi. Piemēram, olimpiādē skolēniem bija
jāparāda iemaņas ar figūrzāģi, ar ko daļa nemaz neprotot apieties.
J.Stankevičs atzina, ka mūsdienās aizvien retāk darbmācības
nodarbībās zēniem acīs ir manāma «uguntiņa». Daļai vēlme apgūt
mācību priekšmetu noplok, jau saskaroties ar pirmajām grūtībām un
saprotot, ka nav nemaz tik viegli, cik sākumā šķiet.

Jelgavas 4. sākumskolas 6. klases audzēknis Marks Matvejevs
darbmācību skolā apgūst vien otro gadu, bet ar to ir gana, lai
jaunietis apsvērtu nākotnē kļūt par galdnieku. Viņš stāsta, ka
darbmācības priekšmets viņam ir mīļākais un viņa darbus skolotājs
lielākoties novērtē ar desmitnieku. Vislielākais un pašam
vistīkamākais darbs, ko šajā mācību priekšmetā viņš ir uztaisījis,
ir augļu trauks, kas darināts no koka un savu funkciju mājās veic
ļoti labi. Tomēr neko līdzīgu olimpiādē uzdotajam iepriekš viņš
nebija veidojis, tādēļ uzdevums viņam šķita diezgan grūts, bet
paveicams pat ātrāk par tā izpildei atvēlēto laiku.

Darbmācība ir arī Tehnoloģiju vidusskolas 6. klases skolnieka
Ērika Miķelsona iecienītākais mācību priekšmets, kas ir kļuvis arī
par viņa hobiju. Viņš stāsta, ka labprāt savus mīļos iepriecina ar
paša veidotām dāvanām, piemēram, krustmātei dzimšanas dienā
jaunietis uzdāvināja kokā izgrebtu glezniņu ar horoskopa zīmi.
Jaunietis atzina, ka olimpiādes uzdevums ir samērā viegls, tomēr
bijis uztraukums par to, vai netiks pieļauta kāda kļūda, Kopumā par
savām prasmēm Ē.Miķelsons ir pārliecināts.

Savus mīļos ar paša gatavotām dāvanām aplaimo arī Aleks
Jermacāns, kurš mācās 3. sākumskolas 6. klasē. Šim hobijam gan
jaunietis paralēli daudzām citām aktivitātēm lielākoties pievēršas
ziemā, savukārt vasarā priekšroku dod nodarbēm, kas saistītas ar
sportu. Vislabāk viņam patīk strādāt ar koku – veidot tankus, kuģus
un lidmašīnas, ko arī modelējis viņš pats. Vaicāts, kā jaunietim
veicies ar zīmuļu kārbiņas veidošanu, viņš sacīja, ka tas bijis
grūtāk nekā veikt mācību stundā uzdotos darbmācības uzdevumus,
tomēr ar visu, viņaprāt, labi ticis galā.

Jauniešu sniegumu īpaši izveidota žūrija vērtēs pēc vairākiem
kritērijiem – atbilstību uzdevumam, kompozīciju, tehniskā
izpildījuma kvalitāti, izstrādājuma funkcionalitāti un
pielietojamību, kopskatu.

Rīt savas darbmācības prasmes, piedaloties olimpiādē, apliecinās
astotās klases skolnieki, savukārt 25. februārī paredzēta olimpiāde
meitenēm, kurā būs jāveic uzdevums tekstiltehnoloģiju jomā.

Foto Raitis Supe