Noskaidroti jauno vides pētnieku konkursa «Skolēni eksperimentē» uzvarētāji 1. – 5. un 6. – 9. klašu grupā.
Šogad jauno vides pētnieku forumā «Skolēni eksperimentē» 6. – 9. klašu grupā piedalījās 15 skolēni ar 11 eksperimentiem, savukārt 1. – 5. klašu grupā par 15 praktiskajiem pētījumiem un eksperimentiem stāstīja 19 audzēkņi, informē organizatori Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs (ZRKAC).
1. vietu 6. – 9. klašu grupā ieguva Andrejs Basalajs no Jelgavas 6. vidusskolas 6. klases. Viņš pētīja austersēnes un kā tās iespējams audzēt mājas apstākļos. Izaudzētās sēnes bija paņemtas līdzi groziņā, apliecinot eksperimenta veiksmīgo rezultātu. Jāpiebilst, ka austersēņu lietošana uzturā apmierina gan garšu kārpiņas, gan atbilst veselīga uztura piekritēju standartiem. 2. vietā ierindojās Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas 8. klases skolnieces Elizabete Akermane un Krista Tkačova ar darbu – «Sēklu dīgstpēja Lego siltumnīcā». Meitenes salīdzināja, kā dīgst dažādas sēklas podiņā un robotizēti automatizētā Lego siltumnīcā. Eksperimenta veikšanai viena no skolniecēm pati ieprogrammēja vajadzīgo temperatūru, kas nepieciešama augu attīstībai. To pārsniedzot, tiek nodrošināta ventilācija. 3. vietā ierindojās Jelgavas 6. vidusskolas 8. klases meitenes Karīna Vedļa un Liza Loce, kuras pētīja mazgājamo līdzekļu piedevu ietekmi uz virsmas spraiguma koeficientu. Tāpat 3. vieta arī Mārtiņam Jānim Dauģelim un Verneram Matīsam Muižzemniekam no Jelgavas 1. internātpamatskolas 8. klases, kuri prezentēja ideju par saules pulksteni kā vides elementu pie savas skolas.
Kopumā 6. – 9. klašu skolēnu darbi lielākoties bija veltīti fizikai. Tika pētīta gan apgaismojuma ietekme uz dažādiem augiem, gan virsmas spraiguma koeficients, gan Neņūtona šķidrums. Netrūka novērojumu un eksperimentu arī starpdisciplināru zinātņu jomā.
1. – 5. klašu grupā skolēni žūriju pārsteidza ar vieglumu, azartu un ieinteresētību arī par citu konkursa dalībnieku pētāmajiem jautājumiem. 1. vietu ieņēma Reinis Sergejevs no Jelgavas 4. vidusskolas 3. klases, kurš pētīja, kādu ietekmi piesārņots ūdens atstāj uz sēklu dīktspēju. Šajā eksperimentā tika salīdzināta dīgstspēja destilētā ūdenī, parastā ūdenī, ūdens un eļļas maisījumā, izkausētā sniegā un ekoloģiskajā emulsijā. Pārsteidzoši, ka vislabākā dīgtspēja bija ekoloģiskajā emulsijā, kas skaidrojams ar barības vielu daudzumu tajā. Tāds pats punktu skaits kā Reinim bija arī Marijai Obrazcovai no Jelgavas 6. vidusskolas 5. klases, kuras darbs bija par savvaļas dzīvnieku daudzveidību, ko viņa ar videokameras palīdzību fiksēja savas mājas apkārtnē, novērojot caunu, pelēko zaķi, stirnas un citus dzīvniekus, mēģinot tos atpazīst arī pēc pēdu nospiedumiem. 2. vietu ieguva 1. klases skolnieks no Jelgavas 4. vidusskolas Klāvs Zemturs, kurš novēroja PH līmeni ūdenī, ziepjūdenī un pulverūdenī. 2. vietā ierindojās arī Jelgavas 5. vidusskolas 2. un 5. klases skolēnu Volodara Smirnova, Jeļizavetas Belozubovas un Demjana Smirnova eksperiments «Molekulārā virtuve», kurā dalībnieki izmantoja īpašus paņēmienus, lai iegūtu putas, spageti un ikrus no augļu sulām. 3. vieta Valērijai Badunai no Jelgavas 6. vidusskolas 3. klases (viņa pētīja sēklu briešanas spēku, konstatējot, ka zirņus, briedinot bļodā ar ūdenī, tas tiek uzņemts pilnībā, savukārt, ieliekot tos maisā, tas tiek saplēsts), Jelgavas 6. vidusskolas 1. klases skolniecei Darjai Avlasko (viņa raugam pievienoja dažādas vielas un noteica tā dzīvotspēju) un Jelgavas 5. vidusskolas 2. klases skolēnam Artēmijam Gerasimjonokam (eksperimenta «Svētku lampa» realizācijai bija nepieciešama atstarojoša spuldzīte, trauks ar ūdeni, kurā atradās spīdumi, un C vitamīna tabletes, kuras ūdenī radīja burbulīšus, kas lika kustēties spīdumiem).
Foto: ZRKAC