Bijušās autobusu ražotnes «Amo Plant» administratīvo ēku un ražošanas telpas iegādājies vācu mašīnbūves uzņēmums «AKG Thermotechnik Lettland». «Tas mums ļaus kļūt konkurētspējīgākiem, kas ir ļoti svarīgi tirgus apstākļos, kad arvien straujākiem soļiem Eiropai tuvojas Ķīna,» norāda uzņēmuma direktors Gerhards Ritcmans.
Īpašumu – administrācijas ēku, ražošanas ēku un autotreku – «AKG Thermotechnik Lettland» iegādājās janvāra sākumā attīstības finanšu institūcijas «Altum» rīkotā izsolē. Pie kompleksa jau ir uzstādīta plāksne ar jaunā īpašnieka nosaukumu un mastos pacelti Latvijas, ES, Vācijas, Jelgavas un uzņēmuma karogi. «Šobrīd jauniegūtajās telpās notiek tīrīšanas darbi. Tāpat esam pasūtījuši pirmās iekārtas,» stāsta «AKG Thermotechnik Lettland» direktors. Viņš skaidro, ka jaunais īpašums palīdzēs uzņēmumam kļūt konkurētspējīgākam. «Tirgū mums ļaus noturēties produkcija ar augstu pievienoto vērtību par saprātīgu cenu, kas nozīmē racionalizēt un padarīt efektīvāku ražošanas procesu. Pēdējos gados mēs ļoti strauji attīstāmies, ražošanas cehs ir pārslogots, un vietas tālākai attīstībai mums nav. Mums pat daļa krājumu glabājas pārvadātāja noliktavā Rīgā,» nepieciešamību iegādāties blakus esošo kompleksu skaidro G.Ritcmans. Šobrīd ir plāns izveidot Jelgavā vēl vienu cehu, kurā tiktu izgatavotas radiatoru būvē nepieciešamās metāla detaļas, ko tagad uzņēmums iepērk. Tomēr tas nav pašmērķis – uz vietas plānots izgatavot detaļas testa produktiem un mazām vai nelielām partijām. Lai gan finansiāli šāds solis nav izdevīgāks, tas būtiski uzlabos piegādes ātrumu, tādējādi paverot plašākas iespējas jaunu klientu piesaistē. Lielajiem pasūtījumiem nepieciešamās detaļas tiks iepirktas no vietējiem piegādātājiem arī turpmāk. «Mēs atrodamies Eiropas nomalē, un, piegādājot produkciju uz Rietumeiropu, nepieciešamas četras dienas. Šobrīd strauji attīstās dzelzceļa satiksme starp Eiropu un Ķīnu, un tas ļaus Ķīnai piegādāt savu produkciju krietni ātrāk – tagadējo sešu nedēļu laikā ar kuģi pa dzelzceļu tas varētu prasīt vienu nedēļu. Mums šis transporta laiks ir jākompensē ar ātrāku ražošanas laiku, lai saglabātu konkurētspēju,» skaidro G.Ritcmans, piebilstot, ka Ķīnā ir ap 300 uzņēmumu, kas uzskatāmi par «AKG Thermotechnik Lettland» tiešajiem konkurentiem.
Uz bijušajām «Amo Plant» ēkām tiks pārceltas «AKG Thermotechnik Lettland» noliktavas un, iespējams, arī administrācija, bet jaunais cehs tiks izveidots tagadējā rūpnīcas ēkā. Iecere par paplašināšanos uzņēmumam radās jau pirms apmēram četriem gadiem, un bija plānots būvēt ražošanas telpas pie esošās rūpnīcas. Tagad būvēt nevajadzēs, un, kā lēš uzņēmuma vadība, ir ietaupīts vismaz gads laika un arī uzmanību var pievērst tikai attīstības projektiem, nevis sekot līdzi celtniecības gaitai.
Jaunais cehs gan nenozīmē darbavietu pieaugumu – tā būs iespēja dot darbu tiem cilvēkiem, kuri, racionalizējot ražošanas procesu, atbrīvotos citās darba vietās. Jāpiebilst, ka šobrīd uzņēmumā strādā 220 darbinieki, bet vienmēr tiek meklēti cilvēki, kuri vēlas rast inovatīvus risinājumus un īstenot dažādas jaunas idejas.
«AKG Thermotechnik Lettland» gan atturas nosaukt cenu, par kādu iegādāts nekustamais īpašums, bet lēš, ka kopējās investīcijas šajā uzņēmuma attīstības posmā varētu būt ap desmit miljoniem eiro. «Mūsu pieeja ir lēna un nogaidoša. Mēs parasti kaut ko izmēģinām un pamatīgi izvērtējam, vai tas dod vēlamo rezultātu. Arī iekārtas iegādājamies pakāpeniski, nevis aprīkojam cehu, nezinot, ko tieši tur ražosim. Bet līdz šim visas mūsu investīcijas Latvijā ir atpelnījušās ļoti īsā laikā,» tā uzņēmuma direktors. Jāpiebilst, ka 2015. gadu uzņēmums noslēdzis ar 30 miljonu eiro apgrozījumu un pērn arī sācis eksportu uz Brazīliju. Uzņēmums vēl savu produkciju eksportē uz Eiropu, Japānu, Indiju, Koreju, ASV, Ķīnu.
Pastāv arī iespēja, ka bijušajās «Amo Plant» telpās atsāks ražot autobusus – vēloties atbalstīt autobusu ražošanu Jelgavā, uzņēmums «AKG Thermotechnik Lettland» ir gatavs pārejas laikā, kas varētu būt gads, ļaut bijušajam autobusu ražotājam izmantot telpas. «Mums par to šobrīd norit sarunas. Uzņēmējiem ir idejas, kā atjaunot autobusu ražošanu, un mēs esam gatavi uz laiku ļaut viņiem izmantot šīs telpas, kamēr viņi atradīs jaunu vietu,» norāda G.Ritcmans. Tāpat «AKG Thermotechnik Lettland» ir gatavs sadarboties ar uzņēmumu «Ferrus», kam arī pieder viena bijušā «Amo Plant» ražošanas ēka ar koģenerācijas staciju, kas apsilda visu kompleksu.
Foto: Raitis Supe